Död farthållare

Här diskuteras alla bilfrågor oavsett märke!
Post Reply

Topic author
Re-cycle
Oljenisse
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Död farthållare

Post by Re-cycle » 06 Jul 2019 18:56

Hej. Eftersom Lupo3L är en av få bilar som har fungerande forum och vi faktiskt har en forumskategori för allmänna bilfrågor tänkte jag kolla om elsnillena härinne kan ha ideer om vad som knasat ur.

Bilen är en VW Lt-35 1999. Glömde lysena på några dagar och batteriet blev helt urdraget.

Efter det (har ingen aning om det kan vara relaterat) funkar inte farthållaren. Bilen hade inte farthållare från början men förre ägaren aktiverade den för tiotalet år sedan och den manövreras via knappar, inte originalspak. Knapparna har ström och jag hittar inga trasiga säkringar.

Fråga 1: Kan styrboxen 'glömma' att farthållarefunktionen aktiverats om man råkar dra ur batteriet helt?
Fråga 2: Vad annars kan vara fel?

Någon som råkat ut för liknande och/eller har ideer?

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Re: Död farthållare

Post by lupobupo » 07 Jul 2019 00:35

1. Teoretiskt möjligt att nvramet kan bli korrupt, men knappast troligt.
2. Har du läst av felkoder? Trasig bromsljuskontakt? Trasig kopplingskontakt?

.. För att komma mer "rakt på" felet så bör man nog koppla in VCDS och kolla på mätvärderna för knapparna, bromskontakten och kopplingskontakten.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Re-cycle
Oljenisse
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Död farthållare

Post by Re-cycle » 19 Jul 2019 09:08

Tack! Bra tips. Lätt att glömma det (i efterhand) självklara.

Bilen har en rund kontakt jag inte känner igen så jag har inte kunnat ansluta för att läsa felkoder.

...däremot har jag nu testat kontakterna du nämnde. Bromskontakten genom att bromsa - bromslampan lös så jag får anta att den kontakten är hel. Kopplingskontakten skruvade jag bort och testade med instument. Också hel.

Knapparna är som sagt inte original utan vanliga vippströmbrytare som tidigare ägare satt dit istället för att köpa en originalspak. De har alltid funkat förut och har ström även om jag inte förstår hur de är kopplade.

Andra goda ideer? Vad brukar vara fel?

Post Reply