L3upos tredje A2
-
Topic author - Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
L3upos tredje A2
Lite efterbörd blev det dock:
Stopp&Start är numera bara stopp. Möjligen blinkar EPS eller Immolampan kort när man släpper bromsen men motorn sover vidare. Var börjar jag leta?
Nya kopplingen beter sig skumt. Den gamla var inte tokslut men nya lamellen är totalt 1,5mm tjockare, tryckplattan ojämn och hylsan i bitar så det var lika bra att byta.
Dock, tredje steget i grundisen, drag- och slirpunktskalibrering var helskumt. Den började på nästan 100% och kom bara med viss möda nedåt 90%.
Bilen var dock körbar och jag hade långt hem så jag körde hem.
Vad är mest troligt, fel koppling, fel på kopplingscylindern eller luft i densamma? Annat?
-
- Verkstadschef
- Posts: 2493
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 305 times
Re: L3upos tredje A2
Att den inte startar igen beror antagligen på felet som rör kopplingen.
Är det en fabriksny koppling eller en begagnad du stoppat dit? Hur betedde sig kopplingen innan bytet? Vad hade du för värden tidigare? Är det samma kopplingsarm som tidigare eller är den bytt mot en annan begagnad som satt på växellådan du stoppde dit istället?
Är det en fabriksny koppling eller en begagnad du stoppat dit? Hur betedde sig kopplingen innan bytet? Vad hade du för värden tidigare? Är det samma kopplingsarm som tidigare eller är den bytt mot en annan begagnad som satt på växellådan du stoppde dit istället?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: L3upos tredje A2
Det är en ny koppling med lager och hylsa. Den gamla var väl möjligen lite "stegvis" och en smula tveksam, gick att köra med och startade i STOP.lupobupo wrote: ↑26 Apr 2018 20:19Att den inte startar igen beror antagligen på felet som rör kopplingen.
Är det en fabriksny koppling eller en begagnad du stoppat dit? Hur betedde sig kopplingen innan bytet? Vad hade du för värden tidigare? Är det samma kopplingsarm som tidigare eller är den bytt mot en annan begagnad som satt på växellådan du stoppde dit istället?
Jag vågade inte göra grundis med trasig gaffel eftersom jag behövde köra bilen 22 mil du-vet-vart till lådbytet, d v s inte förlora körbarheten.
Därav har jag inga värden från förut men det lär ha varit under 85% eftersom den startade som den skulle.
Kopplingsarmen var den som satt på den andra lådan men vi inspekterade den noga och den verkade oskadad.
En tanke, visserligen tvättade jag såväl svänghjul som tryckplatta med bräkleen/bromsrengöring innan montering men vad skulle hända om jag ändå slarvat där? Skulle det kunna påverka draglägesadaptionen? Jag föreställer mig att den måste släppa upp en smula extra innan det driver.
Jag kör med bilen till vardags nu och det går ganska bra. Kopplingsuppsläppet är lite hastigt på slutet, lite som när man trampat med vänsterfoten i en hundskit och skon glider av pedalen.

Vad är det nu procenttalen säger? Första är procent "uppsläpp" precis när den börjar driva (motorvarvet börjar dippa) och den andra när uppsläppet är större och den hittar dragläget?
I så fall driver den ju inte förrän kopplingen är mycket nära helt uppsläpp och det är ju definitivt inte rätt för en nyny koppling.
Så här såg nya tryckplattan ut efter montering med nu lamell, ser det rimligt ut?
-
Topic author - Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: L3upos tredje A2
Just det ja, en timme efter mitt första inlägg drabbades bilkraken av dåligt samvete och vips så funkade start/stopp flera gånger på raken.
-
Topic author - Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: L3upos tredje A2
Om någon har en motor stående med kopplingen kvar så får ni gärna lägga upp en bild på hur solfjädern står i viloläge.
-
Topic author - Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
-
Topic author - Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: L3upos tredje A2
Det börjar luta åt att tryckplattan är felaktig eller fel modell. Hittade denna bild på nätet på en beggad koppling på beggad motor.
-
- Verkstadschef
- Posts: 2493
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 305 times
Re: L3upos tredje A2
Vad är artikelnumret på grejorna du köpt? Tryckplattan ser helt fel ut (men kanske skulle vara bättre vid manuellkonvertering.. så vore bra om du delade med dig av artikelnumret även om du redan är säker på att det är fel sak som sitter på)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: L3upos tredje A2
Det var en hel sats och jag har dubbelkollat med två andra källor, jag har beställt rätt grejor, men däremot kan det vara felplockat vid leverans.
Hela kitet låg ihopplastat i kartongen så de enskilda delarnas artikelnummer går inte att spåra utan att riva av lådan och titta på dom.
-
- Verkstadschef
- Posts: 2493
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 305 times
Re: L3upos tredje A2
LuK eller Sachs eller något annat märke? Är det "orignalnumret" du har dubbelkollat med andra eller är det det faktiska märkets nummer?L3upo wrote: ↑27 Apr 2018 14:39Det var en hel sats och jag har dubbelkollat med två andra källor, jag har beställt rätt grejor, men däremot kan det vara felplockat vid leverans.
Hela kitet låg ihopplastat i kartongen så de enskilda delarnas artikelnummer går inte att spåra utan att riva av lådan och titta på dom.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: L3upos tredje A2
Tryckplattan skall vara en MecArm MC7393. Sökningar utifrån bil och motor leder till den och ingen annan.lupobupo wrote: ↑27 Apr 2018 14:42LuK eller Sachs eller något annat märke? Är det "orignalnumret" du har dubbelkollat med andra eller är det det faktiska märkets nummer?L3upo wrote: ↑27 Apr 2018 14:39
Det var en hel sats och jag har dubbelkollat med två andra källor, jag har beställt rätt grejor, men däremot kan det vara felplockat vid leverans.
Hela kitet låg ihopplastat i kartongen så de enskilda delarnas artikelnummer går inte att spåra utan att riva av lådan och titta på dom.
Om det verkligen är den kan jag dock inte svara bergsäkert på.
-
Topic author - Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: L3upos tredje A2
L3upos tredje A2 har nu gått i daglig tjänst efter att ha vilat sig i form ett halvår.
Eller, nästan i alla fall, det sitter fortfarande fel tryckplatta i den men det får gå ett par månader till innan jag hinner ta tag i det.
Den har dock två störande egenheter, den har lite hög förbrukning toppad av en irriterande felvisning på datorn (närmare 15%)
0,40 mätt vid pump (standarddiesel) när de andra A2:orna med samma körmönster snarare ligger runt 0,35 med vinterdäck.
Termostaten behöver bytas så en del kan förklaras av för låg motortemp tills jag hinner ut på motorväg men även då ligger den högt.
Jag testar att köra en stund på RME för att tvätta ur systemet och spridarna. Det gjorde skillnad på min ena Lupo så det kan man ju alltid prova. I övrigt är det sjukt irriterande med 20-literstank.
Räckvidden i kombination med den för höga förbrukningen ger ju rätt taskig aktionsradie på RME.
Eller, nästan i alla fall, det sitter fortfarande fel tryckplatta i den men det får gå ett par månader till innan jag hinner ta tag i det.
Den har dock två störande egenheter, den har lite hög förbrukning toppad av en irriterande felvisning på datorn (närmare 15%)
0,40 mätt vid pump (standarddiesel) när de andra A2:orna med samma körmönster snarare ligger runt 0,35 med vinterdäck.
Termostaten behöver bytas så en del kan förklaras av för låg motortemp tills jag hinner ut på motorväg men även då ligger den högt.
Jag testar att köra en stund på RME för att tvätta ur systemet och spridarna. Det gjorde skillnad på min ena Lupo så det kan man ju alltid prova. I övrigt är det sjukt irriterande med 20-literstank.
Räckvidden i kombination med den för höga förbrukningen ger ju rätt taskig aktionsradie på RME.
-
Topic author - Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: L3upos tredje A2
Ytterligare fem tankar RME har passerat genom magen på den lilla krabaten med raggarstuk på bakvagnen och det finns nu stabila landsvägssiffror.
0,36 med F-klassade Blizzak, en kallstart/45 mil och runt 100km/h på motorväg (mätarfart) är nästan OK. Omräknat för energiinnehållet motsvarar det 0,34 i findiesel och skillnaden mot Ecopia sommardäck borde handla om minst 3 cl/mil så 0,31 får betraktas som godkänt efter 10 varv runt jorden.
Däremot är felvisningen oförändrad i trakten strax söder om 20% och det är riktigt störande.
Frågan är vad man kan göra åt den saken?
Det finns inget business case i att byta spridare.
Bilen drar ju inte ohemula mängder sås, den startar omedelbart och går helt ok. Det är inte den piggaste A2:an jag har men känns ungefär rätt.
Möjligen skulle jag kunna tänka mig att byta spridartätningar om det finns hygglig chans att det påverkar problemet men finns det en sannolik förklaring på att datorn försöker skicka in mer soppa men att inte allt passerar spridarna men att det som gör det har vettig sprutbild?
Vilka andra felkällor på förbrukningsdatorn kan man tänka sig?
0,36 med F-klassade Blizzak, en kallstart/45 mil och runt 100km/h på motorväg (mätarfart) är nästan OK. Omräknat för energiinnehållet motsvarar det 0,34 i findiesel och skillnaden mot Ecopia sommardäck borde handla om minst 3 cl/mil så 0,31 får betraktas som godkänt efter 10 varv runt jorden.
Däremot är felvisningen oförändrad i trakten strax söder om 20% och det är riktigt störande.
Frågan är vad man kan göra åt den saken?
Det finns inget business case i att byta spridare.
Bilen drar ju inte ohemula mängder sås, den startar omedelbart och går helt ok. Det är inte den piggaste A2:an jag har men känns ungefär rätt.
Möjligen skulle jag kunna tänka mig att byta spridartätningar om det finns hygglig chans att det påverkar problemet men finns det en sannolik förklaring på att datorn försöker skicka in mer soppa men att inte allt passerar spridarna men att det som gör det har vettig sprutbild?
Vilka andra felkällor på förbrukningsdatorn kan man tänka sig?
-
- Verkstadschef
- Posts: 2493
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 305 times
Re: L3upos tredje A2
Om justeringen till PD-spridarna är off så borde bränsletrycket bli för lågt jämfört med vad den förväntar sig och därmed förbrukas mindre soppa än vad den räknar.L3upo wrote: ↑12 Jan 2019 08:19Möjligen skulle jag kunna tänka mig att byta spridartätningar om det finns hygglig chans att det påverkar problemet men finns det en sannolik förklaring på att datorn försöker skicka in mer soppa men att inte allt passerar spridarna men att det som gör det har vettig sprutbild?
Vilka andra felkällor på förbrukningsdatorn kan man tänka sig?
Det justerar du juh om du byter tätningarna, men det hade varit intressant att enbart göra justeringen och se om/hur mycket det påverkar.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!