Min första Lupo 3L

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

Topic author
tommyrob
Skiftnyckelslangare
Stad:: Tidaholm
Bil: VW Lupo 3L 1,2 TDI
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Min första Lupo 3L

Post by tommyrob » 22 Oct 2020 16:22

Hej alla glada människor!

Efter att Lupobupo talat om att många uppskattar att läsa projekttrådar så tänker jag att jag vill visa min uppskattning av detta forum genom att dela med mig av det arbete jag gjort på min Lupo. Kanske kan det också vara någon till hjälp eller ge inspiration.

Det började med att köpte en Lupo 3L (JNA796) som var manuell-konverterad. Skatten låg på ca 2800 kr/år vilket kändes mycket högt för en så bra och bränslesnål bil. Så min första tanke var att göra en CoC besiktning och prova om den gick igenom trots att den var manuell och det stod automat i CoC-papprena. Men efter att jag övervägt med mig själv och hade fina minnen av den trevliga växelroboten på min A2 1,2 TDI så tycker jag faktiskt den växlar på ett trevligt sätt och bestämde mig för att installera en växelrobot. Därför inhandlade jag en donatorbil för att även få ECUn för växlingen och växelspak, ny mittkonsol, relän m.m.
När väl roboten var installerad och jag fick löda om en del kablar som man bara "tvinnat" ihop och de hade börjat ärga lite så det var nog en tidsfråga innan eventuella elfel skulle uppstå, så nu är elen återställd och jag har lött ihop sladdarna och isolerat dem. Väl ute och provkörde med roboten och bilen var nu tillbaka till automat igen :) Då upptäckte jag att treans växel rasslade varje gång den lades i. Det gjorde den förvisso när bilen var manuell-konverterad med, men om man inte pressade i 3an utan la i den försiktigt och lät den liksom "glida" i utan kraft på växelspaken så gick det fint, detta visade sig inte funka med roboten. Så jag misstänkte att synkringarna var slut för 3ans växel.
Men jag hade ju köpt en donatorbil och hade lite tid över så varför inte plocka den växellådan som växelgaffeln var av på med bra synkringar, så tog jag lådan från donatorbilen och renoverade den med en mycket god väns hjälp, Mats :) då kunde jag fortfarande åka med Lupon (JNA796) medans vi renoverade lådan från donatorbilen, vi fick svetsa 3/4-växelgaffel och fick ihop lådan, tvättade lagren i avfettning och oljade in dem monterade allt, använde packningsklister för att täta de två halvorna på växellådan mot varandra.

Några dagar senare installerade jag sedan själv den renoverade lådan i JNA796 (i måndags, började ca 07:30 och höll på till tror jag 02:00-03:00 någon gång) och gjorde ny grundinställningen och Voala! Nu gick bilen perfekt, inget rassel när den växlade till 3an och inga ryckningar vid växling till 2an. Ny fräsh VW växellådsolja (150 kr / liter). Ja, jag glömde nämna att kopplingsarmen var förlängd då bilen var manuell-konverterad, men nu så, med rätt längd på växel-armen så växlar den perfekt.

Här är vad jag gjort sen jag skaffade bilen:
*Renoverat växellåda + Ny växellådsolja + Ny mittkonsol (som jag målat svart) som passar automatspaken + Original ECU för automat + Getriebe ECU
*Ny kamrem, vattenpump, spännare, spänndämpare och löprulle
*Ny generator-rem
*Byt generator till en med frihjulsfunktion eftersom det satt en utan den funktionen på bilen som inte verkar vara original
*Ny grundinställning med VAGcom
*Byt backljus-kontakt på växellådan för att få grundinställningen att gå igenom (tack för tips här på forumet!)
*Bytt tuggbenet / hundbenet på växlingsroboten.
*Bytt motorolja + filter
*Fyllt på olja i växlingsroboten
*Bytt turbo då den befintliga kärvade i variabel geometrin
*Bytt airbag ECU då den gamla hade man borrat i för fästet man monterat under bilen för växelkablaget vid manuell-konveringen
*Smörjt upp vindrutetorkarna fram
*Nya torkarblad runt om
*Bytt instrumentpanel då airbaglampan glappade (kanske pga av airbag ecu:n var borrad i) samt vänster blinkersindikator ej gick
*Kodat två nycklar eftersom jag tog databoxen från bilen med automat och även immobilizerboxen (tack Lupobupo för hjälen med utläsning av kod och hur jag skulle programmera nycklarna)
*Aktiverat farthållarfunktionen i databoxen, även här tack Lupobupo! (dock ej installerat spak/knapp för att kunna använda farthållaren ännu)
*Skruvat dit fysiskt stopp för stolarna då de åkte ur skenorna om man drog de för långt
*Kupéfilter bytt Biltema
*Bränslefilter bytt Biltema
*CoC-besiktigat, kostade 1195:- och sänkt skatten till 1353:-
*Bytt termostat
*Nya skruvar som håller regskyltarna då de gamla var rostiga
*Hastighetsmätargivaren glappade ibland, så tagit den från donatorbilen och nu funkar det
*Ny (delbar) drivaxeldamask höger drivaxel
*Fixat glapp i dörrkontakt för innerbelysningen genom att motionera kontakten och det verkar funka nu
*Installerat GPS

