VW Lupo 3L TDI Klubben
3L volkswagen TDI diesel klubben tiptronic 3L
Forumet Chatten Clubshop Bilder Filmer Länkar Bloggen
3L Registrera Aktiva Trådar Medlemmar Sök Webmail  
Namn:
Lösenord:
Spara lösenord
 Alla Forum
 Verkstaden
 byte av Växellådsolja?
 Skrivar Version
Sida:
       1  |  2      Föregående sida | Nästa sida | Uppdatera
lupo lupo
lupo
Medlem 3L Tråd Nästa tråd  
Exige
Konstruktör

Sweden
51 Inlägg
Inlagt - 10 oktober 2009 :  16:39:39  Visa garage  Skicka email  Besök Exige's hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till Exige
Hej gott folk!

Jag ska göra en service på min Lupo 3L nu tänkte jag. Byta motorolja filter och luftfilter ialla fall. Jag funderar även på växellådsoljan, tror aldrig att den är bytad, är det någon här som har någon erfarenhet av detta?

Mvh Mikael

Anden87
V.I.P Medlem

Sweden
136 Inlägg
3LSvarat - 10 oktober 2009 :  18:10:35  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Anden87
Bara attn lossa på avtappningspluggen samt påfyllningen (stor insexa i bakkant och på sidan av lådan), sedan är det bara att fylla på. förslagsvis stoppa ner en slang igenom motorrummet in i påfyllningshålet och fylla på därigenom, mycket lättare på det sättet :) Kolla mängden olja du får ut också, så fyller du på lika mycket och sedan kollar du så att nivån är bra. Kolla även efter spån och skit vid avtappningspluggen :)

Gå till början av sidan

Exige
Konstruktör

Sweden
51 Inlägg
3LSvarat - 10 oktober 2009 :  18:45:44  Visa Garage  Skicka email  Besök Exige's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till Exige
Tackar för en bra beskrivning!

Skall utföra detta nästa helg är det tänkt. :)

Snart är de F*N FOTBOLL!! :D

Mvh Mikael

Gå till början av sidan

Anden87
V.I.P Medlem

Sweden
136 Inlägg
3LSvarat - 11 oktober 2009 :  01:17:40  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Anden87
Ja gör det :) Gjorde samma sak i min för ett tag sedan, kan ju inte skada att byta den ju :P
Ja men i fotbollen gick det ju inte så bra.... :P

Gå till början av sidan

Exige
Konstruktör

Sweden
51 Inlägg
3LSvarat - 15 oktober 2009 :  10:01:05  Visa Garage  Skicka email  Besök Exige's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till Exige
Har du någon aning om vad vilken olja man skall ha till växellådan?

Mvh

Gå till början av sidan

Anden87
V.I.P Medlem

Sweden
136 Inlägg
3LSvarat - 15 oktober 2009 :  12:16:58  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Anden87
75-90 olja, den finns att köpa på t.ex. auto experten eller mekonomen

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
626 Inlägg
3LSvarat - 15 oktober 2009 :  23:39:38  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
endast helsyntetisk växellådsolja! tex Castrol TAF-X. Inte vanlig mineraltyp alltså!

Gå till början av sidan

tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
105 Inlägg
3LSvarat - 20 februari 2010 :  18:36:11  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till tobbo166
Hur mycket olja ska det vara? Någon som har en skiss eller så, vill inte lossa fel plugg? Har precis köpt bilen och inte så bra koll på var allt sitter. Instruktionsboken är ju inte så teknisk, står mest hur man sätter på lyset typ, finns inte ens en skiss över motorn och dess delar. Antar man måste komma under så det blir att åka till OKQ8 gör-det-själv hallen antar jag?

Redigerades av - tobbo166 on 20 februari 2010 18:38:14

Gå till början av sidan

bunke
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 20 februari 2010 :  18:43:27  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till bunke
2.7 liter om jag inte minns fel

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 20 februari 2010 :  19:18:02  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Saxat från Castrol:

Motor (DT) Edge 5W-30 3.8
Manuell transmission TAF-X 2.7
Automatisk transmission -
Differential Från växellåda
Kylmedel Antifreeze SF 5.0
Bromsolja Bäst Response Super DOT 4
Bättre Response DOT 4
Servostyrning Se handbok
Hjullager Grease LMX

Har du inte en stor insexnyckel kan du använda en lång mutter, ena änden in i insexskruven, en ringnyckel i det andra. Sen är det bara att vrida motsols!

Sojamannen

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 20 februari 2010 :  19:31:47  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Hmmm, jag har en jpeg-bild på hur pluggarna sitter, men vet inte hur man kan ladda upp den på forumet

Sojamannen

Gå till början av sidan

tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
105 Inlägg
3LSvarat - 21 februari 2010 :  08:46:05  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till tobbo166
Hej, jag fick bara med 2 l växellådsolja. Kört antar jag. Det jag fick med bilen är:
2 x 1 l Castrol Manual TAF-X Syntethic Transmission Fluid SAE 75W-90, API GL-4+, VW 501 50
- det måste ju vara till växellådan
2 x 1 l Oil for Hydraulic System and power assisted steering G004 000 M2 märkt med VW symbol

Känns ju rent spontant som att bilfirman som renoverade lådan borde skickat med det som krävs? Dvs inte för lite olja. Men jag kan ha fel.

Det är alltså så att de bytte ett lager, och sen skulle man byta olja igen inom ett par mil, men jag har kört 30-40 mil faktiskt. Problem?

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 21 februari 2010 :  09:24:01  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Efter all typ av reparation eller renovering så måste delarna slitas in i varandra. Även om man återanvänder samma delar så hamnar allt inte mikroskopiskt samma läge, vilket innebär att det kan lösgöras små metallpartiklar som kan skada växellådan. Ingenting som märks direkt, men som kan påverka livslängden.

Jag rekommenderar verkligen att du byter oljan!

Köp också en liter extra liter, det är så jobbigt man ligger där under bilen och det saknas en halv liter . . .

Sojamannen

Gå till början av sidan

tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
105 Inlägg
3LSvarat - 21 februari 2010 :  16:40:03  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till tobbo166
De hade syntentisk växellådsolja på OKQ8 faktiskt, men inte samma märke och API. OKQ8:s är också SAE75W-90 men API GL 5. Ok att blanda? Jag hittade inte avtappnings- och påfyllningsbultarna. Inte ens säker på vad som är växellåda. När jag skaffade min Honda VF1000F lyckades jag via nåt forum ladda ner Workshop Manual, där står allt. Finns det nåt liknande till Lupo kanske? Då det är rätt akut med detta oljebyte kunde det förstås duga med en enkel skiss, så man vet var växellådan sitter :)

Fått med ett verktyg från firman som fixade växellådan (förra ägaren styrde med det strax för sålde bilen till mig), ser ut att vara insex 16 mm.

Gå till början av sidan

Anden87
V.I.P Medlem

Sweden
136 Inlägg
3LSvarat - 21 februari 2010 :  22:55:25  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Anden87
API GL 5 är klassen högre än GL 4, köp samma sorts olja istället, så du inte har två olika i lådan. Skulle säkert fungera, men det bästa är nog samma sort.

Gå till början av sidan

tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
105 Inlägg
3LSvarat - 22 februari 2010 :  12:16:09  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till tobbo166
Någon som har något tips eller skiss så jag vet var växellådan och bultarna sitter, tack? Ingen aning tyvärr...

Gå till början av sidan

Tråden är 2 sidor lång:
       1  |  2      Föregående sida | Nästa sida | Uppdatera

lupo
lupo lupo

Gå till: