Ankan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

mateks
Skruvkunnig
Posts: 269
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 18 times
Been thanked: 31 times

Re: Ankan

Post by mateks » 11 Jun 2018 00:18

Tips, skaffa en fin mig-svets. Kempi evo 200 eller motsvarande Esab. Kostar en slant men blir genast mycket roligare då. :) Lättinställda som få och bra tryck i dom. Ska mycket till innan man känner att det behövs en 3-fas.

Jag brukar ta en lagom stor mutter och svetsa dit och fylla hela hålutrymmet i muttern så att skruven blir maximalt uppvärmd. Brukar släppa i dom flesta fall.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2204
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 275 times

Re: Ankan

Post by lupobupo » 11 Jun 2018 00:23

mateks wrote:
11 Jun 2018 00:18
Tips, skaffa en fin mig-svets. Kempi evo 200 eller motsvarande Esab. Kostar en slant men blir genast mycket roligare då. :) Lättinställda som få och bra tryck i dom. Ska mycket till innan man känner att det behövs en 3-fas.

Jag brukar ta en lagom stor mutter och svetsa dit och fylla hela hålutrymmet i muttern så att skruven blir maximalt uppvärmd. Brukar släppa i dom flesta fall.
Samma teknik här, fast med en gammal esab miggy 125! .. Rekommenderas starkt
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1800
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 132 times
Been thanked: 153 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 11 Jun 2018 05:01

Jo, idén var just att svetsa en mutter på stumpen men utan att behövs köpa ytterligare en stor dyr grej som skall förvaras. Jag har ingenstans att svetsa inomhus så användningen blir väldigt begränsad, kanske mest sånt här någon gång om året.
Därför skulle jag hellre ha några elektroder liggande i en låda framför en svets med glasflaska.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1800
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 132 times
Been thanked: 153 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 11 Jun 2018 05:09

...gasflaska...

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2001
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Ankan

Post by irover » 11 Jun 2018 08:31

Går aldeles utmärkt med pinne med. Ta nån lätttänd elektrod typ 43.32 och testa. Pinnsvets ger starka fogar.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 269
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 18 times
Been thanked: 31 times

Re: Ankan

Post by mateks » 12 Jun 2018 23:26

L3upo wrote:
11 Jun 2018 05:01
Jo, idén var just att svetsa en mutter på stumpen men utan att behövs köpa ytterligare en stor dyr grej som skall förvaras. Jag har ingenstans att svetsa inomhus så användningen blir väldigt begränsad, kanske mest sånt här någon gång om året.
Därför skulle jag hellre ha några elektroder liggande i en låda framför en svets med glasflaska.
Ja men då måste du ju givetvis skaffa ett garage innan du köper på dig en svets. Gäller att ta saker i rätt ordning. :mrgreen:

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1800
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 132 times
Been thanked: 153 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 13 Jun 2018 07:57

mateks wrote:
12 Jun 2018 23:26
L3upo wrote:
11 Jun 2018 05:01
Jo, idén var just att svetsa en mutter på stumpen men utan att behövs köpa ytterligare en stor dyr grej som skall förvaras. Jag har ingenstans att svetsa inomhus så användningen blir väldigt begränsad, kanske mest sånt här någon gång om året.
Därför skulle jag hellre ha några elektroder liggande i en låda framför en svets med glasflaska.
Ja men då måste du ju givetvis skaffa ett garage innan du köper på dig en svets. Gäller att ta saker i rätt ordning. :mrgreen:
Absolut. Det har stått på min att-bygga-lista i över 25 år men är man snålis så är man... 8-)
/Ove Sundberg


LeifB
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 06 Jun 2018 15:11
Stad:: Hultsfred
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Ankan

Post by LeifB » 18 Aug 2018 00:34

Läste av en tillfällighet ditt problem med avbruten skruv.
Jag brukar fixa det så att jag lägger en kopparbricka eller kopparplåt med hål i som passar lite lagom över skruvänden över skruven.
Sedan svetsar jag med något Mig/TIG/Pinne i hålet på brickan. Det som fastnar det fastnar på skruven.
Huvudsaken är att den blir riktigt varmglödgad en stund. Sedan kan du ta bort den med en muttertång eller vad du har.
Skruven som brustit skall vara röd typ länge innan man ger sig på den då den svalnat.
Tror inte jag misslyckats nån gång med denna metod. Bäst är om den skruven sitter i aluminium annars mer värme.


LeifB

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1800
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 132 times
Been thanked: 153 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 19 Aug 2018 21:26

Återupplivar en gammal surdeg. Ankan har ju stått rätt mycket över semestern så det har inte blivit av att ta tag i det.
2018 är ju året då alla gick ut i solskenet och blev klimatexperter så skall man tro på masspykosen så kommer jag aldrig att åka Lupo utan AC mer.

Emellertid har sommarens shopping resulterat i en Speedglass svetshjälm och en kartong OK 43.32 svetspinnar så i helgen tog jag tag i skiten igen.
Jag brukar inte har någon framgång med svetsa-mutter-på-avbruten-skruv-metoden men nu skulle den ut.

Svetshjälm där man ser vad man gör är verkligen da shit, oavsett svets. Lämpligare pinne till elsvetsen gjorde underverk och lite noggrannare förberedelser i form av en urborrad M8-mutter (10 mm hål) med en bricka under gav möjlighet att svetsa ordentligt mot sidan på stumpen.

När jag bit för bit fyllt muttern satt jag och myste en stund i det röda skenet innan jag räknade till 10 000 i väntan på att det skulle kallna.
Lite extra hjälp med kylspray på slutet blev det också innan skruven accepterade att sluta åka Lupo för gott.
DSC_3577.JPG
DSC_3577.JPG (307.86 KiB) Viewed 154 times
Vad har jag då åstadkommit? Tja, egentligen bara flyttat tillbaka klockan till början av juni då jag "bara" skulle skifta givare.
När jag klappat ihop allt med ny ABS-givarskruv i rensade gängor, ny givare, nollat felkoderna och provkört så verkar problemet ha försvunnit.

Visserligen har jag bara provkört 3.5 mil så det är lite tidigt att stänga ärendet men den gamla givaren strulade betydligt tidigare än så. Jag får logga signalen för att kolla att det stämmer men det verkar som om den gamla givaren tappade signalen p g a interna fel som uppträdde i ökande frekvens under 4-5 minuters körning tills ABS-enheten tappade tålamodet. I morgon får jag väl åka en sväng till Stockholm för att testa ordentligt. 8-)

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2204
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 275 times

Re: Ankan

Post by lupobupo » 19 Aug 2018 22:10

L3upo wrote:
19 Aug 2018 21:26
Vad har jag då åstadkommit? Tja, egentligen bara flyttat tillbaka klockan till början av juni då jag "bara" skulle skifta givare.
När jag klappat ihop allt med ny ABS-givarskruv i rensade gängor, ny givare, nollat felkoderna och provkört så verkar problemet ha försvunnit.
Att åstadkomma en tidsmaskin är väl inte så illa pinkat? :) Tack för update!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


mateks
Skruvkunnig
Posts: 269
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 18 times
Been thanked: 31 times

Re: Ankan

Post by mateks » 19 Aug 2018 22:17

Det är go känsla när man får bort eländiga (el i änden) skruvar! :)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1800
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 132 times
Been thanked: 153 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 20 Aug 2018 17:51

Ytterligare en provtur på 50 mil och allt fungerar utmärkt. *)
Intermittenta fel av religiös karaktär är rätt osäkra att felsöka...

*) Ett lite udda inlägg här på forumet :lol:

Post Reply