Returglasigloon

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2265
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 185 times
Been thanked: 226 times

Re: Returglasigloon

Post by L3upo » 02 Sep 2019 06:51

Remmen gick inte på övertid och det finns inga indikationer på att det skulle vara Mapco. Ribborna har slitits loss med våld och huvudmisstänkt ännu så länge är vattenpumpen.som kan ha skurit och tvärstannat.

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 125 times
Been thanked: 32 times

Re: Returglasigloon

Post by Cabbe » 02 Sep 2019 09:24

Spännande att höra om vattenpumpen sitter fast. Trrååkkiiggtt!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Re: Returglasigloon

Post by irover » 02 Sep 2019 10:24

Konrads Kalasklister!

---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

lipton
Garagesuppliant
Posts: 669
Joined: 25 Nov 2014 15:50
Stad:: Örebro
Bil: Lupo 3L - Audi A2 3L
Has thanked: 125 times
Been thanked: 57 times

Re: Returglasigloon

Post by lipton » 02 Sep 2019 21:43

Ventilsallad eller?
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2265
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 185 times
Been thanked: 226 times

Re: Returglasigloon

Post by L3upo » 05 Sep 2019 09:51

Har ännu inte hunnit skruva isär tillräckligt för att ställa säker diagnos men enligt servicehistoriken har kamrem, spännarhjulet, brytrullen och vattenpumpen gått 4208 mil vid haveriet. Remmen är ordentligt spänd ut och spännaren har fjädrat ut en liten aning mot riktvärdena vid byte, ser helt normalt ut.

Alldeles oavsett vad det nu visar sig vara så vill man inte sätta tillbaka gamla remtransmissionen oavsett om det behövs ny topp, hel motor eller om den gamla toppen mirakulöst skulle ha klarat sig. Därför sitter jag och plockar ihop en inköpslista med friska grejor men funderar på själva remspännaren. Finns det bytesintervall på den och vilket är det i så fall?

Planen är väl att plocka på ny rem med allt som behövs därtill för att antingen kunna göra kompressionsprov eller rent av provstarta. Vi får se hur motorn känns när man drar runt den för hand.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2704
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 143 times
Been thanked: 361 times

Re: Returglasigloon

Post by lupobupo » 05 Sep 2019 13:27

L3upo wrote:
05 Sep 2019 09:51
Alldeles oavsett vad det nu visar sig vara så vill man inte sätta tillbaka gamla remtransmissionen oavsett om det behövs ny topp, hel motor eller om den gamla toppen mirakulöst skulle ha klarat sig. Därför sitter jag och plockar ihop en inköpslista med friska grejor men funderar på själva remspännaren. Finns det bytesintervall på den och vilket är det i så fall?
Intervallet för spänndämparen är varannat kamremsbyte, dvs 18000mil. Det står stämplat årtal i gjutningen, vilket kan ge en ledtråd till när den var bytt sist.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply