Grünet

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 2891
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Re: Grünet

Post by L3upo » 08 Oct 2020 22:01

Grupp 013 är väl kompensation/cylinder vid tomgång?
20201008_203956_013.jpg
20201008_203956_013.jpg (116.31 KiB) Viewed 573 times
Skiljer sig inte värdena lite väl mycket?

I morgon får jag väl gå ut och koppla upp mig på några andra 1.2:or på parkeringen för att få lite referensvärden.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 2891
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Re: Grünet

Post by L3upo » 08 Oct 2020 22:25

Efter att ha kollat runt lite andra labelfiler inser jag att det inte kan vara individuella cylindervärden utan snarare begärd mängd, mängd från varv/vrid respektive mängd från luftmassemätare (eller nåt). (Om det är samma som andra TDI-motorer.)
Dessutom verkar det inte särskilt meningsfullt att kolla obelastad så jag får mäta under last i morgon.

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3044
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 190 times
Been thanked: 422 times

Re: Grünet

Post by lupobupo » 08 Oct 2020 23:53

L3upo wrote:
08 Oct 2020 22:25
Efter att ha kollat runt lite andra labelfiler inser jag att det inte kan vara individuella cylindervärden utan snarare begärd mängd, mängd från varv/vrid respektive mängd från luftmassemätare (eller nåt). (Om det är samma som andra TDI-motorer.)
Dessutom verkar det inte särskilt meningsfullt att kolla obelastad så jag får mäta under last i morgon.
Nej det är inte begärd mängd. Det är precis som du trodde innan, dvs kompensering mellan de olika cylindrarna för att bilen skall gå jämt (dock bara vid relativt låga varv". Varvar du till så "stannar" värdena.

Tittar du på dina andra bilar så kommer du se att summan alltid är väldigt nära 0 vid varje givet tillfälle (när man lägger ihop de tre värdena!)

Avläsningen du gjort säger att Cylinder 2 och 3 är mycket "klenare" än 1an. Kan bero på allt ifrån Spridare till dålig kompression. När jag gör spridaretätningbyte brukar jag rotera spridarna för att se om avvikande värden följer den fysiska spridaren eller inte.

+/- 1 är "normalt". Börjar man närma sig +/- 2 på någon cylinder så är det helt klart något fel.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 2891
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Re: Grünet

Post by L3upo » 09 Oct 2020 08:50

En annan tänkbar förklaring kan väl vara att cylinder 1 av någon anledning har för stort bränsleflöde och att systemet försöker reglera ner den?
Bilen går lite råare och ryker en del framför allt på tomgång och låga varv. På landsväg med varv strax under 2000 går den hur fint som helst och går ledigt att köra strax söder om 0,35 inklusive lite kallstarter.

En annan spaning som stöder det är att felvisningen dragit iväg senaste tanken (när fenomenet uppstått). Förut har felvisningen legat på några enstaka procent vilket delvis beror på att jag tankat på olika ställen i sommar. Med små volymer och olika känsliga autostopp i pistolhandtagen kan det skilja några procent bara där. Denna gången har den dragit 20% mer än datorn visar.

Det indikerar att det inte är en spridare som slitits under årets lopp och gradvis blivit sämre utan snarare att något inträffat de senaste 50 milen. Kanske föroreningar som gör att den inte stänger helt? Det lilla felet borde då spela mindre roll under last men ge utslag vid låglast/tomgång.

Felet kommer och går lite. Inte så tydligt som glappande spridarkablage utan mer att den är lite olika rå i tomgången beroende på dagsformen.
Vid kallstart märks det inte alls men då fetas ju samtliga spridare upp en smula.

Jag börjar med att köra ett par tankar på RME och vara beredd på ett bränslefilterbyte ganska snart.
Det funkar lite som spridartvätt och smörjer väl minst lika bra som diesel.

Så länge jag spanar efter det gäckande elfelet så river jag inte ur några spridare utan att ha mer på fötterna.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 2891
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Re: Grünet

Post by L3upo » 09 Oct 2020 20:36

Det blir alltid värre framåt natten...
Körde en rejäl sväng i dag för att testa noggrannare och förmodligen är Östergötland fortfarande insvept i stickande dis av mättad dieselrök. Fördelen är dock att folk håller avstånd, lååånga avstånd.
På nersidan noterar jag att de cyklister jag kör om störtar ner i diket i akuta hostattacker medan omvärlden tar dom för Covidsjuka.

Den ryker mest vid låglast men det är konstant dimmigt i backspegeln. Efter lång motorbroms (då bränslet borde stängas av) puffar det till ordentligt när man möter med lite gas.

Efter några mil var tomgången rätt kass och gränsvärdena passeras vid tomgångsreglering.
20201009_201528.jpg
20201009_201528.jpg (168.46 KiB) Viewed 542 times
Jag har snokat upp en passande label-fil och där framgår att mer än 1.95mg i reglering är utanför toleransen.
Det är nog läge att ställa den på kö för depåbesök. Nog lutar det åt att spridare nr 1 står lite öppen?


cantos lupos
Hedersmedlem
Posts: 396
Joined: 26 Nov 2014 13:53
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Grünet

Post by cantos lupos » 20 Oct 2020 23:41

-2.07 är det värde jag har fått när en spridare inte är helt frisk, verkar vara det absoluta bottenvärdet.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 2891
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Re: Grünet

Post by L3upo » 20 Oct 2020 23:58

cantos lupos wrote:
20 Oct 2020 23:41
-2.07 är det värde jag har fått när en spridare inte är helt frisk, verkar vara det absoluta bottenvärdet.
Det känns så ja. Nu pågår jakten på en frisk spridare.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 2891
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Re: Grünet

Post by L3upo » 15 Nov 2020 21:10

L3upo wrote:
20 Oct 2020 23:58
Det känns så ja. Nu pågår jakten på en frisk spridare.
I väntan på att jag ramlar över en frisk spridare klurar jag på om det skulle kunna löna sig att chansa på att bara byta spridartätningar på den spridaren.

Det sitter ju trots allt en o-ring mellan bränslematningen och anslutningen mot cylindern (inringad på bilden).
Hur stor risk/chans år det att soppa kan pressas ner förbi nedersta o-ringen och isoleringsbrickan i botten av sätet?
De jag bytt på tidigare har nog snarare läckt uppåt mot returen.

Går det att tryckprova bränslekanalen förresten?
PumpeDuse.png
PumpeDuse.png (248.55 KiB) Viewed 174 times

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 464
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 174 times
Been thanked: 42 times

Re: Grünetn

Post by Cabbe » 16 Nov 2020 08:06

Har du kollat loppet in i toppen? Har råkat ut för uppglappat hål på annan PD!

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 2891
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Re: Grünetn

Post by L3upo » 16 Nov 2020 15:21

Cabbe wrote:
16 Nov 2020 08:06
Har du kollat loppet in i toppen? Har råkat ut för uppglappat hål på annan PD!
Nej, jag har inte haft den borta. Fast det inträffade från en dag till en annan helt utan förvarning. Det känns inte som uppglappade hål.
Skulle det vara så är ju toppen skrot så det hoppas jag verkligen inte skall vara orsaken

Post Reply