L3upos första FSI

Här diskuteras alla bilfrågor oavsett märke!
User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 434
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 162 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos första FSI

Post by Cabbe » 24 Mar 2020 21:16

Reseskildringen är redan påbörjad! Eller billig semesterbiljett till Thailand?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 24 Mar 2020 21:39

Cabbe wrote:
24 Mar 2020 21:16
Reseskildringen är redan påbörjad! Eller billig semesterbiljett till Thailand?
Thailand, är inte det lite svennigt? Tuffare att bila till Malasya. 8-)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 03 Apr 2020 22:48

En liten hälsning från FSI-träsket.
20200403_203839.jpg
20200403_203839.jpg (323.1 KiB) Viewed 2014 times
Det är inget bra ställe att vara på jämfört med vår okomplicerade enkla tillvaro med den lättmekande 1.2TDi.
Njut med andra ord

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 434
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 162 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos första FSI

Post by Cabbe » 04 Apr 2020 07:24

inre remmen är väl kamrem, men vad är den yttre till?

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 434
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 162 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos första FSI

Post by Cabbe » 04 Apr 2020 07:28

:D fotoshoppad 1/4?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 04 Apr 2020 07:45

Två kammar, två remmar och sex förgasare. :D

.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2646
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 184 times

Re: L3upos första FSI

Post by irover » 04 Apr 2020 12:41

Tycker inte bensinmotorn är speciellt svårmekad faktiskt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 15 Apr 2020 21:20

irover wrote:
04 Apr 2020 12:41
Tycker inte bensinmotorn är speciellt svårmekad faktiskt.
Ok bra. Då kanske jag kan få lite hjälp med hur mycket av insuget som kan ligga kvar i bilen när jag lyfter toppen?

Halvan närmast toppen, den med fuel-rail i (tryckmatad med soppa i alla fall) kan väl sitta kvar om man plockar av vakuumspjället till lean mode plockas bort?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2646
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 184 times

Re: L3upos första FSI

Post by irover » 16 Apr 2020 01:26

bild?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 16 Apr 2020 09:40

irover wrote:
16 Apr 2020 01:26
bild?
DuTuben hade svaret.
En stulen bildruta antyder att man låter den del av insuget närmast toppen med fuel-rail, spridare och luftspjällen sitta kvar när man tar av toppen.
Screen Shot 2020-04-16 at 09.07.38.png
Screen Shot 2020-04-16 at 09.07.38.png (1.99 MiB) Viewed 1799 times
Sannolikt kan man då lämna kvar stora delen av insuget i bilen vilket sparar åtskilliga blodiga knogar och hopplösa skruvar.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2646
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 184 times

Re: L3upos första FSI

Post by irover » 16 Apr 2020 10:41

Har du plockat bort luftkanalen till kupén?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 16 Apr 2020 11:50

irover wrote:
16 Apr 2020 10:41
Har du plockat bort luftkanalen till kupén?
Nej, visst måste man lyfta på plasten under vindrutetorkaren för att kunna få ut den?
Den är lite risig så jag försöker ransonera antalet demonteringar av den eftersom den inte finns att köpa ny längre.
Om jag lämnar kvar merparten av snäckan ser det ut som om luftkanalen kan sitta kvar.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2646
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 184 times

Re: L3upos första FSI

Post by irover » 16 Apr 2020 13:40

Men det ger mycket bättre åtkomst. Du kan tex lyfta ur hela insuget enkelt om du gör det.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 16 Apr 2020 21:42

Intresset här kanske inte är jättestort för obskyra A2-varianter men jo det går att lyfta av toppen utan att plocka ur insuget ur bilen.
Det kan eventuellt vara värt att ändå göra det för att komma åt kontaktstyckena till spridare och annat vid montering.
Lite mekporr för den som tänder på sånt:
20200416_193927C.jpg
20200416_193927C.jpg (499.22 KiB) Viewed 1757 times
Och nej, det kommer inte att stanna vid byte av topplockspackning... :o

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 434
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 162 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos första FSI

Post by Cabbe » 17 Apr 2020 08:13

Vad mer har du hittat som behöver göras?

Post Reply