KVAR att göra:
*Justera upp trippmätare på nya instrumentpanelen med 3600 mil (ev skippar jag denna punkt, har noterat differensen)

*Installera farthållarspak eller tryckknapp (kom gärna med förslag, kanske avvända ECO-knappen från donator bilen till resume-funktion och reset knappen som set och så får jag koppla in en annan knapp för reset av förbrukningen

*Tvätta och dammsuga bilen, samt ev. polera bilen om det behövs efter tvätten

*Fläkt värme och kyla, fläktlägena stämmer ej och belysningen för fläktpanelen har slocknat noterade jag nyss. Verkar inte påverka värme/kyla när man vrider på det reglages, däremot när man vrider på var luften ska komma, t.ex. på framrutan blir det mycket varmt och vrider den åt andra hållet blir det kallare, men ändå verkar luften flytta mellan de olika kanalerna när man vrider på den ratten

*Bilstereo/GPSen tappar minnet, tror det är stereon det beror på, ska prova med annan stereo av känt märke

*Grillnät fram

*Lås baklucka går ej rubba

*Skaffa LED-positionsljus DRL (Day Running Light) eventuellt*Nytt hjullager högerbak då ena gängan är kass

*Slangen för spolningen för bakrutan verkar hoppat loss och munstycket är nog täppt, det rinner vatten till bagaget till vänster om batteriet när man kör med spolningen för bakrutan

*Byta till magnesium-fälgarna med däck för rätt dimension, förbrukningen idag ligger på ca 0,4 l/mil och jag tror med rätt däck så kan nog man få ner förbrukningen något mer.
Sen ska nog bilen vara i tipp topp skick, som ny nästan :) :) :)

Jag det var nog allt, kommentera gärna KVAR ATT GÖRA om ni har några tips,
Framför allt fläkten vet jag inte vad det är för fel på, samt förbrukningen vore kul att sänka den, jag tror att byta från 16" 195mm bred till 14" 155 mm breda kan göra en skillnad! :)

Tack för ett bra forum, ska se om jag får upp några bilder med :)
Min dotter var med också vid renovering av växellådan, Tilda 5,5 år :)
På en av bilderna var jag i Norge, Hallingskarvet med Lupon, 58,5 mil från Tidaholm.
Allt gott, Mvh. Tommy
Attachments
20201017_120640.jpg
20201017_120640.jpg (278.86 KiB) Viewed 1894 times
20201016_220854.jpg
20201016_220854.jpg (478.86 KiB) Viewed 1894 times
20201016_220816.jpg
20201016_220816.jpg (431.17 KiB) Viewed 1894 times
20201016_220803.jpg
20201016_220803.jpg (276.88 KiB) Viewed 1894 times
20201016_220757.jpg
20201016_220757.jpg (400.27 KiB) Viewed 1894 times
20201016_185937.jpg
20201016_185937.jpg (392.03 KiB) Viewed 1894 times
20201009_000718.jpg
20201009_000718.jpg (332.84 KiB) Viewed 1894 times
20201009_000707.jpg
20201009_000707.jpg (379.82 KiB) Viewed 1894 times
20201002_095632.jpg
20201002_095632.jpg (460.78 KiB) Viewed 1894 times
20200921_203643.jpg
20200921_203643.jpg (354.57 KiB) Viewed 1894 times
20200920_211638.jpg
20200920_211638.jpg (280.11 KiB) Viewed 1894 times
20200920_211623.jpg
20200920_211623.jpg (289.29 KiB) Viewed 1894 times

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Re: Min första Lupo 3L

Post by irover » 23 Oct 2020 10:27

Va mysigt! Härligt med garage i köket, det vill jag också ha! :lol:
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Paul3L
Skruvkunnig
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 33 times
Been thanked: 14 times

Post by Paul3L » 23 Oct 2020 12:05

irover wrote:
23 Oct 2020 10:27
Ej, varför det? Då kommer frun bara och nosar runt. :D
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 248 times
Been thanked: 319 times

Post by L3upo » 23 Oct 2020 13:35

Jag anar att det ni söker är TVÅ garage...?
Stor pluspoäng för ambitiöst skruvande! Jag gillar verkligen att du tar i och skruvar bort fronten. Det brukar ju löna sig genom att man snyggar till en massa annat på vägen.

Topic author
tommyrob
Skiftnyckelslangare

Post by tommyrob » 23 Oct 2020 14:52

irover wrote:
23 Oct 2020 10:27
Jajamän, kök från Marbodal. Fanns redan här när jag flyttade hit men Marbodals produktion ligger i Tidaholm så det brukar "ordnas ut" kök till mycket låg kostnad har jag hört :) Gott om förvaring i alla fall :)

Topic author
tommyrob
Skiftnyckelslangare

Post by tommyrob » 23 Oct 2020 14:54

L3upo wrote:
23 Oct 2020 13:35
Jag anar att det ni söker är TVÅ garage...?
Stor pluspoäng för ambitiöst skruvande! Jag gillar verkligen att du tar i och skruvar bort fronten. Det brukar ju löna sig genom att man snyggar till en massa annat på vägen.
Absolut, det var inte så krångligt att ta bort fronten, det underlättade så mycket, hade nästan varit värt det för att få dit växellådan. Jag lyckades till slut få upp den utan lyft, men men krok i taket och domkraft gick det fint ändå :)

Topic author
tommyrob
Skiftnyckelslangare

Post by tommyrob » 23 Oct 2020 14:58

Igår fixad jag farthållaren, så nöjd! Tack Lupobupo för programmeringen av boxen. Det verkade omöjligt eller svårt att få tag i en farthållarspak så jag använde reset-knappen som SET. sen satte jag dit en extra tryckknapp som jag borrade fast i den svarta plastpanelen runt ratten som RESUME knapp och sedan tog jag ECO-knappen från donatorbilen och använde som RESET för Förbrukningen (så jag har två ECO-knappar nu :) ). Slutigen tog jag även defrosterknappen från donatorbilen som ON/OFF till farthållaren (så har även två defrosterknappar. Tycker det känns bra att ha ON/OFF ifall den bromsljudkontakten skulle gå sönder, hur stoppar man farthållaren då, trycka på SET och minska farten? Dock går knapparna lite trögt, verkar vara tighta toleranser för uttagen för knapparna. Kan ev fixa bilder om någon vill se hur det blev :)

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 193 times
Been thanked: 429 times

Post by lupobupo » 23 Oct 2020 22:23

tommyrob wrote:
23 Oct 2020 14:58
Tycker det känns bra att ha ON/OFF ifall den bromsljudkontakten skulle gå sönder, hur stoppar man farthållaren då, trycka på SET och minska farten?
Jag vill börja med att säga att det aldrig är fel att vara på den säkra sidan.

Vill dock betona att bromskontakten består av två delar, fungerar inte båda så skall farthållaren avaktiveras direkt. Ena sidan växlar ifrån +12V till 0V och den andra tvärtom. Att få felfallet som skulle leda till att det inte går att stoppa en farthållare utan ON/OFF är extremt osannolikt. Om det osannolika ändå skulle inträffa så är det bara cykla tändningen i farten eller lägga i N.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
tommyrob
Skiftnyckelslangare

Post by tommyrob » 24 Oct 2020 11:35

lupobupo wrote:
23 Oct 2020 22:23
Jag vill börja med att säga att det aldrig är fel att vara på den säkra sidan.

