Galet snåla bilar

Här diskuteras alla bilfrågor oavsett märke!
User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Galet snåla bilar

Post by L3upo » 28 Aug 2015 11:29

Kolla in senaste Teknikens Värld där de testat VW XL1 - enlitersbilen...
Intressant för oss är väl att när batteriet var tomt och de körde enbart på förbränningsmotorn hamnade de på en testförbrukning på ....trummvvvrirrrvel...3L/100km! :lol:

Känns aningen bekant...men då har vi baksäten och ett inköpspris på rätt sida om miljonen. 8-)

User avatar

perA2
Skruvkunnig
Posts: 430
Joined: 07 Dec 2014 23:16
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 2 times
Been thanked: 40 times

Galet snåla bilar

Post by perA2 » 29 Aug 2015 00:41

Seså,
låt oss nu inte vara orättvisa- 0,23 l/mil stod det väl? Det kan man i och för sig tyda som att A2/Lupo-konceptet är så nära idealet som man (fortfarande) kan komma.

Det verkar inte som journalisten riktigt fattat att han var satt att testa en extrem snålbil, han saknade nog sin Volvo XC 90.

/perA2

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Galet snåla bilar

Post by L3upo » 29 Aug 2015 07:10

perA2 wrote:Seså,
låt oss nu inte vara orättvisa- 0,23 l/mil stod det väl? Det kan man i och för sig tyda som att A2/Lupo-konceptet är så nära idealet som man (fortfarande) kan komma.

Det verkar inte som journalisten riktigt fattat att han var satt att testa en extrem snålbil, han saknade nog sin Volvo XC 90.

/perA2
Nja, det stod faktiskt att testförbrukningen var 0,3, såväl vid enskilda sträckor som på hela resan.
Däremot. När de bara provkörde för 2 år sedan då hamnade de på 0,22-isch
Det jag studsade på var påståendet att enda konkurrensen kommer från rena elbilar, de nämnde inte en 15 år gammal kusin från Ingolstadt.

Jag har dock länge efterlyst långkörningssiffror från laddhybriderna EFTER att batteriet är tomt så det var välkommet. Tittar man på helheten på långresor inklusive lastkapacitet och komfort så förefaller A2 ha varit låååångt före sin tid
Last edited by L3upo on 29 Aug 2015 08:43, edited 1 time in total.

User avatar

perA2
Skruvkunnig
Posts: 430
Joined: 07 Dec 2014 23:16
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 2 times
Been thanked: 40 times

Galet snåla bilar

Post by perA2 » 29 Aug 2015 08:39

Håller helt med, utan långkörningssiffror får man bara pendlarprestanda. Det verkar som om kostnaden för att komma ner ytterligare i förbrukning jämfört med A2/Lupo är hög, både vad gäller pris och avkall på komfort. Själv studsade jag snarast på att nivån på journalistiken var erbarmligt låg, så att våra kära kusiner från Ingolstadt inte nämndes i den här artikeln förvånar inte mig.

/perA2

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Galet snåla bilar

Post by L3upo » 29 Aug 2015 08:53

perA2 wrote:Håller helt med, utan långkörningssiffror får man bara pendlarprestanda. Det verkar som om kostnaden för att komma ner ytterligare i förbrukning jämfört med A2/Lupo är hög, både vad gäller pris och avkall på komfort. Själv studsade jag snarast på att nivån på journalistiken var erbarmligt låg, så att våra kära kusiner från Ingolstadt inte nämndes i den här artikeln förvånar inte mig.

/perA2
Jag har återkopplat till Jonas för säkerhets skull :D

Annars är det ju väldigt många av dyra features som betyder ganska lite när man sträcker ut på långa resor.

Start&stopp och exotiska lätta material betyder ju mindre i planflykt, batterier och elmotorer är ju bara dödvikt så fort strömmen tagit slut och sedan återstår luftmotstånd, friktion och termiska förluster, typ.

Tvåsitsiga XL1 har luftmotståndskoeff runt 0.19 och fyrsitsiga A2 har 0.25, de har liknande effektsiffror, båda går på gummihjul och har mekanisk transmission. Turbodieseln i XL1 är tvåcylindrig med något mindre intern friktion men det är svårt att tro att verkningsgraden är så våldsamt mycket mer än de 45% vi faktiskt ståtar med vilket är god lastbilsklass, de är ju som bekant hårdare optimerade.

Med 3L-glasögon handlar det om att tweaka ett gammalt koncept, addera elmotor och packa det i svindyr kolfiberkostym.
Jag ger XL1 två bränsledroppar av fem. 8-)

User avatar

perA2
Skruvkunnig
Posts: 430
Joined: 07 Dec 2014 23:16
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 2 times
Been thanked: 40 times

Galet snåla bilar

Post by perA2 » 29 Aug 2015 12:50

L3upo wrote: Jag ger XL1 två bränsledroppar av fem. 8-)
Nu var du allt lite snål (OBS- komplimang i detta forum), men betänk att Piëch nog var tvungen att manövrera ut de där finansiellt utbildade personerna innan VAG kunde återuppta sökandet efter "the Holy Grail of fuelefficiency". Jag tror inte konstruktörsteamet bakom XL1 varit lika tight som konstruktörerna bakom 3L-konceptet. Dom drack antagligen inte ens pilsner ihop. Jag måste dock erkänna att jag tycker XL1 är snygg, men det blir nog svårt att få på takräcke och dragkrok ;)

/perA2


hotrod
Oljenisse
Posts: 157
Joined: 06 Aug 2015 22:24
Stad:: hjo
Bil: 3l
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Galet snåla bilar

Post by hotrod » 30 Aug 2015 19:43

Ser att xl1 har en luftmotstånd kofgient på 0,19 och a2 0,25. Nån som vet vad det totale luftmotstandet blir? Vil ju tro att front area er större på a2


hotrod
Oljenisse
Posts: 157
Joined: 06 Aug 2015 22:24
Stad:: hjo
Bil: 3l
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Galet snåla bilar

Post by hotrod » 30 Aug 2015 20:06

Xl1 har en front area på 0,279 a2 0,544
Saab 900 0,66 så totale luftmotstandet må man ju regne ut blir stor skilnad nye mercedes c klasse har kofesient på 0,24! Men är ju stor som en loge dörr


Sweking
Oljenisse
Posts: 112
Joined: 05 Dec 2015 20:29
Stad:: Vallentuna
Bil: Lupo 3l
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Galet snåla bilar

Post by Sweking » 09 Dec 2015 20:16

Aoutobahn 2 vuxna 2 barn, snittade 120-140 ner till Europa fulllastade däcktryck 2.5. 3,8till 4,1. Tycker detta va grymmt bra. 8-)


Nikel
Skruvkunnig
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: Pluto The Lupo
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Galet snåla bilar

Post by Nikel » 12 Dec 2015 02:26

Slog nytt rekord igår med 0.348 på pumpen.
Bilen visade 3.6.
Jag pendlar 24 mil om dagen varav 22 är motorväg med mycket nivåskillnad hela tiden.
Känns helt okej.
Nu visar mätare 3.4 så motorn kanske håller på att rätta till sig efter alla fel.
Läckande tryckrör, konstig kamrem, egr och Sava/Hankook däck.
Kör på Nokian Hakka R2

Post Reply