VW Lupo 3L TDI Klubben
3L volkswagen TDI diesel klubben tiptronic 3L
Forumet Chatten Clubshop Bilder Filmer Länkar Bloggen
3L Registrera Aktiva Trådar Medlemmar Sök Webmail  
Namn:
Lösenord:
Spara lösenord

Alla Forum
 Verkstaden
 Fläkten gnäller i 1:ans läge
 Skrivar Version  
lupo lupo
lupo
Medlem 3L Tråd Nästa tråd  
tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
105 Inlägg
Inlagt - 05 mars 2010 :  21:26:28  Visa garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till tobbo166
Hej!

Jobbigt ljud från fläkten i läge 1, ej när avstängd eller i läge 2-4. Kan det vara smuts? Hur rengör man den? Kommer man åt den om man öppnar motorhuven?

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 05 mars 2010 :  22:40:26  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Visst låter det mest när bilen är kall? Och att den tystnar när temperaturen i kupén stiger?

Jag har samma problem! Har bara inte orkat ta tag i det . . .

Sojamannen

Gå till början av sidan

Jagodas
Teknisk Support

Sweden
254 Inlägg
3LSvarat - 05 mars 2010 :  22:50:50  Visa Garage  Skicka email  Besök Jagodas's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till Jagodas
samma problem.. fast i alla lägen, iofs mindre på högre lägen. i en golf dock, blåste rent en gång... men kom tillbaka..... =//

Redigerades av - Jagodas on 05 mars 2010 22:51:57

Redigerades av - Jagodas on 05 mars 2010 22:53:34

//Jagodas

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 05 mars 2010 :  22:55:42  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Ett högt vinande ljud . . . woooooooo, typ

kan man smörja fläktmotorn, tro? Någon med erfarenhet?

Sojamannen

Gå till början av sidan

Jagodas
Teknisk Support

Sweden
254 Inlägg
3LSvarat - 05 mars 2010 :  23:21:46  Visa Garage  Skicka email  Besök Jagodas's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till Jagodas
i min låter det mer som fåglar.....:P

//Jagodas

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 05 mars 2010 :  23:37:28  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Ha ha ha! Ja, en sån "sångfågel" kan man leva utan!

Jagodas, är det tryckluft som du blåste rent? Eller elektronik-rengöringsspray?

Sojamannen

Gå till början av sidan

Jagodas
Teknisk Support

Sweden
254 Inlägg
3LSvarat - 06 mars 2010 :  00:09:07  Visa Garage  Skicka email  Besök Jagodas's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till Jagodas
ja fy fan vad det tjuter.. gör att jag hellre fryser mitt i vintern... nej bara vanlig tryckluft.. höll ett par veckor....

//Jagodas

Gå till början av sidan

tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
105 Inlägg
3LSvarat - 06 mars 2010 :  09:00:52  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till tobbo166
Exakt, "sångfågel". Men var sitter fläkten?

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 09 mars 2010 :  23:02:44  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Tror den sitter bakom "handskfacket". Tror bara, har inte haft tid å skruva än . . .

Sojamannen

Gå till början av sidan

tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
105 Inlägg
3LSvarat - 11 mars 2010 :  21:06:39  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till tobbo166
Har inte fått någon verkstadshandbok levererad än, men under "handskfacket" är en gummi/plast kåpa - mjuk liksom, jag drog lätt loss den överst och under hittade jag nån slags tygpåsen, som en dammsugarpåsen ungefär. Kanske är friskluftfiltret? Kan man månne hitta fläkten här under? Det vore ju bingo. På en Mercedes 190 jag ägde fick man riva hela panelen. Dock kanske jag måste riva hela panelen - funderar på att byta ut original högtalarna, sätta i slutsteg mm, de kommer ju spricka då...och låter inget bra heller. Så om fläkten sitter bakom panelen kan man ju lika gärna passa på då - när man byter högtalare.

Hur tar man bort all plastpanel är frågan? Och var sitter egentligen fläkten...

:)

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 11 mars 2010 :  21:21:43  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Friskluftfiltret är det ej, den sitter åtkomlig från "utsidan". Man plockar bort plastskyddet strax bakom bränslefiltret, under torkararmarna. Där sitter filtret. Det är därför som jag tror att fläkten sitter där nedanför, åtkomlig från insidan. Kanske är det fläkten som sitter i påsen?

Tyvärr har datorn med ELSAWIN kraschat, annars hade det varit rätt enkelt att lokalisera den . . .

Sojamannen

Gå till början av sidan

bunke
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 12 mars 2010 :  07:05:41  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till bunke
sitter under handfacket lätt att komma åt sitter till höger

Gå till början av sidan

tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
105 Inlägg
3LSvarat - 12 mars 2010 :  18:59:45  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till tobbo166
Hur brukar man göra? Ta loss den och göra rent den? Hört nåt om elektroniksprej. Men är väl onödigt såvida den ej är glapp väl? Min funkar på alla lägen (1-4) men gnisslar lite grann i 1:ans läge alltså.

Redigerades av - tobbo166 on 14 mars 2010 16:53:17

Gå till början av sidan

M116
V.I.P Medlem

Sweden
118 Inlägg
3LSvarat - 15 mars 2010 :  18:42:41  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till M116
quote:

På en Mercedes 190 jag ägde fick man riva hela panelen. Dock kanske jag måste riva hela panelen -

Eller kanske inte. Räcker med att ta loss plasten ovanför torkarstället, ta bort torkarställ med motor och vips så kommer man åt fläkten på en W201.

Lite kuriosa för er som kör MB 190, alltså.

Gå till början av sidan

tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
105 Inlägg
3LSvarat - 23 mars 2010 :  20:36:37  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till tobbo166
Jag lämnade in den då. Men lät mekanikern montera en bättre beg. från skroten, så inte allt för dyrt.

Lupon: den gnäller endast i 1:ans läge och endast om man har mycket värme på. Verkar ju inte som fläkten i så fall? Skit i värmerören?

Gå till början av sidan

lupo
lupo lupo

Gå till: