Grünet
-
Topic author - Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Grünet
Ända sedan skogens konung skickade en av mina 1.2:or till himlen (nåja till Ödeshög i alla fall) har det varit lite tomt. Efter sex månaders fantomsmärtor har nu tomrummet fyllts igen.
Naturligtvis har den lite hyss för sig som kan behöva knådas genom forumet.
Beskrivningen jag fått berättad är att det händer att den inte startar vid Start&Stopp och att "tankmätaren går ner till noll" samtidigt. Det har lett mig mot något lite mer centralt elfel.
De 20 milen hem gick dock utan symptom men nu har jag även råkat ut för något besläktat; när jag skulle starta om den varm så tändes varningssymbolen för styrläge (Gul ratt i mittendisplayen) och sedan var instrumenten döda och inga kontrollampor tändes.
Motorn gick att starta men inga visare rörde sig. Inte heller klimatpanelen vaknade till liv.
Jag tror belysningen funkar då, halvljusautomatiken tände i alla fall reglagebelysningen men jag var inte ute och kollade om strålkastarna lyste.
Det är alltså svart när man slår på tändningen, inga kontrollampor tänds upp.
Efter ett antal försök vaknade allt och jag körde vidare till dagens slutmål utan problem.
När den trilskade hemma dumpade jag felkoder och hittade dessa (som kan möjligen vara gamla också).
Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 045 906 019 D
Component: 1,2l R3 EDC 0001DS 1452
Coding: 00005
Shop #: WSC 02138
4 Faults Found:
18058 - Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster
P1650 - 35-10 - - - Intermittent
18043 - Powertrain Data Bus: Missing Message from A/C Controller
P1635 - 35-10 - - - Intermittent
17931 - Crash Signal from Airbag Controller: Implausible Signal
P1523 - 35-10 - - - Intermittent
18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: N/A
Address 02 -------------------------------------------------------
Controller: 6N0 927 735 D
Component: DS085 Getriebe 3081
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
1 Fault Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Nu vet jag ju inte helt säkert att det är samma fel men det känns inte helt osannolikt att det har med varandra att göra.
Det känns lite som ett centralt relä eller möjligen startkontakten. Någon som hittar ett mönster i vilka bitar som sätter kod?
I så fall är flera av dom följdfel av strömförsörjningsproblem, rimligt?
En lite ovanligt specad kan jag tycka. AC, servo men inte fjärrlås eller lackade speglar+handtag.Naturligtvis har den lite hyss för sig som kan behöva knådas genom forumet.
Beskrivningen jag fått berättad är att det händer att den inte startar vid Start&Stopp och att "tankmätaren går ner till noll" samtidigt. Det har lett mig mot något lite mer centralt elfel.
De 20 milen hem gick dock utan symptom men nu har jag även råkat ut för något besläktat; när jag skulle starta om den varm så tändes varningssymbolen för styrläge (Gul ratt i mittendisplayen) och sedan var instrumenten döda och inga kontrollampor tändes.
Motorn gick att starta men inga visare rörde sig. Inte heller klimatpanelen vaknade till liv.
Jag tror belysningen funkar då, halvljusautomatiken tände i alla fall reglagebelysningen men jag var inte ute och kollade om strålkastarna lyste.
Det är alltså svart när man slår på tändningen, inga kontrollampor tänds upp.
Efter ett antal försök vaknade allt och jag körde vidare till dagens slutmål utan problem.
När den trilskade hemma dumpade jag felkoder och hittade dessa (som kan möjligen vara gamla också).
Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 045 906 019 D
Component: 1,2l R3 EDC 0001DS 1452
Coding: 00005
Shop #: WSC 02138
4 Faults Found:
18058 - Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster
P1650 - 35-10 - - - Intermittent
18043 - Powertrain Data Bus: Missing Message from A/C Controller
P1635 - 35-10 - - - Intermittent
17931 - Crash Signal from Airbag Controller: Implausible Signal
P1523 - 35-10 - - - Intermittent
18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: N/A
Address 02 -------------------------------------------------------
Controller: 6N0 927 735 D
Component: DS085 Getriebe 3081
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
1 Fault Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Nu vet jag ju inte helt säkert att det är samma fel men det känns inte helt osannolikt att det har med varandra att göra.
