Page 1 of 3

A2nkan

Posted: 20 Jun 2019 08:47
by L3upo
Lika bra att fixa en egen tråd här också för senaste förvärvet. 8-)
Modellår 2004 men såld på hösten och verkar noterad som 2005 år modell.
DSC_5915.JPG
DSC_5915.JPG (283.22 KiB) Viewed 1390 times
DSC_5919.JPG
DSC_5919.JPG (253.51 KiB) Viewed 1390 times
Hard core snikversion utan vare sig AC eller servo men det spar ju på dropparna. :lol:
Upplevelsen på väg är mycket mer lik en Lupo utan servo vilket får läggas i positiva vågskålen, den där lite bedövade känslan av att inte känna vägen är ersatt av betydligt mer kommunikativt chassie.

Enda kända felet just nu av lite större dignitet är ett kamremsbyte som verkar ha gått lite stolpe ut. Koll av remläge och kamaxelgivare ligger i jobbkrukan. Fixa AUX till speldosan blir det väl också vad det lider.

Re: A2nkan

Posted: 20 Jun 2019 15:46
by Cabbe
Är det inte originalfärg på den?

Re: A2nkan

Posted: 20 Jun 2019 16:28
by L3upo
Cabbe wrote:
20 Jun 2019 15:46
Är det inte originalfärg på den?
Jo det tror jag nog men det någon har lackerat de nedre svarta partierna (hittade en lackfaktura).
Fast Audi kanske drog på med sånt på slutet?

Re: A2nkan

Posted: 20 Jun 2019 21:52
by Cabbe
Snygg bil!!

Re: A2nkan

Posted: 21 Jun 2019 01:47
by mateks
Jasså, det var du som köpte den! Hur snabb va du på luren efter att den hade kommit ut? :) Ovanligt med vita a2:or!

Re: A2nkan

Posted: 21 Jun 2019 07:44
by L3upo
mateks wrote:
21 Jun 2019 01:47
Jasså, det var du som köpte den! Hur snabb va du på luren efter att den hade kommit ut? :) Ovanligt med vita a2:or!
:lol:
Ibland handlar det inte om att vara först, det räcker att vara bäst. ;)

Re: A2nkan

Posted: 21 Jun 2019 10:45
by mateks
L3upo wrote:
21 Jun 2019 07:44
mateks wrote:
21 Jun 2019 01:47
Jasså, det var du som köpte den! Hur snabb va du på luren efter att den hade kommit ut? :) Ovanligt med vita a2:or!
:lol:
Ibland handlar det inte om att vara först, det räcker att vara bäst. ;)
Kan räcka långt ibland! :ugeek:

Re: A2nkan

Posted: 01 Jul 2019 22:30
by perA2
Du börjar bestämt få lite idétorka på dina bil namn, låt mig istället föreslå "Lilla Spöket LA2bA2n" :D

/PerA2

Re: A2nkan

Posted: 12 Sep 2019 10:20
by L3upo
Häromdagen när jag spelade bil-Tetris hemma på parkeringen (Note2self: ta hem grävaren och gör fler pA2rkeringsplatser) så repade jag liv i A2nkan.

Den har nu levlat sig upp i familjerådet från "Vad-fan-skall-vi-ha-en-till-A2-för?" till "Den-där-måste-vi-behålla-länge!", snacka om att vila sig i form...!

Hur som helst så är det väl dags att ta tag i de små defekterna för att få den 100%.
Först kolla igenom kamdrivningen (ämnet har ju blivit smärtsamt aktuellt i ett annat hörn av parkeringen) men jag insåg jag fortfarande inte vet var man "kopplat ur kamaxelgivaren" för att få igång den och efter snabba-flukt-diagnosen ser jag inga delade kontaktdon. Ledtråd kanske?

Det andra är en fundering.
Bilen är ju verkligen snikutrustad vilket faktiskt kittlar min hard-core-snålis-själ. Utan servo och AC är den ju mycket närmare ursprungstanken trots att den är näst sista årsmodellen och förmodligen innebär det två felkällor mindre.
Bilmodeller brukar ju lastas ner med mer utrustning på slutet men denna är MYCKET trevligare på landsväg än de andra hysteriskt lättstyrda servobilarna. En Lupo 3L i finkostym med andra ord och jag tror att den kan bli långresefavorit.

Dock en sak som förbryllar; det sitter kassettspelare i den. Hur såg tillvalslistan ut 2004 tro?
Kan det ha varit så att en av marknadens dyraste småbilar standardutrustades med spelare för 132meter/90 minuter plastband i en liten låda medan resten av bilvärlden försågs med polykarbonat-svarv?
Nu finns det nu CD/CDC-port på den där man kan fixa blåtandsingång så det spelar ingen som helst roll, vem spelar CD i bilen 2019?
Hur såg tillvalen ut? Någon som ruvar på något gammalt kvitto eller ordersedel där man kan se vad första köparen sparat?

