| Medlem |
Tråd  |
|
stinger
Medlem
Sweden
13 Inlägg
|
Inlagt - 24 februari 2010 : 12:33:07
Jag körde bilen igår från Hallsberg och skulle till Nynäshamn, när jag kom till Eskilstuna så tyckte jag att den betedde sig lite lustigt när jag skulle svänga in på parkeringen. När jag står still med foten på bromsen och släpper den så börjar den driva fullt direkt som om man bara klev av kopplingen och får man fäste så stannar bilen om man inte tjyv-håller lite mer gas. Höjdpunkten kom efter att jag stängt av bilen och kom tillbaka med kaffet, då vill inte startmotorn gå när man vrider på nyckeln.Växelväljarens lampor nere vid spaken blinkar på den växeln som är vald, i vanliga fall lyser lampan konstant. Efter 2 timmars frysande och kontroll av kablar, etc var jag beredd att ge upp men som sista utväg tog jag bort kabeln till batteriet, och satte dit den igen efter någon minut och då går den igen ända tills jag stänger av, och jag får göra samma sak igen. Det första felet att den inte slirar iväg mjukt är fortfarande kvar. Så idag hade jag en skräckfärd från Nynäshamn till stockholm som förövrigt tog nästan 3 timmar pga att tunnelbanan stått still. Jag var livrädd att den skulle lägga av i köerna. Vad kan det vara för fel på bilen/kopplingen/växellådan? Skulle behöva be och få förslag på hjälp omgående. Någon som haft liknande problem? vad var det för fel?Redigerades av - stinger on 24 februari 2010 12:36:07
|
mrmix
Mekaniker

Sweden
41
Svarat - 24 februari 2010 : 14:18:38
en ja snackade med sa att de sitter flera olika givare på lådan som kan spöka som fan, så nästa gå¨ng den krånglar prova å lossa kontakterna till en givare i taget å sätt tillbaka den å se om det funakr då, annars blir de å läsa av felkoderna, passerar du västerås nå så har ja en kontakt som läser koder hyffsat billigt.  |
sojamannen
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 24 februari 2010 : 16:41:21
Som mrmix skrev så låter det som en eller flera givare som har gett upp. Har du kollat oljenivån i hydraulsystemet? Börja där, man ska alltid börja med de enkla å billigaste åtgärderna! Kolla sen efter läckage, felkodsavläsare, givare, m.m. Har även hört om att styrboxen kan få fnatt ibland, då hjälper det att man kopplar ur batteriet över natten, så att "närminnet" försvinner. Växellådan går över till ett defaultläge tills den har lärt sig vilka egenheter just du som förare har. Sojamannen  |
irover
Guld Medlem

Sweden
626
Svarat - 24 februari 2010 : 17:15:46
Kanske kopplingswiren håller på att gå av?  |
bunke
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 24 februari 2010 : 17:33:49
kopplingen är slut 
|
stinger
Medlem
Sweden
13
Svarat - 24 februari 2010 : 18:00:44
När jag kört och stänger av så går den alrig igång igen förrän jag lossar pluskabeln någon minut då går den igång direkt. Borde inte kopplingen ha haft någon tendens innan den ger upp på det sättet? och skall det behövas ta bort pluskabeln för att kopplingen är slut? när den går så växlar den som vanligt. Men "sliret" när man släpper bromsen finns inte utan den vill iväg direkt. Något annat jag noterade är att när jag låser upp bilen så går pumpen inte igång men däremot när jag vrider på tändningen så går pumpen igång. Har kollat koderna med en EZ-SCAN 6000 men det fanns inga koder så klart, den kanske inte fångar alla. Skall köpa en kabel imorgon som man kan ställa låda och koppling med, vilken skall jag välja på Kjell och company? räcker det med en billig eller måste man ha den dyraste?  |
bunke
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 24 februari 2010 : 18:51:17
pumpen ska ju starta när du tar i handtaget så du har nog samma fel som jag trasig mikrobrytare i handtaget .Du kan ju prova att spänna vajern lite det klar du utan dator...nu verkar den ju inte koppla ur ordentligt annars skulle den ju inte åka iväg  |
bunke
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 24 februari 2010 : 18:52:18
startar den i n läge föresten ???  |
stinger
Medlem
Sweden
13
Svarat - 24 februari 2010 : 20:30:43
Menar du om den startar i n läge när jag kopplat ur batterikabeln och satt tillbaka den? Testade det och den går att starta på park och N efter borttagning och ditsättning av batterikabeln.Redigerades av - stinger on 24 februari 2010 21:45:12  |
bunke
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 24 februari 2010 : 22:19:52
okej det sitter en kontakt på växellådan åt torpedvägen som går till hastighetsgivaren kolla så inte en sladd är av på den så vad det på en kompis bil han köpte först en ny givare men insåg sen när han skulle byta den att en sladd var av men det syntes knappt så man får kolla jävligt noga  |
stinger
Medlem
Sweden
13
Svarat - 24 februari 2010 : 22:37:41
Skall den starta i N läge eller är det fel?  |
irover
Guld Medlem

Sweden
626
Svarat - 25 februari 2010 : 04:45:25
Köp kjell.com´s adapter som klarar K/KL. Du ska sen köra vagcom och kolla att du har 1.85 volt på kollingscylindern. De finns en beskrivning hur man gör här på forumet. Kan vara kontakten i kopplingscylindern kanske, vissa har haft glapp i den, spraya med kontaktspray. Men du borde få en felkod om du har glappkontakt.  |
stinger
Medlem
Sweden
13
Svarat - 25 februari 2010 : 07:26:45
Deras billigaste kabel kostar 499:- och verkar inte finnas i lager får beställa en från teknikproffset.se som har för 289:-  |
stinger
Medlem
Sweden
13
Svarat - 25 februari 2010 : 10:45:49
Jag har nu med detta underbara forums hjälp hittat felet till varför den inte vill starta. Om jag drar i kopplingswiren så startar den utan att ta bort pluspolen. Jag kände på wiren men den verkar inte uppfläkt men det kanske man inte känner? Då är frågan är det wiren/cylindern som är dålig eller är det kopplingen som är så sliten att den gör så att inte wiren går tillbaka?  |
stinger
Medlem
Sweden
13
Svarat - 25 februari 2010 : 11:02:38
Eller är det inte fel på den utan det kanske räcker med en grundjustering? men det kanske inte fungerar eftersom man måste dra den tillbaka dom sista millimetrarna manuellt.  |
Freddy
V.I.P Medlem

Sweden
116
Svarat - 25 februari 2010 : 17:38:50
Min polare hade samma problem med sin lupo,provade först att göra en grundinställning men det funkade inte ,sen bytte vi kopplingscylindern och gjorde en ny grundinställning och problemet var löst. Nu har jag fått samma strul med min. POWER BY DIESEL 
|