L3upos tredje A2

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

lipton
Garagesuppliant
Posts: 679
Joined: 25 Nov 2014 15:50
Stad:: Örebro
Bil: Lupo 3L - Audi A2 3L
Has thanked: 132 times
Been thanked: 57 times

Re: L3upos tredje A2

Post by lipton » 21 May 2019 22:14

Cabbe wrote:
21 May 2019 21:29
är inte klacken väldigt liten på kolvarna?
Det är bara damer som kör med högklackat! ;)
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2357
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 192 times
Been thanked: 237 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 03 Jun 2019 21:46

Nya bromsar verkar vara the shit!
Tog en 46-milasväng landsvägskörning idag med den gamle på sitt elfte varv runt jorden.

Med alla trick i boken men en del aerodynamiska avvikelser landade det på 0,296 liter RME/mil (motsvarande 0,28 i diesel) vilket är exakt deklarerade siffran. Då var det en kallstart och 20 minuters kö på Essingeleden.
Nu tar det emot att röra något så länge det funkar så förbaskat bra. :D

Jag får ta och plocka av extraljusen, sänka den till rätt höjd bak och rota fram motorplast och originalkapslar och testa om det finns mer att hämta.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2357
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 192 times
Been thanked: 237 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 17 Jun 2019 21:50

Den som kommit ända hit ner i denna tråd har nog lagt märke till att bakdelen på tredje-A2:an sett löjligt hög ut och i kväll tog jag mig äntligen i kragen och petade dit rätt fjädrar varvid allt återgick till det normala.
Det ryska stålet (som för övrigt dissats svårt av en och annan märkesbroder redan) fungerar utmärkt. Möjligen är den aningen fastare i hullet nu men inte värre än att det är i positiva vågskålen, skillnaden var dock rätt stor mot före.
DSC_5301.JPG
DSC_5301.JPG (293.63 KiB) Viewed 466 times
DSC_5304e.JPG
DSC_5304e.JPG (258.41 KiB) Viewed 466 times

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2357
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 192 times
Been thanked: 237 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 04 Oct 2019 08:42

Ibland är det knepigt att hålla familjens lilla bilpool vid liv.
Frugan har bytt jobb och behövde en bil att åka några mil till jobbet med.
Efter att ha botaniserat i samlingen valde hon en A2:a med motor- och kupévärmare, den snygga mörka inredningen samt bäst ljus. Det funkade ett par veckor tills de något kryptiska felrapporterna började pysa fram vid middagsbordet.
-Min (jodå...) A2 stannade på väg till jobbet idag.
-Stannade? Hur då?
-Den stannade bara.
-Men hur gick det till?
-Jag svängde och då stannade den.

Jag tror ni förstår... :D
Efter mer ingående utfrågning landade vi i att hastig fartsänkning utan ECO fick den att stänga butiken. Efter lite väntan piggnade den till och gick att starta om för fortsatt färd.
Mycket pekade på att det verkar ha med upprepade insatser från koppling+robot att göra och mycket riktigt var oljenivån låg i roboten.
Nu hade jag ingen olja hemma men jag börjar med att fylla så får jag hålla kolla på nivån.

Det rinner inte men en och annan droppe på marken lämnar den allt så jag får se över det när lådan ändå skall ut senare i höst.
Finns det någon annan än Audi/VW som säljer o-ringarna till slangarna? Jag har ju trots allt 30 sådana totalt på alla bilar så jag tänkte köpa en påse och lägga i lådan. Vad är det för dimension på o-ringarna?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2357
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 192 times
Been thanked: 237 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 08 Oct 2019 07:58

L3upo wrote:
04 Oct 2019 08:42
...
Efter mer ingående utfrågning landade vi i att hastig fartsänkning utan ECO fick den att stänga butiken. Efter lite väntan piggnade den till och gick att starta om för fortsatt färd.
Mycket pekade på att det verkar ha med upprepade insatser från koppling+robot att göra och mycket riktigt var oljenivån låg i roboten.
Nu hade jag ingen olja hemma men jag börjar med att fylla så får jag hålla kolla på nivån.
...
Uppföljning: Det gick i 1,5-2 dl olja vilket fick tredje-Audin att piggna till och genomföra en resa till det gula helvetet utanför Falkenberg utan problem. Läckagetakten är ytterst måttlig, det är inte alltid man hittar en droppe på marken efter en dags parkering så det klarar sig till nästa depåbesök.

Jag tycker inte att nivån sjönk så långt att nivån försvann under sidan på behållaren så pumpen borde inte ha sugit luft men det är väl å andra sidan enda plausibla förklaringen? Alltså att pumpen sugit luft, trycket slutat öka och timeouten till sist utvisade roboten ur matchen?

Post Reply