Re: A2nkan

Posted: 16 Sep 2019 18:31
by L3upo
L3upo wrote:
12 Sep 2019 10:20

Först kolla igenom kamdrivningen (ämnet har ju blivit smärtsamt aktuellt i ett annat hörn av parkeringen) men jag insåg jag fortfarande inte vet var man "kopplat ur kamaxelgivaren" för att få igång den och efter snabba-flukt-diagnosen ser jag inga delade kontaktdon. Ledtråd kanske?
Ingen?

Re: A2nkan

Posted: 17 Sep 2019 00:34
by lupobupo
L3upo wrote:
16 Sep 2019 18:31
L3upo wrote:
12 Sep 2019 10:20

Först kolla igenom kamdrivningen (ämnet har ju blivit smärtsamt aktuellt i ett annat hörn av parkeringen) men jag insåg jag fortfarande inte vet var man "kopplat ur kamaxelgivaren" för att få igång den och efter snabba-flukt-diagnosen ser jag inga delade kontaktdon. Ledtråd kanske?
Ingen?
Och var har du kikat då? .. Har du kikat på kontakterna som sitter fram på motorn?

Re: A2nkan

Posted: 12 Oct 2019 21:23
by L3upo
lupobupo wrote:
17 Sep 2019 00:34
L3upo wrote:
16 Sep 2019 18:31

Ingen?
Och var har du kikat då? .. Har du kikat på kontakterna som sitter fram på motorn?
Den inringade kontakten torde vara till kamaxelgivaren va?
DSC_6120.JPG
DSC_6120.JPG (334.62 KiB) Viewed 597 times

Re: A2nkan

Posted: 12 Oct 2019 21:24
by lupobupo
L3upo wrote:
12 Oct 2019 21:23
Den inringade kontakten torde vara till kamaxelgivaren va?
Korrekt

Re: A2nkan

Posted: 27 Nov 2019 22:30
by L3upo
Då skall vi se vad farbror Frej tar fram.
Kamlägesgivarens kontakt var urkopplad men kontakten satt på plats löst vilket lurade mig men oavsett det så har jag felsökt lite grundligare nu.

Kontroll av kamremsläget gav visserligen att det var en liten smula fel men inte mer än att det gick att justera med övre hjulet:
DSC_6414.JPG
DSC_6414.JPG (127.08 KiB) Viewed 88 times
Bilden togs med nedre hjulet låst med verktyget och felet är typ en kugge eller nog mindre än så.
Det gick att justera utan att släppa remspänningen genom att låsa övre innerhjulet på rätt plats mot 3Z-markeringen med pinnen, lossa justerskruvarna, vrida nedre remhjulet till rätt position och dra åt skruvarna igen.
Alltid något. Spelet i skruvhålen räckte till med andra ord.

Nu är det ju lite annorlunda mot när man monterar och spänner en ny rem men nog tänker jag väl rätt?
Båda hjulen är låsta i rätt position. Den nedre med strecket på kuggen mot pilen på verktyget som sitter med tappen i hålet på bröstkåpan och det övre hjulet med dubbelflänsen (på bilden) mot 3Z(ylinder)-märket.

Det borde väl vara tillräckligt nära?
Med kamlägesgivaren inkopplad startar bilen fortfarande inte utan ger felkod:
19464 - Camshaft Position Sensor (G40) Signal Out Of Range
P3008 - 00-00 - -

Någon form av signal ger den ju uppenbarligen för kopplar jag ur den och nöter tills motorn går igång med vevaxelvärdet så sätter den följande (helt rimliga) felkod:
19463 - Camshaft Position Sensor (G40) No Signal
P3007 - 35-00 - -

Kamlägesgivaren ser ut att sitta där den ska tycker jag:
DSC_6417.JPG
DSC_6417.JPG (113.22 KiB) Viewed 88 times
Plåtflänsarna från inre kamremshjulet fyller väl ungefär det utrymmet så det kokar väl ner till att signalen kommer ur synk med vevaxeln.

Nu har jag lite slut på idéer. Hur fel det än gått för förra ägaren vid kamremsbytet så kan ju inre övre hjulet inte stå på annat sätt tycker jag.
Nedre hjulet har en ganska tydlig märkning det också och bilen hoppar igång och går OK på enbart vevaxelsensorn.
Jag tycker inte heller att det borde vara idé att testa en annan kamaxelgivare, den får ju signal men inte vid rätt synk, eller...?

Några uppslag?

Re: A2nkan

Posted: 27 Nov 2019 22:36
by L3upo
Jo, en annan notering. Vevaxelremskivan satt med XZN i stället för de förbannade insexskruvarna som är så sköra.
RemhjulXZN.jpeg
RemhjulXZN.jpeg (298.09 KiB) Viewed 85 times
Är det något som hör till den sena årsmodellen eller är det en välgärning från någon tidigare mek?
Det är oerhört praktiskt i alla fall och en bra idé att byta ut skruvarna.