| Medlem |
Tråd  |
|
willemo
Medlem
Sweden
9 Inlägg
|
Inlagt - 02 mars 2010 : 09:04:58
hej jag har ett problem min lupo 3L. Han går ner på 1000 varv där låser han sig och jag måste starta om bilen. Detta kan hända när som helst under färd. När de här problemen uppstår börjar också glödstift lampan att blinka och när jag försöker backa så blinkar R och inget händer. Kan även bli lika när jag använder D. Men framför allt R krånglar. Har haft bilen på verkstad flera ggr och de har bytt olika givare, men problemen kommer tillbaka efter några dagar! Vet någon vad problemet kan vara mvh jonas
|
sojamannen
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 02 mars 2010 : 10:41:22
Hej!Tråkigt att höra att din lupo inte mår bra. Det vore bra om du kunde skriva vika givare som är bytta, så kanske kan jag hjälpa dig! Mvh Sojamannen  |
sojamannen
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 02 mars 2010 : 11:00:46
Jag har nu läst i manualen att blinkande glödningslamapa indikerar att självdiagnos-systemet har hittae ett fel på motorn/växellådan. Detta borde generera en felkod som ska kunna läsas av med VAG's dator eller göra det själv med VAG-COM.Att bilen går ned till 1000 varv kan betyda att styrboxen går in i ett nödläge, ett sk "limp-home-läge" Börja med basic-felsökning:
Har du kollat oljenivån på växelautomatiken? Har du kollat bildiagnosen efter felkoder? Det känns spontant som att det är backlägesgivaren eller någon av växelsensorena. Sojamannen 
|
irover
Guld Medlem

Sweden
619
Svarat - 02 mars 2010 : 15:15:06
om bilen går i limp mode så går den inte ner på 1000 varv, den blir bara jäkligt slö för den stänger av överladdningen. Du kommer knappt upp i 80 knyck.Skulle vara kul att veta felkoderna på bilen i fråga. Kan du få dem utlästa?  |
bunke
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 03 mars 2010 : 14:18:01
trasig bromslampa om den blinkar 
|
bunke
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 03 mars 2010 : 14:18:51
det andra felet är gaspedalen 
|
willemo
Medlem
Sweden
9
Svarat - 12 mars 2010 : 14:50:16
Hej! Efter mycket trassel är nu bilen på VAG, de säger att det är växelmanövreringen som är trasig. Ny kostar med arbetet 20 000kr! Sen säger de att det kan vara något mer fel, men att de inte vet det förrän de bytt det här. Har någon något tips på billigare lösning? Idé att sätta i begagnad?Mvh Jonas  |
Antti
Veteran

Sweden
662
Svarat - 12 mars 2010 : 15:21:16
Jag skulle inte lita på klåparna på VAG.. Finns det ingen annan som Du kan kontakta? Någon lokal verkstad som är duktig på Lupo 3L? Hör med danska 3L klubben?Canis Lupus  |
irover
Guld Medlem

Sweden
619
Svarat - 13 mars 2010 : 10:18:38
Låt inte VAG fixa den du blir grundlurad!  |
bunke
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 13 mars 2010 : 11:36:53
verkar som den inte bygger tryck ordentligt kan va tryckklockan  |
bunke
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 13 mars 2010 : 12:09:18
kolla att bägge bromsljusen funkar det är därför glöd lampan blinkar och sen kan du kolla så att inte staget mot torpedväggen är jävligt glappt eller typ har hoppat ur ..hur gör du när du startar bilen typ väntar du tills hydral pumpen stannat eller ??för startar du i n så går det att starta bilen fortare men du har inte tillräkligt tryck för att lägga i växel ...  |
irover
Guld Medlem

Sweden
619
Svarat - 14 mars 2010 : 11:24:26
Om backen inte går i, kolla hundbenet och övrig glapp i roboten, kolla om roboten läcker hydraulolja. kolla att roboten inte lossnat från lådan. läs ut felkoderna och gör en grundinställning.  |
willemo
Medlem
Sweden
9
Svarat - 14 mars 2010 : 20:56:57
Tusen tack för alla tips!Ska försöka hitta en lokal verkstad som kan kolla upp det här. Har själv tummen mitt i hand när det gäller att meka med bilar och är dessutom i Norge och jobbar för det mesta. mvh Jonas  |
sojamannen
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 14 mars 2010 : 21:16:31
Var finns din bil? Om jag får tid över så skulle jag kunna kika på den, om du vill . . .Sojamannen  |
willemo
Medlem
Sweden
9
Svarat - 15 mars 2010 : 10:58:09
Hade ju varit super... men gissar att den är lite långt bort. Bor i Värmland, just nu står den i Karlstad!  |
irover
Guld Medlem

Sweden
619
Svarat - 15 mars 2010 : 19:50:33
Hmmm... vi kanske skulle starta Lupo-jouren med mobil verkstad!  |