Lossa T40 skruvarna stora remskivan på vevaxeln, vid kamremsbyte

Här diskuteras alla bilfrågor oavsett märke!
Post Reply

Topic author
FrallanVW
Skruvmejselputsare
Posts: 4
Joined: 10 Nov 2020 14:31
Stad:: Horby
Bil: 2000 Lupo 3L
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Lossa T40 skruvarna stora remskivan på vevaxeln, vid kamremsbyte

Post by FrallanVW » 21 Nov 2020 19:23

Allt har gått bra med byte av tryckbomben till växelroboten med adaptor från Ib i Danmark.
Lossa allt inför kamremsbyte tills jag kom ner till stora remskivan på vevaxeln.
De tre skruvarna är nästan omöjliga (svårt!) att få in bit biten T40 men sedan vrida..... Är fullkomligt livrädd att det ska runt i skruven.
Då får ju motorn ut eller i alla fall släppas ner så man kommer åt rakt in i veven och kan borra ut den.
Jag tog kväll nu och ska surfa lite andra varianter på verktyg, än den bits med 1/4" fäste som jag har.

Någon som har ett tips på hur ni gör?

I de instruktioner som finns här på forumet så är det till och med "glömt att skriva att lossa stora remskivan" innan man kan låsa lilla remhjulet på
veven. :-) :D

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 2891
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Re: Lossa T40 skruvarna stora remskivan på vevaxeln, vid kamremsbyte

Post by L3upo » 21 Nov 2020 19:49

Nu blev jag mer än förvirrad.
Det är väl fyra skruvar med XZN?
RemhjulXZN.jpeg
RemhjulXZN.jpeg (298.09 KiB) Viewed 89 times

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2742
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 194 times

Re: Lossa T40 skruvarna stora remskivan på vevaxeln, vid kamremsbyte

Post by irover » 22 Nov 2020 04:40

Nej det är insex orginal på de flesta. Om det skiter sig så sexkanten blir rund brukar jag slå i en lämplig torxbits och dra loss med. Sätter gärna dit vanliga m6 med 10mm sexkant skalle istället.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 2891
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Re: Lossa T40 skruvarna stora remskivan på vevaxeln, vid kamremsbyte

Post by L3upo » 22 Nov 2020 11:41

irover wrote:
22 Nov 2020 04:40
Nej det är insex orginal på de flesta. Om det skiter sig så sexkanten blir rund brukar jag slå i en lämplig torxbits och dra loss med. Sätter gärna dit vanliga m6 med 10mm sexkant skalle istället.
Ok, jag har hittat några med insex men inga med Torx. Dock tycker jag att XZN ger fantastiskt grepp om man bara ser till att rensar skallarna.
Vill man byta till sådana har de artikelnummer N91048802.

Skulle insexskruvarna paja så går det väl att borra bort skallarna och ta bort kamremshjulet för lösa det på bordet? Eller byta remhjulet?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2742
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 194 times

Re: Lossa T40 skruvarna stora remskivan på vevaxeln, vid kamremsbyte

Post by irover » 23 Nov 2020 04:30

Xzn är bra. Ribe är också bra. Men en vanlig bultskalle är helt ok, och finns i varenda braåha-låda.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply