Volkswagen XL1

Här diskuteras alla bilfrågor oavsett märke!
Post Reply

Topic author
Fixar_Olof
Domkraftsansvarig
Posts: 27
Joined: 01 Jul 2019 13:54
Stad:: Kungsbacka
Bil: Lupo 3l
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Volkswagen XL1

Post by Fixar_Olof » 13 Jan 2020 10:39

Slösurfade lite i helgen på olika snåla bilar och hittade en udda bil som är jävligt intressant i mina ögon. Tycker att elbilar är fräckt men är fortfarande för stora/dyra eller fula. Honda e såg jag fram emot men den blev ju också för dyr. Om några år kanske den kan bli aktuell när den sjunkt i värde. Tror dock mer på hybrider då friheten med att slippa leta laddstationer hela tiden är bättre. Varför gör dom inte mindre snåla hybrider? Denna är nästan exakt så som jag tänkt. Hybrid med 2cyl diesel. 1l/100km.
Synd att den endast gjordes i 200ex och kostar multum. Tankar?
https://www.greencarreports.com/news/11 ... investment

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2777
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 288 times

Re: Volkswagen XL1

Post by L3upo » 13 Jan 2020 11:10

Den har varit uppe här förr.

Tyvärr är siffran 1l/100km bara enligt mätnormen som råkar passa perfekt med små batterier.
När Teknikens Värld långtestade den lämnade de laddaren hemma och då blev förbrukningen - voila! - 3L/100km.

Den siffran känns ofattbart bekant... :)
Lite förvånande att den inte blev bättre men kanske har TVs blyfötter kört den tufft.
2L/100km borde ha känts rimligare.


Topic author
Fixar_Olof
Domkraftsansvarig
Posts: 27
Joined: 01 Jul 2019 13:54
Stad:: Kungsbacka
Bil: Lupo 3l
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Volkswagen XL1

Post by Fixar_Olof » 13 Jan 2020 11:54

Okej, helt missat att den har varit uppe förr.
Hade varit kul att se vad den hade vägt/förbrukning utan batteri och elmotor.

Har sett recensioner av lupo 3l som inte var nådiga heller.


Topic author
Fixar_Olof
Domkraftsansvarig
Posts: 27
Joined: 01 Jul 2019 13:54
Stad:: Kungsbacka
Bil: Lupo 3l
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Volkswagen XL1

Post by Fixar_Olof » 13 Jan 2020 12:06


User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2777
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 288 times

Re: Volkswagen XL1

Post by L3upo » 13 Jan 2020 12:48

Lite handlar det om vad som är teoretiskt möjligt.
En förbränningsmotor har en verkningsgrad på mindre än 50%, vi når 45 och är kanske bäst i klassen men det innebär att framdrivningen kräver knappt 1,5kWh/mil. Ungefär som Tesla 3 (ca 2kwh/mil inklusive sina förluster).

Vi är redan i trakterna av optimal Otto-motor alltså.
Man kan lätta och minska frontytan men om inte ens XL1 kommer ner i 2L/10 km är det nog inte värt att hoppas på.

Återstår batteriträsket med erbarmligt låg energitäthet idag.
Ett Teslabatteri med samma energiinnehåll som en full Lupotank skulle väga mer än hela Lupon...

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 990
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 72 times
Been thanked: 44 times

Re: Volkswagen XL1

Post by RiseAndShine » 14 Jan 2020 00:59

En mycket intressant variant av VW XL1 är den konceptbil som dock aldrig kommit ut på marknaden och som heter VW Twin-Up. Om den står följande på https://teknikensvarld.se/volkswagen-tw ... il-117349/

"Volkswagen har tagit drivlinan från supersnåla XL1 och stoppat ned den i lilla Up. Resultatet är en fyrsitsig dieselhybrid som kan laddas via eluttaget och har en förbrukning på 0,11 l/mil."

Att man inte släppt VW Twin-Up till försäljning är som jag ser det totalt obegripligt och särskilt med tanke på att den presenterades redan för över sex år sedan. Detta kunde blivit en laddhybrid värd namnet och som även oladdad kunde varit miljö- och klimatsmart. Som det är nu finns ju stora, tunga suvar som laddhybrider och med bensinmotorer som är ett rent skämt sett till förbrukning/ utsläpp, speciellt när elen är slut.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2777
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 288 times

Re: Volkswagen XL1

Post by L3upo » 14 Jan 2020 07:03

RiseAndShine wrote:
14 Jan 2020 00:59
En mycket intressant variant av VW XL1 är den konceptbil som dock aldrig kommit ut på marknaden och som heter VW Twin-Up. Om den står följande på https://teknikensvarld.se/volkswagen-tw ... il-117349/

"Volkswagen har tagit drivlinan från supersnåla XL1 och stoppat ned den i lilla Up. Resultatet är en fyrsitsig dieselhybrid som kan laddas via eluttaget och har en förbrukning på 0,11 l/mil."

Att man inte släppt VW Twin-Up till försäljning är som jag ser det totalt obegripligt och särskilt med tanke på att den presenterades redan för över sex år sedan. Detta kunde blivit en laddhybrid värd namnet och som även oladdad kunde varit miljö- och klimatsmart. Som det är nu finns ju stora, tunga suvar som laddhybrider och med bensinmotorer som är ett rent skämt sett till förbrukning/ utsläpp, speciellt när elen är slut.
Frågan är vad Twin Up drar när batteriet är tomt...
Tunga hybridlösningar ger procentuell stor viktökning på småbilar.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2668
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 189 times

Re: Volkswagen XL1

Post by irover » 14 Jan 2020 11:00

Den skulle nog dra mer än Lupo 3L på långfärd. Dom räknar aldrig in elen som dom laddar med i elhybrider vilket är anmärkningsvärt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply