Hoppar ur 5:ans växel och ibland svårstartad

Här diskuteras alla bilfrågor oavsett märke!
Post Reply

Topic author
jarlhov
Skruvmejselputsare
Stad:: Dalby
Bil: Lupo 1,4 -02

Post by jarlhov » 04 Sep 2016 10:08

Hej

Nu återstår bara 2 problem på min "kära" lupo. Den har börjat hoppa ut ur 5:ans växel. Detta går att avhjälpa genom att hålla i växelspaken så att den stannar i 5:an. Gissar på någon bussning eller liknande i växelföraren. Någon som vet vad det är och om det är svårt att byta?

Sen så har bilen varit svårstartad ibland när man precis kört med den, en del gånger har den stått i svag backe (har kanske inte betydelse). Har vi några gyllene tips på detta problem?

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 276 times

Post by lupobupo » 04 Sep 2016 11:22

jarlhov wrote:Hej

Nu återstår bara 2 problem på min "kära" lupo. Den har börjat hoppa ut ur 5:ans växel. Detta går att avhjälpa genom att hålla i växelspaken så att den stannar i 5:an. Gissar på någon bussning eller liknande i växelföraren. Någon som vet vad det är och om det är svårt att byta?
Det låter som du har för låg oljenivå i växellådan med överhettad femma som resultat. Fortsätt inte att köra förrän det är kontrollerat - risken för generalhaveri är överhängande.

Vill återigen betona att du inte har en lupo 3l utan en "vanlig" lupo 1.4 bensinare. Folk som har en 3l som läser detta kommer bli förvirrade av vad tusan det är vi pratar om. Jag flyttar därför tråden från verkstadsdelen (som skall vara 3l-specifik) till "Allmän bildiskussion".
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply