VW Lupo 3L TDI Klubben
3L volkswagen TDI diesel klubben tiptronic 3L
Forumet Chatten Clubshop Bilder Filmer Länkar Bloggen
3L Registrera Aktiva Trådar Medlemmar Sök Webmail  
Namn:
Lösenord:
Spara lösenord

Alla Forum
 Verkstaden
 Varning för rost under taklisten!!
 Skrivar Version  
lupo lupo
lupo
Medlem 3L Tråd Nästa tråd  
sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
Inlagt - 05 mars 2010 :  22:53:53  Visa garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Vet ej om detta ämne har tagits upp i forumet förut, men vill ändå gå ut med en varning:

Det finns tidiga Lupo 3L som har lackeringsfel! Jag har en 3L från 2000/2001, ANY, silvermetallic. på flera ställen under taklisten har det börjat rosta! Det är alltså under listerna som går från framrutan till bakluckan, två stycken, som är nedsänkta. På 3L är taket av höghållfast stål, viket innebär att de rostar!

Svårt att upptäcka, man får lyfta listerna försiktigt med tex en glasspinne för att dra bort dem. Akta så att ni inte böjer sönder listen!

Verkar som att man har missat en viss lackeringsvinkel, lacken är märkbart tunnare under listen. Under listen går även en limmad skarv, så om rosten får grepp om plåten kan skadan krypa ned, vilket försvårar borttagningen av rosten.

Själv har jag fått tre rostfläckar, tyvärr upptäckte jag dem inte i tid, bubblorna hade börjat krypa ut ur "gropen". Får ta och snygga till när temperaturen stiger. . .

Kolla era tak!

Sojamannen

irover
Guld Medlem

Sweden
619 Inlägg
3LSvarat - 06 mars 2010 :  17:19:28  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
jo, jag har sett det min bil har också rost på taket, en silver -00:a. Det är ett ett känt problem tydligen, har diskuterats förut här på forumet.

Gå till början av sidan

Fluffy
Konstruktör

Sweden
54 Inlägg
3LSvarat - 08 mars 2010 :  08:13:10  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Fluffy
Jag har inte sett den tidigare tråden, men vad säger VW om rosten?
Finns det någon garanti som täcker?

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 08 mars 2010 :  09:48:04  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Mmmm Fluffy, biltillverkarnas rostskyddsgarantier brukar vara ett skämt, gäller typ vid genomrostning trots aktsamhet . . . jag har då inte hört att någon har fått taket rostlagat på goodwill, om det har skett, hoppas jag denne hör av sig.

Irover, har du försökt få bort rosten? Blev det till å slipa med dremel eller fick du ta en större del av taket?

Sojamannen

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
619 Inlägg
3LSvarat - 08 mars 2010 :  21:24:09  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
hej, nä har inte orkat än. känner en billackerare som kan hjälpa mig, men jag väntar till sommaren när jag kan ta min brompton på tåget (som är så dyrt nuförtiden)

Redigerades av - irover on 08 mars 2010 22:07:30

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 09 mars 2010 :  22:42:44  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Brompton, är det inte en ihopfällbar cykel?

En kollega har en sån. Hur ball som helst!

Sojamannen

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
619 Inlägg
3LSvarat - 11 mars 2010 :  23:49:56  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
Just det. Det är världens ballaste hoj! http://www.youtube.com/watch?v=8syAyvbje3g

Gå till början av sidan

M116
V.I.P Medlem

Sweden
118 Inlägg
3LSvarat - 13 mars 2010 :  12:28:05  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till M116
Killen på Youtube tappade nåt när han skulle åka iväg..... bara väntade på att hela hojjen skulle vika sig.

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 13 mars 2010 :  16:43:29  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
solbrillor . . .

Sojamannen

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
619 Inlägg
3LSvarat - 14 mars 2010 :  11:22:04  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
den viker sig inte den är stabil som tusan. Och lättcyklad med 6,7 bar i däcken.

Gå till början av sidan

lupo
lupo lupo

Gå till: