Page 2 of 4

Re: L3upos första FSI

Posted: 24 Mar 2020 21:16
by Cabbe
Reseskildringen är redan påbörjad! Eller billig semesterbiljett till Thailand?

Re: L3upos första FSI

Posted: 24 Mar 2020 21:39
by L3upo
Cabbe wrote:
24 Mar 2020 21:16
Reseskildringen är redan påbörjad! Eller billig semesterbiljett till Thailand?
Thailand, är inte det lite svennigt? Tuffare att bila till Malasya. 8-)

Re: L3upos första FSI

Posted: 03 Apr 2020 22:48
by L3upo
En liten hälsning från FSI-träsket.
20200403_203839.jpg
20200403_203839.jpg (323.1 KiB) Viewed 1630 times
Det är inget bra ställe att vara på jämfört med vår okomplicerade enkla tillvaro med den lättmekande 1.2TDi.
Njut med andra ord

Re: L3upos första FSI

Posted: 04 Apr 2020 07:24
by Cabbe
inre remmen är väl kamrem, men vad är den yttre till?

Re: L3upos första FSI

Posted: 04 Apr 2020 07:28
by Cabbe
:D fotoshoppad 1/4?

Re: L3upos första FSI

Posted: 04 Apr 2020 07:45
by L3upo
Två kammar, två remmar och sex förgasare. :D

.

Re: L3upos första FSI

Posted: 04 Apr 2020 12:41
by irover
Tycker inte bensinmotorn är speciellt svårmekad faktiskt.

Re: L3upos första FSI

Posted: 15 Apr 2020 21:20
by L3upo
irover wrote:
04 Apr 2020 12:41
Tycker inte bensinmotorn är speciellt svårmekad faktiskt.
Ok bra. Då kanske jag kan få lite hjälp med hur mycket av insuget som kan ligga kvar i bilen när jag lyfter toppen?

Halvan närmast toppen, den med fuel-rail i (tryckmatad med soppa i alla fall) kan väl sitta kvar om man plockar av vakuumspjället till lean mode plockas bort?

Re: L3upos första FSI

Posted: 16 Apr 2020 01:26
by irover
bild?

Re: L3upos första FSI

Posted: 16 Apr 2020 09:40
by L3upo
irover wrote:
16 Apr 2020 01:26
bild?
DuTuben hade svaret.
En stulen bildruta antyder att man låter den del av insuget närmast toppen med fuel-rail, spridare och luftspjällen sitta kvar när man tar av toppen.
Screen Shot 2020-04-16 at 09.07.38.png
Screen Shot 2020-04-16 at 09.07.38.png (1.99 MiB) Viewed 1415 times
Sannolikt kan man då lämna kvar stora delen av insuget i bilen vilket sparar åtskilliga blodiga knogar och hopplösa skruvar.

Re: L3upos första FSI

Posted: 16 Apr 2020 10:41
by irover
Har du plockat bort luftkanalen till kupén?

Re: L3upos första FSI

Posted: 16 Apr 2020 11:50
by L3upo
irover wrote:
16 Apr 2020 10:41
Har du plockat bort luftkanalen till kupén?
Nej, visst måste man lyfta på plasten under vindrutetorkaren för att kunna få ut den?
Den är lite risig så jag försöker ransonera antalet demonteringar av den eftersom den inte finns att köpa ny längre.
Om jag lämnar kvar merparten av snäckan ser det ut som om luftkanalen kan sitta kvar.

Re: L3upos första FSI

Posted: 16 Apr 2020 13:40
by irover
Men det ger mycket bättre åtkomst. Du kan tex lyfta ur hela insuget enkelt om du gör det.

Re: L3upos första FSI

Posted: 16 Apr 2020 21:42
by L3upo
Intresset här kanske inte är jättestort för obskyra A2-varianter men jo det går att lyfta av toppen utan att plocka ur insuget ur bilen.
Det kan eventuellt vara värt att ändå göra det för att komma åt kontaktstyckena till spridare och annat vid montering.
Lite mekporr för den som tänder på sånt:
20200416_193927C.jpg
20200416_193927C.jpg (499.22 KiB) Viewed 1373 times
Och nej, det kommer inte att stanna vid byte av topplockspackning... :o

Re: L3upos första FSI

Posted: 17 Apr 2020 08:13
by Cabbe
Vad mer har du hittat som behöver göras?