Ankan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1680
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 88 times
Contact:

Ankan

Post by irover » 28 Aug 2017 11:04

startmotorn åker ju av sig självt, den sitter ju med bultar som håller lådan. Det finns väl ingen genväg till att ta ur lådan egentligen. men jag tar bort medbringaren som sagt så den går lätt att få ner förbi balken. (den ska neråt inte uppåt) Byte av packboxar för medbringarna rekommenderas, och fetta in kopplingsarmens glidlager och kolla den för sprickor.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1367
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + A2 + 3L +3L
Has thanked: 84 times
Been thanked: 88 times

Ankan

Post by L3upo » 28 Aug 2017 11:21

irover wrote:startmotorn åker ju av sig självt, den sitter ju med bultar som håller lådan. Det finns väl ingen genväg till att ta ur lådan egentligen. men jag tar bort medbringaren som sagt så den går lätt att få ner förbi balken. (den ska neråt inte uppåt) Byte av packboxar för medbringarna rekommenderas, och fetta in kopplingsarmens glidlager och kolla den för sprickor.
Ok, bra. Visst kan plastfronten sitta kvar?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1367
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + A2 + 3L +3L
Has thanked: 84 times
Been thanked: 88 times

Ankan

Post by L3upo » 28 Aug 2017 11:24

En sak till; om kopplingsarmen skulle ha skador, vad kostar en ny? Går den att svetsa om man hittar ett bra proffs med rätta handlaget?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 1836
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 74 times
Been thanked: 213 times

Ankan

Post by lupobupo » 28 Aug 2017 12:52

L3upo wrote:En sak till; om kopplingsarmen skulle ha skador, vad kostar en ny? Går den att svetsa om man hittar ett bra proffs med rätta handlaget?
Varje handlare har juh sina priser. Sist jag köpte en sådan (20161017), så kostade den 861.25kr inkl moms. Artikelnummer: 085 142 701

Det finns folk som har lyckats att svetsa den, men desto fler som misslyckats (dvs den spricker igen).
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1680
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 88 times
Contact:

Ankan

Post by irover » 28 Aug 2017 13:26

Jag har en hel drös jättefina kopplingsarmar liggande om du behöver en. Svetsen håller om man vet hur man svetsar. ;) Orginalsvetsen är för svag.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1367
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + A2 + 3L +3L
Has thanked: 84 times
Been thanked: 88 times

Ankan

Post by L3upo » 28 Aug 2017 19:29

irover wrote:Jag har en hel drös jättefina kopplingsarmar liggande om du behöver en. Svetsen håller om man vet hur man svetsar. ;) Orginalsvetsen är för svag.
Det låter lovande. :D Svetsen vid axeln ser hur bra ut som helst men det kan möjligen finnas en hårfin spricka vid den vridna delen.
Jag får riva ur lådan och undersöka vad som behöver skaffas.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1367
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + A2 + 3L +3L
Has thanked: 84 times
Been thanked: 88 times

Ankan

Post by L3upo » 28 Sep 2017 22:15

Dags att ta tag i ett litet oljeläckage, olja tar sig till vevaxelremskivan och skvätter runt en del.
jag började uppifrån och kollade ventilkåpspackningen om det möjligen kunde ha runnit ner bakom kamremsdrivningen och neråt.
Då hittade jag något skumt. I böjarna för kamaxeln hade packningen en liten extra gummikudde som varken passade i spåret i kåpan eller utanför.
DSC_1856_01.JPG
DSC_1856_01.JPG (564.53 KiB) Viewed 220 times
Någon som kan förklara? Är packningen till någon annan modell? Finns det motsvarande uttag i någon annan ventilkåpa?
Går det att vända den på något annat sätt?

Sedan blir jag fundersam på hur vevhusventilationen går. Under slangen på ventilkåpan finns ju inget utsug. Däremot finns det en rad hål längst ut på långsidan av kåpans insida. Är det dubbla lager med kanaler emellan?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1680
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 88 times
Contact:

Ankan

Post by irover » 29 Sep 2017 08:54

Ja det är en inbyggd oljefälla i ventilkåpan som ska återföra det mesta av oljan. Det där med packningen måste jag kika på nästa gång jag tar av, inget jag tänkt på faktiskt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1367
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + A2 + 3L +3L
Has thanked: 84 times
Been thanked: 88 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 24 Nov 2017 19:55

Dagens spaning; Ankan drar mindre när den inte går i ECO-mode.

Lite märkligt faktiskt, speciellt som den når ner rimligt nära den deklarerade förbrukningen om man kompenserar för dubbdäck, svensk asfalt och RMEs lägre energiinnehåll. Det har den lite tuffare att göra i ECO-läget men det borde faktiskt vara tvärtom.

Mätningarna har gjorts under närmare 800 mils landsvägskörning under oktober-november på ungefär samma vägavsnitt så de verkar statistiskt tillförlitliga. Skillnaden är 3-4 cl/mil.

Går det att förklara utifrån maximalt vridmoment eller att all motorvägskörning sker bäst med alla hästarna hemma? ;)


Tobbee
Skiftnyckelslangare
Posts: 90
Joined: 30 Jun 2016 09:29
Stad:: Nyköping
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Ankan

Post by Tobbee » 24 Nov 2017 22:25

L3upo wrote:
24 Nov 2017 19:55
Dagens spaning; Ankan drar mindre när den inte går i ECO-mode.

Lite märkligt faktiskt, speciellt som den når ner rimligt nära den deklarerade förbrukningen om man kompenserar för dubbdäck, svensk asfalt och RMEs lägre energiinnehåll. Det har den lite tuffare att göra i ECO-läget men det borde faktiskt vara tvärtom.
Jag måste testa att pensla utan eco-läge. Tycker mon bil har blivit törstigare efter byta av bränslefilter och kuggrem. Dubbdäcken ökar lite till, men det är markant.
Ankan körde om mig (DZG) vid Nyköping idag. Frugan bara garvade när hon såg ditt regnr.
VW Tiguan 4m tdi 170 -09
VW Lupo 3L -03
Har vcds

Post Reply