L3upos tredje A2

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

mateks
Skruvkunnig
Posts: 325
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos tredje A2

Post by mateks » 31 Mar 2019 11:36

L3upo wrote:
29 Jan 2019 21:56
Precis när min senaste A2 kommit igång med att käka motorväg blev den lite krasslig.

Så här efteråt fattar jag att den försökte berätta för mig att jag borde se över så att innerskärmarna sitter ordentligt men då jag är en självisk och okänslig patriark så förstod jag inte.

Förrän idag då jag kört 23 mil i slask, bromsar in för att bestiga en trottoarkant varvid främre änden av den vattentunga innerskärmen lossnar p-r-e-c-i-s så mycket att den glider ner mellan däck och trottoar. Några sekunder senare hade hela textilschabraket slitits loss för att tuggas in under framhjulet och kastas ut där bak. Det lät inte så kul och när jag vände mig om så låg den vältuggade högen där på gatan.
DSC_4578.jpg
Ett hörn sitter kvar på bilen och jag tog med resten hem men det krävs nog en annan.

Det är inte första gången en snålis gör spontan fysisk diagnos genom en avstötningsmekanism där den helt enkelt kräks upp allt som behöver ersättas med nya bilar. OBD 2.0 alltså. Nu behöver jag en annan innerskärm men det blir en köpesannons på avsett ställe.
Löste det sig med innerskärmen? Kollade du vad en ny kostar? Intresseklubben sitter redo med en penna för att anteckna!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 31 Mar 2019 11:58

mateks wrote:
31 Mar 2019 11:36
L3upo wrote:
29 Jan 2019 21:56
Precis när min senaste A2 kommit igång med att käka motorväg blev den lite krasslig.

Så här efteråt fattar jag att den försökte berätta för mig att jag borde se över så att innerskärmarna sitter ordentligt men då jag är en självisk och okänslig patriark så förstod jag inte.

Förrän idag då jag kört 23 mil i slask, bromsar in för att bestiga en trottoarkant varvid främre änden av den vattentunga innerskärmen lossnar p-r-e-c-i-s så mycket att den glider ner mellan däck och trottoar. Några sekunder senare hade hela textilschabraket slitits loss för att tuggas in under framhjulet och kastas ut där bak. Det lät inte så kul och när jag vände mig om så låg den vältuggade högen där på gatan.
DSC_4578.jpg
Ett hörn sitter kvar på bilen och jag tog med resten hem men det krävs nog en annan.

Det är inte första gången en snålis gör spontan fysisk diagnos genom en avstötningsmekanism där den helt enkelt kräks upp allt som behöver ersättas med nya bilar. OBD 2.0 alltså. Nu behöver jag en annan innerskärm men det blir en köpesannons på avsett ställe.
Löste det sig med innerskärmen? Kollade du vad en ny kostar? Intresseklubben sitter redo med en penna för att anteckna!
Ingen begagnad har dykt upp och den står på listan över grejor att beställa från Audi, kostar 49€.
Frakten gör att jag samlar lite till på listan innan jag fyrar av beställningen. Jag behöver beställa alla skruvar och plastnitar också eftersom det är helt rent i hjulhuset. Jag håller på att fundera igenom vad mer man borde beställa som snart blir svårt att få tag i. Lika bra att lägga lite på lager när jag ändå tänkt åka A2 i ca 10 år till om inte frigolithjälmarna använder sitt våldsmonopol för att stoppa mig. 8-)

Den bilen kommer att gå i depå under april för att montera rätt tryckplatta till kopplingen och nya styrlager så innerskärmen skall ändå inte dit förrän efter det.
Allt har sin tid. :lol:


mateks
Skruvkunnig
Posts: 325
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos tredje A2

Post by mateks » 04 Apr 2019 01:00

L3upo wrote:
31 Mar 2019 11:58
mateks wrote:
31 Mar 2019 11:36

Löste det sig med innerskärmen? Kollade du vad en ny kostar? Intresseklubben sitter redo med en penna för att anteckna!
Ingen begagnad har dykt upp och den står på listan över grejor att beställa från Audi, kostar 49€.
Frakten gör att jag samlar lite till på listan innan jag fyrar av beställningen. Jag behöver beställa alla skruvar och plastnitar också eftersom det är helt rent i hjulhuset. Jag håller på att fundera igenom vad mer man borde beställa som snart blir svårt att få tag i. Lika bra att lägga lite på lager när jag ändå tänkt åka A2 i ca 10 år till om inte frigolithjälmarna använder sitt våldsmonopol för att stoppa mig. 8-)

