Ankan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 132 times
Been thanked: 153 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 15 Apr 2018 18:12

lupobupo wrote:
15 Apr 2018 15:34
L3upo wrote:
15 Apr 2018 15:07
Skillnaden är inte så stor men det passar naturligtvis inte alls.

Någon som känner igen formen på de nya? Jag har inte luskat på artikelnummer än men det kanske är till någon mindre exotisk Lupo/A2?
Yes, de där motsvarar 6N0698151C (sitter blandannat på vanliga lupo) istället för 6E0698151 som du skall ha
Anade det. Måste kolla upp skivorna jag beställde samtidigt så de är rärr sort.

Cabbe
Skruvkunnig
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 78 times
Been thanked: 19 times

Post by Cabbe » 15 Apr 2018 20:52

Jag beställde skivor o belägg till min A2:a från Autodoc för att ha hemma! Har inte försökt än, så du kan låna om du vill. (om dom stämmer) Beteckning enl. kvitto: skiva-0 986 479 B42 (Bosch) belägg - P85 063 (Brembo) Har ej så brått, så du kan låna.

Cabbe
Skruvkunnig

Post by Cabbe » 15 Apr 2018 21:03

(Kollade på deras sida, verkar inte stå Lupo på beläggen)

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 15 Apr 2018 21:19

Cabbe wrote:
15 Apr 2018 20:52
Jag beställde skivor o belägg till min A2:a från Autodoc för att ha hemma! Har inte försökt än, så du kan låna om du vill. (om dom stämmer) Beteckning enl. kvitto: skiva-0 986 479 B42 (Bosch) belägg - P85 063 (Brembo) Har ej så brått, så du kan låna.
Ytterst vänligt men det är ingen panik. Jag har en egen liten bilkö att åka med under tiden... 8-)
DSC_2786.JPG
DSC_2786.JPG (304.94 KiB) Viewed 532 times
Förresten, nog sitter det slitagevarnare i ett vänsterbelägg på A2:an? Det gör det inte på Lupo.

Cabbe
Skruvkunnig

Post by Cabbe » 15 Apr 2018 21:48

Ja, så verkar det vara. Dom är inte lika på alla sätt.

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 18 times
Been thanked: 31 times

Post by mateks » 15 Apr 2018 22:54

L3upo wrote:
15 Apr 2018 21:19
Cabbe wrote:
15 Apr 2018 20:52
Ytterst vänligt men det är ingen panik. Jag har en egen liten bilkö att åka med under tiden... 8-)
DSC_2786.JPG
Förresten, nog sitter det slitagevarnare i ett vänsterbelägg på A2:an? Det gör det inte på Lupo.
Helt förträffligt vacker bild! :ugeek:

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 04 May 2018 20:44

Jag tror att jag snart törs avrapportera mitt problem med den drivande draglägesadaptionen.
Dragläget har nu legat stadigt i åtminstone 500 mil så jag börjar så sakta tro att det faktiskt ordnat sig.

Efter en massa körande och loggande blev det mer och mer uppenbart att det hade med växellådans temperatur att göra.
En dryg timmes körning på femman på motorväg verkade vara triggern och det var inte mer än tre stopp inom en och samma km på olika resor. Däremellan drev dragläget vid varm låda och det blev felkod på intermittent signalbortfall från lådans hastighetsgivare (G38). Bilen har drällt en del olja på sistone och när jag kollade lådan saknades det 1.7-1.8 liter. Efter påfyllning och regelbunden kontroll har felet helt försvunnit. Bästa teorin jag kan prestera är att lång tids körning på femmans växel helt enkelt gett lokal värmeutveckling runt femmans drev. G38 sitter ju väldigt nära och i så fall är det temperaturen som gjort att den slutar fungera.
Det kan i sig betyda att den är delvis defekt så jag kan byta den ändå men just nu går bilen hur bra som helst.
I helgen skall jag köra några långa distanser (>4 timmar) motorväg i ordentlig sommarvärme så då kommer jag att få slutgiltig bekräftelse på om det fungerar. Lådan verkar inte ha tagit skada, den låter ingenting och växlar silkesmjukt.

Hur länge behöver man köra utan symptom för att med gott samvete kunna säga till en köpare att den fungerar...?

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 274 times

Post by lupobupo » 04 May 2018 22:12

L3upo wrote:
04 May 2018 20:44
Jag tror att jag snart törs avrapportera mitt problem med den drivande draglägesadaptionen.
Dragläget har nu legat stadigt i åtminstone 500 mil så jag börjar så sakta tro att det faktiskt ordnat sig.

