Exo

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Posts: 2978
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 217 times

Re: Exo

Post by borttagenanvändare-40184 » 01 Aug 2021 14:56

Det syns inte. Har sett bilar med fel länkarm monterad.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: Exo

Post by L3upo » 01 Aug 2021 15:11

irover wrote:
01 Aug 2021 14:56
Det syns inte. Har sett bilar med fel länkarm monterad.
Skillnaden i caster motsvarar på ett ungefär justermånen på framvagnsbalken


Topic author
youqe
Oljenisse
Posts: 213
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times

Re: Exo

Post by youqe » 24 Sep 2021 15:38

Lusläste byggspecen på Exo, och upptäckte ett nytt inslag på hardcore-temat (jaja, säg sniktemat bara :-) ):
Exo har kod 6CA (=> utan värmekanal till baksätet).

Torde vara ganska ovanligt? Ingen av mina andra har den koden, de har istället 6CB (rear heating duct).

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: Exo

Post by L3upo » 24 Sep 2021 18:17

youqe wrote:
24 Sep 2021 15:38
Lusläste byggspecen på Exo, och upptäckte ett nytt inslag på hardcore-temat (jaja, säg sniktemat bara :-) ):
Exo har kod 6CA (=> utan värmekanal till baksätet).

Torde vara ganska ovanligt? Ingen av mina andra har den koden, de har istället 6CB (rear heating duct).
Det känns väl ändå lite rimligt? Den väger säkert 100 g och vem vill egentligen sitta i det tunna fasta baksätet ändå? :D


Topic author
youqe
Oljenisse
Posts: 213
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times

Re: Exo

Post by youqe » 24 Sep 2021 21:14

L3upo wrote:
24 Sep 2021 18:17
Det känns väl ändå lite rimligt? Den väger säkert 100 g och vem vill egentligen sitta i det tunna fasta baksätet ändå? :D
Sant. Och vem vill egentligen ha passagerare? Vikt är av ondo!
Oops.... erinrade mig badrumsvågens indikationer imorse 🤔🥴.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: Exo

Post by L3upo » 24 Sep 2021 21:17

youqe wrote:
24 Sep 2021 21:14
Sant. Och vem vill egentligen ha passagerare? Vikt är av ondo!
Oops.... erinrade mig badrumsvågens indikationer imorse 🤔🥴.
Stridstömning före avfärd. Klart


Topic author
youqe
Oljenisse
Posts: 213
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times

Re: Exo

Post by youqe » 20 Oct 2021 15:34

Idag började laddningslampan flämta/blinka när jag körde. Inget samband med om jag ökade belastningen genom att slå på och av halvljuset, utan synbarligen slumpmässigt.
Lampan kunde även lysa med typ halva intensiteten, lite märkligt?
Ska ta fram vcds o multimeter efter jobbet.


Topic author
youqe
Oljenisse
Posts: 213
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times

Re: Exo

Post by youqe » 20 Oct 2021 17:18

15.1V över batteriet med motor igång, och 12.1V med motor av inger inget bra förtroende för det här batteriet.


Topic author
youqe
Oljenisse
Posts: 213
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times

Re: Exo

Post by youqe » 20 Oct 2021 18:57

Testade med två andra batterier (ett i tveksamt och ett i bra skick) och fick fortfarande runt 15V med motorn igång. Får nog dra slutsatsen att generatorn inte riktigt sköter sig.


Topic author
youqe
Oljenisse
Posts: 213
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times

Re: Exo

Post by youqe » 20 Oct 2021 20:50

Då var en utbytes Bosch generator beställd. Exo har en 90A generator och då ska 0 986 042 700 funka. 1200 spänn kändes ok.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: Exo

Post by L3upo » 20 Oct 2021 23:12

Regulator kan räcka men å andra sidan är det ett helsike att få loss den ibland så hel generator gör det enklare. Passa på att byta termostat om det inte är gjort nyligen när du ändå har fri väg...


Topic author
youqe
Oljenisse
Posts: 213
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times

Re: Exo

Post by youqe » 21 Oct 2021 08:02

Jag har tänkt tanken, och då det redan ligger en ny termostat på hyllan så är det kanske lika bra, även om jag inte ser nåt problem med den gamla ännu.


Topic author
youqe
Oljenisse
Posts: 213
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times

Re: Exo

Post by youqe » 26 Oct 2021 20:37

Mitt uppe i generatorbytet lägger jag märke till att jag har lite oljeslabb kring där oljepåfyllningsröret går in i motorn, i hmm heter det möjligen oljefilterhuset?
Röret har här övergått till att vara ett alurör, från att längre ut vara korrugerad plast upp till oljepåfyllningsplastgrejen vid serviceluckan.Nåja tillbaka till andra änden där aluröret går in i motorn.
Där sitter röret löst så det går att vrida på och vicka lite på. Troligen kan det läcka där.
Men hur tar man isär det? Eller hur får jag det tätt?
DSC_0426.JPG
DSC_0426.JPG (438.29 KiB) Viewed 319 times
DSC_0427.JPG
DSC_0427.JPG (389.21 KiB) Viewed 319 times


Topic author
youqe
Oljenisse
Posts: 213
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times

Re: Exo

Post by youqe » 01 Nov 2021 19:16

Nu har jag listat ut hur anslutningen av påfyllningsröret till filterhuset är gjord.
Här är beståndsdelarna.
DSC_0485.JPG
DSC_0485.JPG (600.16 KiB) Viewed 251 times
Det svarta är själva snabbkopplingen, den gråa öppna ringen är en säkringsring och o-ringen , ja det är en o-ring som tätar mellan röret och huset.

För att förstå konstruktionen hjälper det att veta att:
1. I plast-snabbkopplingen finns tangentiellt placerade metallbleck ingjutna som sticker ut (eller snarare in!) någon tiondels millimeter i hålet där röret ska stickas in.
2. De utstickande tänderna på snabbkopplingens innerände befinner sig i ett lätt koniskt hål i filterhuset. När snabbkopplingen är utdragen från filterhuset så mycket att dess krage befinner sig på en säkringsrings bredds avstånd från filterhusets yta har den här invändiga konan skapat ett radiellt tryck på snabbkopplingen så dess metallbleck greppar in i röret ( som är i aluminium) och därigenom fixeras röret i filterhuset.

När man vill demontera tar man bort den grå säkringsringen (peta bort med skruvmejsel tex), trycker sedan in snabbkopplingen dikt mot filterhuset (tex med 15mm öppen nyckel), och drar sedan ut röret.

Sedan kommer man åt att peta ut o-ringen som gömmer sig lite längre in i hålet.


Topic author
youqe
Oljenisse
Posts: 213
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times

Re: Exo

Post by youqe » 01 Nov 2021 19:25

..... Efter att ha först pillra ut snabbkopplingen tänkte jag lägga till, men så länge fick man visst inte tänka 🙂.

Post Reply