Det känns lite som ett centralt relä eller möjligen startkontakten. Någon som hittar ett mönster i vilka bitar som sätter kod?
I så fall är flera av dom följdfel av strömförsörjningsproblem, rimligt?
-
- Garagesuppliant
- Posts: 1060
- Joined: 09 Dec 2014 02:08
- Stad:: Skövde
- Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 47 times
-
Topic author - Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grünet
Så skulle man kanske kunna uttrycka saken, ja
Alternativt insett sina begränsningar innan man börjar bränna dyra mekanikertimmar på felsökning i blindo.
Bilen är i utmärkt skick i övrigt och förtjänar inte att riskera livet bara för att en okunnig verkstad föreslår panikbyte av allt som kommer i dess väg.
Det finns färre än 250 1.2:or kvar i Sverige nu.
-
- Forumsorakel
- Posts: 3082
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 429 times
Re: Grünet
Men det finns väl fler koder än så? Tex så står det "18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster", Dvs åtminstone där så borde det finnas fler. Svårt att se samband om man inte får hela bilden.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grünet
Det var vad som kom ut när jag körde rakt över med auto-scan, hade bråttom att åka vidare och stod i valet att lämna kvar bilen hemma.. Har dock bil och dator med mig där jag är så jag kan se om det går att lirka ut mer även om det inte strulat sedan jag nollade och startade om.
-
Topic author - Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grünet
Jag har varit ute och pratat en stund med nykomlingen via kabel nu och Grünet hade lite mer att berätta.
Förutom det som kom med ovan (i första inlägget) hittade jag:
Address 08 -------------------------------------------------------
Component: A2-KLIMAVOLLAUTOMAT 0406
2 Faults Found:
00601 - Potentiometer On Positioning Motor for Central Flap (G112)
30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
01317 - Control Module in Instrument Cluster (J285)
49-10 - No Communications - Intermittent
Address 17 -------------------------------------------------------
Component: KOMBI+WEGFAHRS. VDO D05
2 Faults Found:
01177 - Engine Control Unit
49-00 - No Communications
01317 - Control Module in Instrument Cluster (J285)
49-10 - No Communications - Intermittent
Address 46 -------------------------------------------------------
Component: Komfortger·t T2D 0614
5 Faults Found:
01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393)
37-00 - Faulty
01561 - Left Rear Door
60-10 - Won't Safe - Intermittent
01561 - Left Rear Door
61-10 - Won't De-Safe - Intermittent
01562 - Right Rear Door
59-10 - Can't Unlock - Intermittent
01562 - Right Rear Door
61-00 - Won't De-Safe
End -------------------------------------------------------
Där finns ju lite vittnesmål från instrumentgruppen också men den röda tråden handlar ju om intermittent saknad kommunikation.
Nu har den tjurat igen och förutom att klustret är svart (förutom vägmätaren och klocka som tänds när dörren öppnas) så startar den inte (men går runt), ECC:n är svart och elhissarna strejkar. De senare rör sig om man kör nyckeln i låsläget en stund.
Listan ovan innehåller ju lite skit som saknar betydelse (som lägesåterkopplingen på AC-flaps) men det mesta verkar ju vara skakigt på en högre nivå. Typ till eller från.
Komfortenheten skiljer sig lite där men den är nog bättre att felsöka när allt annat fungerar.
Jag har alltså kört 30 mil med bilen i går och då fungerade allt felfritt hela resan.
Frågan är alltså; vad är minsta gemensamma nämnaren till allt ovanstående?
Alternativt: Kan instrumentklustret orsaka detta och finns det några kända svaga punkter på det (typ spänningsstab eller något)?
Jag borde verkligen fixa fram ett kopplingsschema för hela bilen som man kan flukta på kretsporr och mäta sig fram punkt för punkt men det har av olika anledningar bara delar tillgängliga.
-
Topic author - Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grünet
Kollade lite på denna tråden.
viewtopic.php?f=3&t=2286
Det är ju ingen jättegrej att riva ur klustret och kolla den ärgade punkten om jag har samma, frågan är om det är en rimlig förklaring till min lista med stundtals döda moduler?
viewtopic.php?f=3&t=2286
Det är ju ingen jättegrej att riva ur klustret och kolla den ärgade punkten om jag har samma, frågan är om det är en rimlig förklaring till min lista med stundtals döda moduler?
Last edited by lupobupo on 29 Jun 2020 23:29, edited 1 time in total.
Reason: Rättade till länken till att peka mot rätt tråd
Reason: Rättade till länken till att peka mot rätt tråd
-
- Forumsorakel
- Posts: 3082
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 429 times
Re: Grünet
Alla moduler som pratar can-bus kan sabba all trafik på de can-bussarna som de är anslutna till när de felar.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grünet
Det kan visa sig att jag skulle vilja skifta komfortenhet mellan två A2:or för felsökning.
Hur kompatibla är de olika varianterna? Tänker på revisionsbokstaven, de flesta tycks heta 8Z0 959 433.
Går det att ta från valfri 1.2TDi eller måste specen stämma exakt med t ex fjärrlås och sånt?
Hur kompatibla är de olika varianterna? Tänker på revisionsbokstaven, de flesta tycks heta 8Z0 959 433.
Går det att ta från valfri 1.2TDi eller måste specen stämma exakt med t ex fjärrlås och sånt?
-
- Forumsorakel
- Posts: 3082
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 429 times
Re: Grünet
Det finns många varianter, att redovisa alla möjliga byten och dess möjliga konsekvenser känns som lite för omfattande för stunden.
Säg istället vilken som sitter i och vilka andra du har tillgång till. Så kan jag säga vilken som passar bäst för jobbet och vad du kan fövänta dig vid bytet.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grünet
Just nu har jag bara tillgång till den trilskande bilen där jag är men redan där känns det lite skumt.lupobupo wrote: ↑30 Jun 2020 13:51Det finns många varianter, att redovisa alla möjliga byten och dess möjliga konsekvenser känns som lite för omfattande för stunden.
Säg istället vilken som sitter i och vilka andra du har tillgång till. Så kan jag säga vilken som passar bäst för jobbet och vad du kan fövänta dig vid bytet.
Enheten som sitter i är tillverkad 2004 vilket gör den nyare än bilen (2002) och den är märkt 8Z0 959 433 N. I VCDS rapporteras att den heter 8Z0 959 433 S, kan den vara omflashad?
Controller: 8Z0 959 433 S
Component: Komfortger·t T2D 0614
Coding: 02048
Shop #: WSC 38661
Övriga tillängliga burkar får jag inventera i kväll men frågan är om märkningen på lådan eller identifieringen i VCDS gäller?
-
Topic author - Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grünet
Hittade förresten en gammal felkodsdump från Apollo 13 som säger
Controller: 8Z0 959 433 M
Component: Komfortger·t T05 0615
Coding: 06720
Shop #: WSC 02138
Kan den funka tro trots att den har fjärrlåsning?
Controller: 8Z0 959 433 M
Component: Komfortger·t T05 0615
Coding: 06720
Shop #: WSC 02138
Kan den funka tro trots att den har fjärrlåsning?
-
- Forumsorakel
- Posts: 3082
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 429 times
Re: Grünet
433 S är en äldre variant än 433 N. Är inte 100% på om det är en bra eller dålig idé att flytta mjukvaran mot fel hårdvara. Finns ingen poäng med att flasha N med S mjukvara, då N stödjer allt som S gör.
Öppna upp den, om någon lött bort processorn och lött tillbaks så bör det synas. N stödjer fjärrlås, men som sagt, verkar juh ligga fel mjukvara i.
Öppna upp den, om någon lött bort processorn och lött tillbaks så bör det synas. N stödjer fjärrlås, men som sagt, verkar juh ligga fel mjukvara i.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
- Forumsorakel
- Posts: 3082
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 429 times
Re: Grünet
Ja
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grünet
Tack, då har jag ett alternativ som är hemma och som jag kan plocka med.
Jag har några kontrollpunkter kvar innan det är dags att skifta box