Vill dock betona att bromskontakten består av två delar, fungerar inte båda så skall farthållaren avaktiveras direkt. Ena sidan växlar ifrån +12V till 0V och den andra tvärtom. Att få felfallet som skulle leda till att det inte går att stoppa en farthållare utan ON/OFF är extremt osannolikt. Om det osannolika ändå skulle inträffa så är det bara cykla tändningen i farten eller lägga i N.
Aha, jaja, jag förstår! Skönt att veta :)
Jag får tilllägga efter att kört ca 7 mil med farthållaren insrallerad att jag gillar resume-funtionen riktigt bra, särskillt om man t.ex. stannat vid ett övergångställe eller kommer till en rondel, så kan man så fort bilen lagt i tvåan trycka resume o bilen återgår till farten man hade innan :) och växlar upp av sig själv på ett trevligt sätt :)

Topic author
tommyrob
Skiftnyckelslangare

Post by tommyrob » 24 Oct 2020 11:47

Nästa utmaning blir att få ner förbruknungen om det är fysislt möjligt vad tror nu.
När jag var i Norge körde jag enligt färddatorn på 0,41 och vid pumpen räknade jag ut 0,40, så färddatorn verkar ok, detta var med 16" lågprofildäck 195 mm breda.
Igår tog jag en tur blanad körning på 7 mil, 3 mil 80/90-väg, 3 mil 70-väg o 1 mil stadskörning, då sa datorn 0,37 när jag var hemma igen, detta var med magnesiumfälgarna.
Vad tror ni, förbrukninen är ju inte dålig men det är ju kul att få så låg förbrukning som möjligt, vad kan man mer göra mer för minskad förbrukning. Enda jag kommer på är byta eller blåsa rent luftfiltret som ej är gjort ännu :)

Sen undrar jag om någon vet var man får tag på den lilla plastdelen på spolarslangen för bakrutan på innsidan som man klickar på själva spolar munstycket och som man trär på själva spolarslangen.
Är det ok att fråga sådanna saker i projekttråden eller ska man skapa nya trådar för sådanna frågor?
Tack för alla tips :)

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Post by irover » 24 Oct 2020 12:29

Du får köpa ny torkarmotor i bak den har gått av
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 24 Oct 2020 23:40

tommyrob wrote:
24 Oct 2020 11:47
Nästa utmaning blir att få ner förbruknungen om det är fysislt möjligt vad tror nu.
När jag var i Norge körde jag enligt färddatorn på 0,41 och vid pumpen räknade jag ut 0,40, så färddatorn verkar ok, detta var med 16" lågprofildäck 195 mm breda.
Igår tog jag en tur blanad körning på 7 mil, 3 mil 80/90-väg, 3 mil 70-väg o 1 mil stadskörning, då sa datorn 0,37 när jag var hemma igen, detta var med magnesiumfälgarna.
Vad tror ni, förbrukninen är ju inte dålig men det är ju kul att få så låg förbrukning som möjligt, vad kan man mer göra mer för minskad förbrukning. Enda jag kommer på är byta eller blåsa rent luftfiltret som ej är gjort ännu :)

Sen undrar jag om någon vet var man får tag på den lilla plastdelen på spolarslangen för bakrutan på innsidan som man klickar på själva spolar munstycket och som man trär på själva spolarslangen.
Är det ok att fråga sådanna saker i projekttråden eller ska man skapa nya trådar för sådanna frågor?
Tack för alla tips :)
Jakten på sista dropparna är en intressant utmaning.
Vissa exemplar är enklare att få ner till deklarerad förbrukning mätt vid pump medan andra är omöjliga.
Om siffran på dator och pump stämmer överens så kan man anta att spridarna får rätt tryck och att tryckarna är rätt justerade (om det inte är två fel som tar ut varandra förstås).

Innan man river för mycket eller kostar på pengar är det nog bra att fundera på sin körstil. Jag har sex snålisar som körs av fyra-fem förare och förbrukningen skiljer markant mellan olika förare på samma bil. Tänker man inte ecokörning så går det enkelt att spilla iväg minst en halv dl/mil genom att gasa för länge innan stopp, bromsa bort en massa energi, accelerera i uppförsbackar eller bara momsa motorvägsfarten.
Lägger man därtill bredare eller törstigare däck blir även 0,35 svårt att nå.

Kallstarter, ren stadskörning eller mycket accelerationer kostar sås helt klart.

Jag jämför enbart långkörningar med två tankning före och efter, allt annat är bara indikationer.
Om man gjort allt man kan från förarplats och har snåla ordentligt pumpade däck så finns det några små saker man kan göra.
Kamremmen skall gärna stå exakt rätt (VCDS: Engine/004:4, Torsion Value nära noll), luftfiltret skall vara fräscht, plasten under motorn sitta på plats, inga bromsar som liggen an och rätt framhjulsinställning. Allt det där ger bara små bidrag men en och annan cl går att hitta där.