Den bilen kommer att gå i depå under april för att montera rätt tryckplatta till kopplingen och nya styrlager så innerskärmen skall ändå inte dit förrän efter det.
Allt har sin tid. :lol:
Det var mkt billigare än vad jag trodde, då finns det ju ingen vits med att handla beggat. Vart handlar du nånstans ifrån? Min står just nu också i depå (på pallbockar) för lite finmeck.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 04 Apr 2019 08:22

mateks wrote:
04 Apr 2019 01:00

Det var mkt billigare än vad jag trodde, då finns det ju ingen vits med att handla beggat. Vart handlar du nånstans ifrån? Min står just nu också i depå (på pallbockar) för lite finmeck.
https://www.online-teile.com/audi-ersat ... 8Z0821171D


mateks
Skruvkunnig
Posts: 325
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos tredje A2

Post by mateks » 07 Apr 2019 23:00

L3upo wrote:
13 Feb 2019 19:44
mateks wrote:
13 Feb 2019 18:43

Bra att du köper riktiga grejer. Satte SKF från autoexperten när jag böt stötdämpare fram. Den på höger sida hackade redan från början så den böt jag. Nu har den vänstra också börjat låta illa. En arbetskamrat har precis samma ljud från sina nybytta SKF. Dvs. rent skit med andra ord. :x
Den riktigt intressanta frågan är väl vad det stod på de som låg i SKF-kartong...? Jag har köpt FAG-lager i SKF-kartonger till andra ställen på bilen.
Nu tog jag mig i kragen och böt lagret. Köpte Lemförder och det står FAG på lagret. Det gamla lagret som köptes som SKF, står et SKF på.
Attachments
20190407_164643-600x800.jpg
20190407_164643-600x800.jpg (246.05 KiB) Viewed 749 times
20190407_164739-600x800.jpg
20190407_164739-600x800.jpg (262.37 KiB) Viewed 749 times

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 09 Apr 2019 21:47

Uppdatering.
DSC_4933.JPG
DSC_4933.JPG (62.68 KiB) Viewed 723 times
Efter att ha petat dit lagom lättrullade B381:or, pluggat spikpunkan för stabilt däcktryck och kört en 50-milasväng idag finns det nog en mer rättvisande förbrukning.

Mest motorväg i takt med flödet, rätt mycket tipp-o-tronic, lite köande genom Tokholm och en enda kallstart i rumstemperatur.
0,35liter RME/mil motsvarar 0,33liter diesel/mil och det är nog tillräckligt nära det möjliga, speciellt som bilen saknar plasten under motorn, ena innerskärmen och har extraljus på hållare på regplåten som nog bromsar lite i lufthavet.

Den snittar nu 90 mil i veckan på RME100 och jag inbillar mig att den piggnat till en aning och den startar omedelbart oavsett temperatur.
Hur som helst är det inte värt några större summor att grotta i bilen, det finns knappast så mycket mer att hämta där.

Dock, felvisningen i datorn består. Den ligger på 18-22% mer än noggrann mätning vid pump och det verkar ganska linjärt oberoende av förbrukning.
Nog kan man ansluta bränsletrycksmätare på något uttag på tandempumpen? Om trycket är rätt i bränslekanalen borde väl inte spridartätningarna kunna lura datorn?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2683
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 137 times
Been thanked: 352 times

Re: L3upos tredje A2

Post by lupobupo » 10 Apr 2019 04:40

L3upo wrote:
09 Apr 2019 21:47
Dock, felvisningen i datorn består. Den ligger på 18-22% mer än noggrann mätning vid pump och det verkar ganska linjärt oberoende av förbrukning.
Nog kan man ansluta bränsletrycksmätare på något uttag på tandempumpen? Om trycket är rätt i bränslekanalen borde väl inte spridartätningarna kunna lura datorn?
Det finns en serviceport på sidan ja, dock så fladdrar/pulserar trycket ganska häftigt vid normal drift, har svårt att tro att man skulle se ett så litet fel där.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 10 Apr 2019 07:01

lupobupo wrote:
10 Apr 2019 04:40
L3upo wrote:
09 Apr 2019 21:47
Dock, felvisningen i datorn består. Den ligger på 18-22% mer än noggrann mätning vid pump och det verkar ganska linjärt oberoende av förbrukning.
Nog kan man ansluta bränsletrycksmätare på något uttag på tandempumpen? Om trycket är rätt i bränslekanalen borde väl inte spridartätningarna kunna lura datorn?
Det finns en serviceport på sidan ja, dock så fladdrar/pulserar trycket ganska häftigt vid normal drift, har svårt att tro att man skulle se ett så litet fel där.
Ok, om det är trycket som är för lågt säger fysiken att det rimligen fattas 20-25% vilket då skulle ge motsvarande mindre flöde med oförändrat flödesmotstånd. På motsvarande sätt skulle det då kunna innebära att motorn får 20-25% för lite soppa vid fullt gaspådrag och att jag åker med reducerad effekt. De andra två är piggare på fullgas så det kan stämma.
Går det inte att mäta på ett vettigt sätt så låter jag det nog vara tills vidare och fortsätter att käka mil med den, den funkar även i Stockholmstrafiken så det duger.

