Den Norska Mardrömmen. Eller?

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 25 Jun 2020 08:53

Lyckats laga fruns gamla dator och få in Vag Com på den.
Har lånat min brors dator innan.

Så nu har jag Justerat Torsion Value till +1.1-1.7
Tydligen är det däromkring man ska ligga om man ska gå billigast enligt nördar på nätet.


Det äe mycket xlet bättre än -5 som jag hade innan :D


WolfsLupo
Oljenisse
Posts: 118
Joined: 02 Aug 2018 08:23
Stad:: Göteborg
Bil: -02 Lupo 3L (Svart)
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by WolfsLupo » 08 Jul 2020 12:17

Vad har du för justermån (kortast/längst) på ditt hundben? Jag ska tillverka ett liknande.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, Svart. 35 000 mil. Svensksåld, (Dimljus), Elhissar, AC, bagagerumsbelysning, eluttag i bagage, Coilovers.
Planerade uppdateringar: LED Ramp, Farthållare

Länder besökta med Lupon: Danmark, Norge, Tyskland, Polen, Slovakien, Ungern, Österrike, Tjeckien.


Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 04 Aug 2020 14:59

WolfsLupo wrote:
08 Jul 2020 12:17
Vad har du för justermån (kortast/längst) på ditt hundben? Jag ska tillverka ett liknande.
Öhm. Ingen aning. :)
Det är original pinne.


Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 04 Aug 2020 15:00

Jahapp. Idag så ballade Svartalf ut.
Bilen får inte i 3an eller 5an.
Han verar tro att växeln går i för motorn gasar...

Kan det vara skiftgaffeln.


Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 04 Aug 2020 15:08

Kan tillägga att jag har gjort noll felsökning/lagningsförsök ännu. Ställde bara bilen hemma. 1, 2 och 4 funkar i Triptronik läge och bilen hamnar inte i Limpmode utan växlar bara ner till exempelvis 2an när det är för låg fart för att köra på 3an.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3046
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 250 times
Been thanked: 319 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by L3upo » 04 Aug 2020 16:55

Kollat länkaget? Skiftgaffeln brukar väl ta med sig trean och fyran?


Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 04 Aug 2020 19:05

L3upo wrote:
04 Aug 2020 16:55
Kollat länkaget? Skiftgaffeln brukar väl ta med sig trean och fyran?
Menar du hundbenet?
Isf ja.
Det kan iofs inte lossa efter min modifikation..

Men har inte kollat något annat.
Körde hem, bytte bil och åkte till jobbet.


Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 08 Aug 2020 20:04

Det var inget värre än att låsskruven på hundbenet lossat så det hade justerat om sig. Locktite nästa.


Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 09 Aug 2020 22:08

Mera feeeel.
Woooo.

Såg igår när jag grundinställde att den inte var lika snabb att återgå till "Nolläge" på kopplingen.
Dvs "3.2V" --> 1.85V ----- ------ -->"3.2V".
Detta känns även när man kör.
Kopplingshylsa och hela kopplingen byttes ju när Håkon hade den inlämnad hos Nilsson bil för så tror inte det är det som kärvar.
Och kopplingscylindern byttes ju samtidigt av LupoBupo när han lagade det som inte Nilsson bil lyckades laga.

Det kan ju vara något av detta ändå.
Men hur känns det när Kopplingsarmen havererar?

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3087
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 193 times
Been thanked: 431 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by lupobupo » 10 Aug 2020 01:05

Som jag minns det så bytte VW varken kopplingen eller hylsan åt Norrbaggen efter demonteringen, utan de satte väl ihop den som den var igen när de såg att den såg "som ny ut" *suck*.

Kopplingscylindern som jag satte dit på deras parkerng var en bättre begagnad, och det var juh ett par år sedan nu. Den kan mycket väl vara påväg att tacka för sig.

Oftast blir bilen väldigt aggresiv på kopplingen/dragläget med trasig kopplingsarm. Vilket blir tillfälligt bättre vid grundinställning, för att sedan bli värre och värre. Har det gått riktigt långt så räcker inte gängan till för att kunna få rätt värden vid grundinställningen.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 10 Aug 2020 05:53

lupobupo wrote:
10 Aug 2020 01:05
Som jag minns det så bytte VW varken kopplingen eller hylsan åt Norrbaggen efter demonteringen, utan de satte väl ihop den som den var igen när de såg att den såg "som ny ut" *suck*.

Kopplingscylindern som jag satte dit på deras parkerng var en bättre begagnad, och det var juh ett par år sedan nu. Den kan mycket väl vara påväg att tacka för sig.

Oftast blir bilen väldigt aggresiv på kopplingen/dragläget med trasig kopplingsarm. Vilket blir tillfälligt bättre vid grundinställning, för att sedan bli värre och värre. Har det gått riktigt långt så räcker inte gängan till för att kunna få rätt värden vid grundinställningen.
Ja det stämmer.
Kollade bak i trådarna.

Jag får försöka titta efter.


Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 09 Oct 2020 11:47

Idag blev det lite knas.
Kattalysatorn smällte.


Då gör en Lupo 3L hela 3 kilometer i timmen :lol:

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3046
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 250 times
Been thanked: 319 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by L3upo » 09 Oct 2020 15:28

Nikel wrote:
09 Oct 2020 11:47
Idag blev det lite knas.
Kattalysatorn smällte.


Då gör en Lupo 3L hela 3 kilometer i timmen :lol:
En passande siffra där.


Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 09 Oct 2020 20:25

L3upo wrote:
09 Oct 2020 15:28
En passande siffra där.
Japp.
Det slutade med att jag inte kom upp för eb backe så fick bli bogserad sista kilometern hem.


Topic author
Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Den Norska Mardrömmen. Eller?

Post by Nikel » 11 Oct 2020 09:52

Här ser man bild på den främre och sen bakre katten.
Som synes är den bakre helt igensatt.

Kommer bygga ett nytt främre system utan kattar och så sätter jag en "sportkatt" längre bak.
Attachments
IMG_20201010_161351.jpg
IMG_20201010_161351.jpg (191.67 KiB) Viewed 1519 times
IMG_20201010_161336.jpg
IMG_20201010_161336.jpg (182.26 KiB) Viewed 1519 times

Post Reply