Returglasigloon

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3115
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 196 times
Been thanked: 434 times

Returglasigloon

Post by lupobupo » 17 Feb 2017 10:09

L3upo wrote:Om jag ändå skall svetsa så kan jag ju lika gärna fixa en delning uppströms om flexröret, eller hur? Gamla flexen kan jag ju kapa ändå.
Det blir ju en förbättring :D
Absolut!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2861
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 205 times

Returglasigloon

Post by irover » 17 Feb 2017 14:41

Hittade flexrör i rätt dimension som är bättre än orginal på flexrohr24.de. 40x250mm är det på Lupo, 40x200 på A2 1.2 har jag för mig. Det går bra att svetsa ihop med en vanlig MIG-svets, fast hela framvagnen måste plockas ner om man ska få ur och i det och kunna svetsa runt om. :?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Returglasigloon

Post by L3upo » 17 Feb 2017 17:30

irover wrote:Hittade flexrör i rätt dimension som är bättre än orginal på flexrohr24.de. 40x250mm är det på Lupo, 40x200 på A2 1.2 har jag för mig. Det går bra att svetsa ihop med en vanlig MIG-svets, fast hela framvagnen måste plockas ner om man ska få ur och i det och kunna svetsa runt om. :?
Jo...och för att slippa plocka ner framvagnen kan jag tänka mig att svetsa dit flänskoppling i framkant av flexröret. Det har jag dessutom nytta av vid eventuellt kamremsbyte då jag enkelt kan dela den skarven för att inte fresta på flexröret i onödan.

Man borde t o m kunna välja den kortare 40 x 200 även till Lupo för att få ordentlig plats för skarven.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2861
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 205 times

Returglasigloon

Post by irover » 18 Feb 2017 00:06

Men du lär ju iaf få ta ner framvagnen för att svetsa dit flänsen. Du kommer inte åt runt röret du måste punktsvetsa på plats och helsvetsa avplockat.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Returglasigloon

Post by L3upo » 18 Feb 2017 07:43

irover wrote:Men du lär ju iaf få ta ner framvagnen för att svetsa dit flänsen. Du kommer inte åt runt röret du måste punktsvetsa på plats och helsvetsa avplockat.
Varför då? första katen lyfter jag i uppifrån och andra nerifrån och sedan monterar jag ihop flänsen.
Turbon är redan ur och det sitter en skarv mitt under bilen.
Allt går då att ta loss och svetsa på bordet men jag kan behöva provmontera en gång för att få det rakt.

Har jag tänkt fel?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2861
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 205 times

Returglasigloon

Post by irover » 18 Feb 2017 09:54

Ok är turbon borta så är det möjligt att ta ena biten uppåt. Men det blir kanske svårt att få flänsen rakt utan att fästa den på plats? Men det klurar du nog ut. 8-)
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Returglasigloon

Post by L3upo » 01 Mar 2017 23:03

irover wrote:Hittade flexrör i rätt dimension som är bättre än orginal på flexrohr24.de. 40x250mm är det på Lupo, 40x200 på A2 1.2 har jag för mig. Det går bra att svetsa ihop med en vanlig MIG-svets, fast hela framvagnen måste plockas ner om man ska få ur och i det och kunna svetsa runt om. :?
Hur fick du dom att skicka utanför Tyskland?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2861
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 205 times

Returglasigloon

Post by irover » 02 Mar 2017 02:24

Frågade. Tror det var via ebay. Dom finns där.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Returglasigloon

Post by L3upo » 05 Mar 2017 21:04

Hur är det, ni går väl igång på sånt här va?

Nu är snäckan i alla fall fit for fight.

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3115
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 196 times
Been thanked: 434 times

Returglasigloon

Post by lupobupo » 05 Mar 2017 21:46

L3upo wrote:Hur är det, ni går väl igång på sånt här va?
Nu är snäckan i alla fall fit for fight.
Nu kommer bettan andas fint!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2861
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 205 times

Returglasigloon

Post by irover » 07 Mar 2017 01:08

Aaahh. Vilket glid. :mrgreen:
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Returglasigloon

Post by L3upo » 02 Aug 2017 21:22

irover wrote:Ok är turbon borta så är det möjligt att ta ena biten uppåt. Men det blir kanske svårt att få flänsen rakt utan att fästa den på plats? Men det klurar du nog ut. 8-)
I dag rotade jag fram den gröna igloon efter den långa vilan.

Efter lite pillande, provande och bonnsvetsande så fick jag i alla fall till en byggsats som går att trä dit från två håll.
Det är en dryg cm mellan gummiupphängningar och skarven och det går enkelt att komma åt skruvarna underifrån så det blir nog bra det här.
Så här ser det ut (närbild på svetsarna kostar extra, mycket extra ;) )
DSC_1649.JPG
DSC_1649.JPG (294.96 KiB) Viewed 6196 times

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 1080
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 83 times
Been thanked: 49 times

Returglasigloon

Post by RiseAndShine » 02 Aug 2017 23:52

L3upo wrote:
irover wrote:Ok är turbon borta så är det möjligt att ta ena biten uppåt. Men det blir kanske svårt att få flänsen rakt utan att fästa den på plats? Men det klurar du nog ut. 8-)
I dag rotade jag fram den gröna igloon efter den långa vilan.

Efter lite pillande, provande och bonnsvetsande så fick jag i alla fall till en byggsats som går att trä dit från två håll.
Det är en dryg cm mellan gummiupphängningar och skarven och det går enkelt att komma åt skruvarna underifrån så det blir nog bra det här.
Så här ser det ut (närbild på svetsarna kostar extra, mycket extra ;) )
Själv är bäste dräng! :)

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Returglasigloon

Post by L3upo » 03 Aug 2017 10:03

RiseAndShine wrote:
L3upo wrote: I dag rotade jag fram den gröna igloon efter den långa vilan.

Efter lite pillande, provande och bonnsvetsande så fick jag i alla fall till en byggsats som går att trä dit från två håll.
Det är en dryg cm mellan gummiupphängningar och skarven och det går enkelt att komma åt skruvarna underifrån så det blir nog bra det här.
Så här ser det ut (närbild på svetsarna kostar extra, mycket extra ;) )
Själv är bäste dräng! :)
Japp, framför allt är det väldigt långt till närmaste köpedräng om man skall ta med sig bilen dit.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Returglasigloon

Post by L3upo » 04 Aug 2017 16:53

Jag skall passa på och byta en sprucken styrväxeldamask när jag ändå har fri väg. Damask hade jag liggande men lämpligt fett är inte med i VW's satser.
Nu verkar varenda liten klick smörjmedel på snålisarna vara ultraspecial men styrväxeln är väl knappast särskilt exotisk eller gör vanligt styrväxelfett att min lilla Gröna Igloo för evigt förlorar sin själ?

Post Reply