Jag har bilar som trots alla tänkbara åtgärder ändå drar mer än de övriga och jag har landat i att det nog lutar åt att spridarna har felaktig sprutbild.
Skitiga eller slitna är svårt att avgöra men det handlar om uppåt 5cl/mil tyvärr.

Topic author
tommyrob
Skiftnyckelslangare

Post by tommyrob » 25 Oct 2020 01:19

L3upo wrote:
24 Oct 2020 23:40
Jakten på sista dropparna är en intressant utmaning.
Vissa exemplar är enklare att få ner till deklarerad förbrukning mätt vid pump medan andra är omöjliga.
Om siffran på dator och pump stämmer överens så kan man anta att spridarna får rätt tryck och att tryckarna är rätt justerade (om det inte är två fel som tar ut varandra förstås).

Innan man river för mycket eller kostar på pengar är det nog bra att fundera på sin körstil. Jag har sex snålisar som körs av fyra-fem förare och förbrukningen skiljer markant mellan olika förare på samma bil. Tänker man inte ecokörning så går det enkelt att spilla iväg minst en halv dl/mil genom att gasa för länge innan stopp, bromsa bort en massa energi, accelerera i uppförsbackar eller bara momsa motorvägsfarten.
Lägger man därtill bredare eller törstigare däck blir även 0,35 svårt att nå.

Kallstarter, ren stadskörning eller mycket accelerationer kostar sås helt klart.

Jag jämför enbart långkörningar med två tankning före och efter, allt annat är bara indikationer.
Om man gjort allt man kan från förarplats och har snåla ordentligt pumpade däck så finns det några små saker man kan göra.
Kamremmen skall gärna stå exakt rätt (VCDS: Engine/004:4, Torsion Value nära noll), luftfiltret skall vara fräscht, plasten under motorn sitta på plats, inga bromsar som liggen an och rätt framhjulsinställning. Allt det där ger bara små bidrag men en och annan cl går att hitta där.

Jag har bilar som trots alla tänkbara åtgärder ändå drar mer än de övriga och jag har landat i att det nog lutar åt att spridarna har felaktig sprutbild.
Skitiga eller slitna är svårt att avgöra men det handlar om uppåt 5cl/mil tyvärr.
Tack så mycker för ett utförligt svar, nu har jag lite att undersöka! :)
Intressant med körstilen, jag minns min A2a spelade körstilen inte så stor skillnad, jag brukade alltid hamna runt 0,37. Men jag har en känsla av att med Lupon är det som du beskriver.
Jag ska i nulöget justera kaminställningen, ligger på -0,6 till -1,1 och i nedförsbackar -2,2. Ska man då justera drevet på kamremmen medurs?
Angående spridarna, är alternativet att byta dessa eller kan man justera dem eller blåsa rent dem? Har du något artikelnummer? Är det svårt att byta dem o var sitter de? Har inte tänkt på var de sitter men antar man helt enkelt följer bränsle-ledningen från filtret så finner man dem?

Kan tillägga att jag provkört och kört 23,96 mil på trippen med originsldäck och tankade i 8,62 liter, idag vilket ger ca 0,36 l/mil, färddatorn visade dock 0,4 l/mil.

Ps. Har postat en tråd i Verkstaden med angående Creep Point Adaptation Ds.

Tack igen för bra svar! :)

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 25 Oct 2020 05:48

Spridarna sitter under ventilkåpan, drivs mekaniskt av kammen men styrs elektriskt. Sista prisuppgifter jag läst för nya är 6000 styck och begagnade är ett vågspel.

Kontentan är att om bilen går bra i övrigt, startar lätt och har OK k-värde vid besiktningen så låt dom vara.

De går inte att blåsa rent och det finns risker när man demonterar dom så låt dom sitta tills du har starkare skäl att riva i dom.

Topic author
tommyrob
Skiftnyckelslangare

Post by tommyrob » 25 Oct 2020 10:55

Ok, tack, helt rätt, jag ska göra lite andra åtgäder först.
Hur lågt har du lyckats köra med dina Lupos:sa som snålast?
Jag ska ut nu o se om jag kan få lite bättre värde på kamaxel/vevaxel-förhållandet.

Sen tänkte jag på de urtagen där dimljusen (om mam har det) sitter vanligtvis. Jag har inga dimljus men de svarta plastlocken saknas med, kanske kan påverka luftmotståndet lite grann, var kan man få tag i dessa?

Post Reply