Efter en massa körande och loggande blev det mer och mer uppenbart att det hade med växellådans temperatur att göra.
En dryg timmes körning på femman på motorväg verkade vara triggern och det var inte mer än tre stopp inom en och samma km på olika resor. Däremellan drev dragläget vid varm låda och det blev felkod på intermittent signalbortfall från lådans hastighetsgivare (G38). Bilen har drällt en del olja på sistone och när jag kollade lådan saknades det 1.7-1.8 liter. Efter påfyllning och regelbunden kontroll har felet helt försvunnit. Bästa teorin jag kan prestera är att lång tids körning på femmans växel helt enkelt gett lokal värmeutveckling runt femmans drev. G38 sitter ju väldigt nära och i så fall är det temperaturen som gjort att den slutar fungera.
Det kan i sig betyda att den är delvis defekt så jag kan byta den ändå men just nu går bilen hur bra som helst.
I helgen skall jag köra några långa distanser (>4 timmar) motorväg i ordentlig sommarvärme så då kommer jag att få slutgiltig bekräftelse på om det fungerar. Lådan verkar inte ha tagit skada, den låter ingenting och växlar silkesmjukt.

Hur länge behöver man köra utan symptom för att med gott samvete kunna säga till en köpare att den fungerar...?
Isåfall tror jag att 5ans växel ploppat ut pga värmeutvecklingen (det är standard på tex äldre polo med för lite olja i), Du får felkoden då för att varvtalet blir något helt annat än vad den förväntar sig. Dvs själva givaren har alltid rapporterat korrekt.

Det bästa är väl att berätta vad som hänt så får ev köpare själv bedöma om det är ett problem eller ej?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 04 May 2018 22:15

lupobupo wrote:
04 May 2018 22:12
L3upo wrote:
04 May 2018 20:44

Isåfall tror jag att 5ans växel ploppat ut pga värmeutvecklingen (det är standard på tex äldre polo med för lite olja i), Du får felkoden då för att varvtalet blir något helt annat än vad den förväntar sig. Dvs själva givaren har alltid rapporterat korrekt.

Det bästa är väl att berätta vad som hänt så får ev köpare själv bedöma om det är ett problem eller ej?
Givaren gav felkod även utan stopp, dragläget bara drev iväg, och det var inte fel värde, det var intermittent ingen signal alls.

Freeburner
Domkraftsansvarig
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 31 times
Been thanked: 4 times

Post by Freeburner » 06 May 2018 18:23

Intermittent signalbortfall från lådans hastighetsgivare G 38.

Resistensmätning:
Jag får fram ett värde på 0,798k Ohm stabilt värde?
har dock ingen ny givare att referera till.

Någonstans i bakhuvet så minns jag att man egentligen ska använda Oscilloskop för dessa givare....
Eftersom Signalen från den typen av givare är en sinus med konstant V/Hz.
När dreven/hjulen snurrar fortare ökar alltså både amplitud och frekvens.
Gagagagagag-blblalblalalalaaaaa.;)

Sedan är det inte säkert det är "rätt" bara för att givaren har rätt resistans,
skador i mätobjektet kan ge en felaktig signal drevet/hjulet.

Tänkte vidare och gjorde lite googelleigooogggle för att friska upp mina kunskaper.

Kortfattat: Har Hall givare/induktiva givare blivit för varma,
blir de permanent -Stekta ,Rökta och Grillade inte nödvändigtvis i uppräknad ordning..;)
Sannolikheten för Intermittent signalbortfall är då stor.
Mer här om man orkar och vill....

Freeburner
Domkraftsansvarig

Post by Freeburner » 06 May 2018 18:24

Freeburner
Domkraftsansvarig

Post by Freeburner » 06 May 2018 20:40

Ska själv handla en,
Hittade detta alternativ;
Aftermarket parts: totalt 439 pengar.
https://www.ebay.com/itm/New-VEM-Instru ... SwLYBaKoCL

Freeburner
Domkraftsansvarig

Post by Freeburner » 06 May 2018 20:42

Freeburner
Domkraftsansvarig

Post by Freeburner » 07 May 2018 01:48

Förtydligande:
Intermittent signalbortfall från lådans hastighetsgivare G 38-VR -givare .
vilket är inget annat en spänningssatt elektromagnet.
Där av att de blir skäggiga..;)

Resistensmätning:
Jag får fram ett värde på 0,798k Ohm stabilt värde.
har dock ingen ny givare att referera till.

Sedan är det inte säkert det är "rätt" bara för att givaren har rätt resistans,
skador i mätobjektet kan ge en felaktig signal drevet/hjulet.

Kortfattat:
Har Hall givare givare blir för varma,
blir de tillfälligt obrukbara kan även bli permanent -Stekta ,Rökta och Grillade inte nödvändigtvis i uppräknad ordning..;)
Sannolikheten för Intermittent signalbortfall är då stor.

Någonstans i bakhuvet så minns jag att man egentligen ska använda Oscilloskop för dessa givare....
Eftersom Signalen från den typen av givare är en sinus med konstant V/Hz.
När dreven/hjulen snurrar fortare ökar alltså både amplitud och frekvens.
Gagagagagag-blblalblalalalaaaaa.;)

Freeburner
Domkraftsansvarig

Post by Freeburner » 07 May 2018 01:50

Teori:
Beröringsfri mätning med hjälp av Hallsensor:
Hallsensorer kan användas inom en mängd områden. Vanligaste tillämpningen är för att detektera eller mäta ett mekaniskt objekts närhet, dess position eller hastighet.
Principen för Halleffekt :
Halleffekt kallas den potensskillnad som uppstår i en strömförande ledare då den befinner sig i ett magnetfält. Denna Hallspänning blir vinkelrät mot både strömriktning och magnetfält. Vid en given ström blir polariteten hos Hallspänningen därmed beroende av riktningen på magnetfältet. I metaller är denna effekt ytterst liten medan den i halvledare som n- eller p-dopats blir mycket större. En sådan halvledarenhet brukar benämnas som en Hall-transducer.
Hallgivare Rent allmänt kan en komplett sensor eller givare sägas bestå av flera komponenter. Dels elektronik för att ge sensorn ett interface för input respektive output, sedan kretsar för förstärkning av transducerns signal. Därtill tillkommer komponenter bland annat beroende på vilken typ av sensor.
Föremålet som skall detekteras behöver dessutom på något vis utrustas med en eller flera magneter på ett sådant vis att förändringen av magnetfältstyrkan detekterad i givaren motsvarar närheten/närvaron av föremålet.
Detta undantaget Hall Gear Tooth Speed Sensors Hallgivare kan delas in efter vilken typ av utsignal som ges, linjär eller digital. Linjära Hallgivare ger en utsignal proportionellt mot fältstyrkan i det detekterade magnetfältet. Digitala Hallgivares utsignal har två tillstånd ON eller OFF. Förenklat har man till en linjär givare lagt till en tröskelvärdesdetektor med inbyggd hysteresfunktion samt ett digitalt förstärkningssteg på utgången.
Hall Effect Gear Tooth Speed Sensors Digitala Hallgivare kan användas för att mäta rotationshastigheten hos ett föremål, t.ex. en axel eller ett hjul. En metod för detta är att det roterande föremålet utrustas med ett antal magneter eller med ett magnetiskt hjul/ringmagnet som innehåller många poler. Då polerna passerar Hallsensorn avger den en serie av pulser.
En annan metod är att det roterande föremålet förses med ett s.k. vane wheel vars blad eller hål bryter magnetfältet hos en magnet monterad vid givaren eller integrerad i givaren.
Hall Gear Tooth Speed Sensors däremot mäter rotationshastigheten på roterande ”tandade” föremål utan att föremålet förses med varken magneter eller ett vane wheel. Dock måste 5 föremålet vara järnhaltigt.
Hall Gear Tooth Speed Sensors är utrustade med en magnet på ett sådant vis att magnetfältet passerar ut genom spetsen på givaren och dess Hallelement. Om ett järnhaltigt föremål rör sig genom sensorns magnetfält orsakar detta en förändring i fältstyrkan genom sensorn som kan registreras. Som namnet antyder detekterar givaren närvaron/frånvaron av ett järnhaltigt kugghjuls kuggtänder då de passerar sensorn.
Detta genererar en serie av pulser som utsignal. Dessa integrerade kretsar kan skilja på kuggtandens övre kant och nedre dal och transformera detta till en fyrkantvågsignal (kant-dal-kant-dal). Alternativa givare Givare för att beröringsfritt mäta hastighet baserade på annan teknik än Hallsensorer finns det flera exempel på.
Bland de vanligast förekommande är optiska givare,VR-givare och induktiva givare.
VR-givare är en magnetisk givare som består av en spole lindad runt en magnet. Det roterande mätobjektet måste bestå av järnhaltig metall. Styrkan i magnetfältet runt sensorn ökar när dessa metalliska objekt närmar sig sensorns spets. När objekten avlägsnar sig minskar styrkan i magnetfältet. Förändringen i magnetfältet inducerar en växelspänning i spolen som kan avläsas. Vanliga användningsområden är mätning på kugghjul och i ABS-system. Fördelarna med VR-givare är att de är billiga okänsliga för värme och smutsig miljö samt att de är snabba. Begränsande är att de kräver att mätobjektet är järnhaltigt.
En ytterligare begränsning är att de inte levererar en digital utsignal utan kräver ytterligare signalomvandling.
Induktiva givare är uppbyggda av en oscillerande LC-krets och en detekterande spole. Det magnetfält som sensorn genererar går genom spolen ut genom sensorns spets. Om ett metallföremål närmar sig sensorn dämpas svängningen i oscillatorn då energi från magnetfältet absorberas av föremålet. Härigenom kan en inbyggd krets avgöra om ett föremål är inom det bestämda området och vilken utsignal som skall avges. Ett exempel på användning är rotationsstyrning/kontroll genom att mäta på kuggtänder. Fördelarna med induktiva givare är att de är tåliga med avseende på värme och smuts, att de kan mäta på metallföremål som inte är järnhaltiga samt att de ger en digital utsignal. Begränsningar är att de är långsammare än Hall-, optiska och VR-givare och att de har en lägre förmåga att avläsa med avseende på hur tätt mätpunkterna sitter jämfört med VR-, Hall- och optiska givare.

Post Reply