Returglasigloon

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2465
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 207 times
Been thanked: 252 times

Re: Returglasigloon

Post by L3upo » 02 Sep 2019 06:51

Remmen gick inte på övertid och det finns inga indikationer på att det skulle vara Mapco. Ribborna har slitits loss med våld och huvudmisstänkt ännu så länge är vattenpumpen.som kan ha skurit och tvärstannat.

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 389
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 141 times
Been thanked: 36 times

Re: Returglasigloon

Post by Cabbe » 02 Sep 2019 09:24

Spännande att höra om vattenpumpen sitter fast. Trrååkkiiggtt!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2493
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 162 times

Re: Returglasigloon

Post by irover » 02 Sep 2019 10:24

Konrads Kalasklister!

---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

lipton
Garagesuppliant
Posts: 684
Joined: 25 Nov 2014 15:50
Stad:: Örebro
Bil: Lupo 3L - Audi A2 3L
Has thanked: 137 times
Been thanked: 58 times

Re: Returglasigloon

Post by lipton » 02 Sep 2019 21:43

Ventilsallad eller?
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2465
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 207 times
Been thanked: 252 times

Re: Returglasigloon

Post by L3upo » 05 Sep 2019 09:51

Har ännu inte hunnit skruva isär tillräckligt för att ställa säker diagnos men enligt servicehistoriken har kamrem, spännarhjulet, brytrullen och vattenpumpen gått 4208 mil vid haveriet. Remmen är ordentligt spänd ut och spännaren har fjädrat ut en liten aning mot riktvärdena vid byte, ser helt normalt ut.

Alldeles oavsett vad det nu visar sig vara så vill man inte sätta tillbaka gamla remtransmissionen oavsett om det behövs ny topp, hel motor eller om den gamla toppen mirakulöst skulle ha klarat sig. Därför sitter jag och plockar ihop en inköpslista med friska grejor men funderar på själva remspännaren. Finns det bytesintervall på den och vilket är det i så fall?

Planen är väl att plocka på ny rem med allt som behövs därtill för att antingen kunna göra kompressionsprov eller rent av provstarta. Vi får se hur motorn känns när man drar runt den för hand.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2751
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 147 times
Been thanked: 379 times

Re: Returglasigloon

Post by lupobupo » 05 Sep 2019 13:27

L3upo wrote:
05 Sep 2019 09:51
Alldeles oavsett vad det nu visar sig vara så vill man inte sätta tillbaka gamla remtransmissionen oavsett om det behövs ny topp, hel motor eller om den gamla toppen mirakulöst skulle ha klarat sig. Därför sitter jag och plockar ihop en inköpslista med friska grejor men funderar på själva remspännaren. Finns det bytesintervall på den och vilket är det i så fall?
Intervallet för spänndämparen är varannat kamremsbyte, dvs 18000mil. Det står stämplat årtal i gjutningen, vilket kan ge en ledtråd till när den var bytt sist.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2465
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 207 times
Been thanked: 252 times

Re: Returglasigloon

Post by L3upo » 26 Sep 2019 20:56



Tog tag i det dåliga samvetet i kväll. Det är dock inte så positivt som man kan tro.
Det känns nästan OK på tomgång men så fort man ökar varvet något så blir det tydlig obalans så det blir att beställa packning, skruvar och byta toppen.
Något kompressionsprov behövs nog inte.

Nu har jag bara ställt motorn rätt, satt på en rem och provstartat med öppet före spjället men det var ganska tydligt.
Vattenpumpen satt dock inte fast och resten verkar schysst. Lite som att remmen bara lösts upp men tittar man på tänderna som är kvar har något gått hårt åt dom. Möjligen i samband med haveriet.

Fortsättning följer

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2465
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 207 times
Been thanked: 252 times

Re: Returglasigloon

Post by L3upo » 26 Sep 2019 21:08

Hmm, 1-3 hack? 1,45-1,61 mm? Hur hänger det ihop?
Behöver jag öppna bägge motorerna för att veta vilken packning jag skall köpa?
Jag vet ju inte om nya toppen är planad tidigare.


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 556
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Re: Returglasigloon

Post by Nikel » 26 Sep 2019 22:21

L3upo wrote:
26 Sep 2019 21:08
Hmm, 1-3 hack? 1,45-1,61 mm? Hur hänger det ihop?
Behöver jag öppna bägge motorerna för att veta vilken packning jag skall köpa?
Jag vet ju inte om nya toppen är planad tidigare.
Det är den men ganska stor säkerhet inte.
Växellådan byttes vid cirka 16000 mil ocj jag köpte bilen när den gått 25 000. Och däremellan är jag mycket tveksam till att något motorarbete gjorts.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2465
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 207 times
Been thanked: 252 times

Re: Returglasigloon

Post by L3upo » 27 Sep 2019 19:57

Kort fråga, är inre polygontand samma sak som XZN? Topplocksbultarna
Har inte bilen här så jag kan kolla.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2751
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 147 times
Been thanked: 379 times

Re: Returglasigloon

Post by lupobupo » 27 Sep 2019 20:35

L3upo wrote:
27 Sep 2019 19:57
Kort fråga, är inre polygontand samma sak som XZN?
Ja
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2465
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 207 times
Been thanked: 252 times

Re: Returglasigloon

Post by L3upo » 21 Oct 2019 13:18

Nu är hösten här och allt det vackra gröna övergår i gult i takt med att naturen tar tillbaka vad den en gång lånat ut. :)
DSC_6176.JPG
DSC_6176.JPG (472.35 KiB) Viewed 833 times


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 556
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Re: Returglasigloon

Post by Nikel » 21 Oct 2019 13:42

Stackars lilla Pluto.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 913
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 64 times
Been thanked: 42 times

Re: Returglasigloon

Post by RiseAndShine » 21 Oct 2019 20:31

Färgmatchningen bil/omgivning på bilden ovan kunde inte ha varit bättre! :)

User avatar

lipton
Garagesuppliant
Posts: 684
Joined: 25 Nov 2014 15:50
Stad:: Örebro
Bil: Lupo 3L - Audi A2 3L
Has thanked: 137 times
Been thanked: 58 times

Re: Returglasigloon

Post by lipton » 22 Oct 2019 16:58

Till och med pallbockar i samma färg :P
L3upo, har bilar för alla årstider :lol:
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

Post Reply