Don't fix it if it ain't broken.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2683
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 137 times
Been thanked: 352 times

Re: L3upos tredje A2

Post by lupobupo » 10 Apr 2019 07:05

L3upo wrote:
10 Apr 2019 07:01
Ok, om det är trycket som är för lågt säger fysiken att det rimligen fattas 20-25% vilket då skulle ge motsvarande mindre flöde med oförändrat flödesmotstånd. På motsvarande sätt skulle det då kunna innebära att motorn får 20-25% för lite soppa vid fullt gaspådrag och att jag åker med reducerad effekt. Går det inte att mäta på ett vettigt sätt så låter jag det nog vara tills vidare och fortsätter att käka mil med den.

Don't fix it if it ain't broken.
Det är juh bara ett förtryck på ett par bar som finns efter pumpen, det motsvarar juh inte vad det blir efter andra steget, dvs det riktiga trycket som byggs upp av kolvpumpen som sitter i varje spridare (öppnar vid typ 300bar och toppar runt 2000 bar)

Problemet med att fortsätta att köra med halvdåliga spridaretätningar är att det äter upp loppen vilket i framtiden gör att eventuellt bytta spridaretätningar får väldigt dålig hållbarhet
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 10 Apr 2019 07:28

lupobupo wrote:
10 Apr 2019 07:05
L3upo wrote:
10 Apr 2019 07:01
Ok, om det är trycket som är för lågt säger fysiken att det rimligen fattas 20-25% vilket då skulle ge motsvarande mindre flöde med oförändrat flödesmotstånd. På motsvarande sätt skulle det då kunna innebära att motorn får 20-25% för lite soppa vid fullt gaspådrag och att jag åker med reducerad effekt. Går det inte att mäta på ett vettigt sätt så låter jag det nog vara tills vidare och fortsätter att käka mil med den.

Don't fix it if it ain't broken.
Det är juh bara ett förtryck på ett par bar som finns efter pumpen, det motsvarar juh inte vad det blir efter andra steget, dvs det riktiga trycket som byggs upp av kolvpumpen som sitter i varje spridare (öppnar vid typ 300bar och toppar runt 2000 bar)

Problemet med att fortsätta att köra med halvdåliga spridaretätningar är att det äter upp loppen vilket i framtiden gör att eventuellt bytta spridaretätningar får väldigt dålig hållbarhet
Jo, det är mest det att det verkar svårt att göra någon mer träffsäker diagnos och att man skall byta på vinst och förlust. Sånt har jag lite svårare för.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2683
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 137 times
Been thanked: 352 times

Re: L3upos tredje A2

Post by lupobupo » 10 Apr 2019 08:07

L3upo wrote:
10 Apr 2019 07:28
Jo, det är mest det att det verkar svårt att göra någon mer träffsäker diagnos och att man skall byta på vinst och förlust. Sånt har jag lite svårare för.
Har du gjort det vanliga standard checken, dvs på med genomskinlig slang och kolla efter bubblor på returen? Det är juh en stark indikator om inte annat.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 10 Apr 2019 09:48

lupobupo wrote:
10 Apr 2019 08:07
L3upo wrote:
10 Apr 2019 07:28
Jo, det är mest det att det verkar svårt att göra någon mer träffsäker diagnos och att man skall byta på vinst och förlust. Sånt har jag lite svårare för.
Har du gjort det vanliga standard checken, dvs på med genomskinlig slang och kolla efter bubblor på returen? Det är juh en stark indikator om inte annat.
Nej, det återstår. Hoppas hinna med det i helgen, de andra fyra snålisarna är ur trafik av olika orsaker så jag får se om jag hinner med det vid tillfälle.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 02 May 2019 21:15

Plötsligt tilldrog sig händelserna utanför vägkrogen uppmärksamhet, blickar vändes och samtal avstannade bland batteribilisterna.
DSC_5027.jpg
DSC_5027.jpg (239.89 KiB) Viewed 521 times
Det hastiga avbrottet i snabbmatexcessen lade sig lika snabbt som det startat när den lille gråa krabatbilen startade och åkte vidare.
Det var ju halv tank kvar, nästan 100kWh grön energi och inte dags att ladda på mååånga mil. :lol:

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 875
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 57 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos tredje A2

Post by RiseAndShine » 02 May 2019 22:49

Du själv som förare ser ut att ha laddat med en läskedryck och en clementin, om man ska tro det man ser ligger bakom bilen... :P
HVO-skatteupproret 1.0

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 03 May 2019 05:35

RiseAndShine wrote:
02 May 2019 22:49
Du själv som förare ser ut att ha laddat med en läskedryck och en clementin, om man ska tro det man ser ligger bakom bilen... :P
Icke då, det där är spår av battermänniskor. De har dubbla personligheter.

Du ser väl vattenflaskan på instrumentbrädan fylld med ekologisk närproducerat snålvatten med lätt smak av Hbtq-certifierade smultron varsamt plockade av lådcyklistet klädda i basthjälm och ekologiska yllekläder.

Post Reply