VW Lupo 3L TDI Klubben
3L volkswagen TDI diesel klubben tiptronic 3L
Forumet Chatten Clubshop Bilder Filmer Länkar Bloggen
3L Registrera Aktiva Trådar Medlemmar Sök Webmail  
Namn:
Lösenord:
Spara lösenord
 Alla Forum
 Verkstaden
 Hjääälp! Lupon tokryker, slut på idéer!
 Skrivar Version
Sida:
       1  |  2  |  3      Föregående sida | Nästa sida | Uppdatera
lupo lupo
lupo
Medlem 3L Tråd Nästa tråd  
sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
Inlagt - 17 februari 2010 :  17:19:08  Visa garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Hej, kära Lupoägare,

Kan ni hjälpa mig? Jag har total idétorka. Vad är det för fel?????

Jag har en Lupo 3L från 2000, gått 19 000 mil. Svensksåld, är första ägaren. Servar själv, litar inte riktigt på VAG. Byter kamrem å kör feldiagnos själv. Lämnar bara in bilen hos VAG/DINBIL för justering av kopplingen och fyrhjulsinställning.

Häromdagen så började Lupon tokryka, grå-svart avgasmoln sprutade ut ur avgassystemet. Upptäckte det på motorvägen, man kunde utan problem spåra min rökridå från Norrtälje till Åkersberga!

Symptom

Startar lätt, när motorn är kall så går den jämt och fint på tomgången.
Så fort den börjar bli minsta varm så ryker det ur avgasröret, grå-svart rök. Luktar oförbränd diesel. Tomgången börjar "pumpa", går ojämnare och ojämnare, motorn kompenserar genom att pulsera och höja varvtalet för att inte stanna. Vid högre varvtal med belastning beter den sig som vanligt, men ryker extremt!

Mycket sot ur avgasröret!

Alltid castrol SLX 0w-30, bytt minst en gång per år.

Nytt bränslefilter, olja, luftfilter, oljefilter för ett halvår sedan.

Vad är gjort/kollat

Drar ingen olja, inget övertryck i vevhusventilationen.

Drar ingen kylvätska, inga bubblor i expantionskärlet.

Inga konstiga lagerljud från motorn, ovanliga ljud från spridare å dieselpump.

Avgassystemet är helt.

Samtilga luftslangar inklusive laddluftkylaren har inga skador.

Feldiagnos med VAGCOM och GS500 Maxscan, inga felkoder eller konstigheter.

Turbon kontrollerad, radial spel inom tolerans. Rena oljekanaler, inte ett spår av koks. Snurrar bra, även på tomgång. Vaccumstyrda variabla turbogeometrifunktionen funkar som det ska. Vaccumklockan och armen rör sig som det ska.

Luftmassemätaren är bytt. Nytt från Bosch, originalnummer.

MAP-sensorn rengjord å kollad. Inga felkoder.

Vevhusventilationen kontrollerad. Inga avlagringar i rör.

Samtliga vaccumslangar provtryckta. Tätt. Vaccumpumpen som sitter bredvid bränslepumpen suger som den ska.

EGR-ventilen funkar som den ska, vaccumklockan funkar.

Insugsspjället rengjord å kollad, vaccumklockan funkar.

Troliga felorsaker ?

Spridare

Topplockspackning

Otäta ventiler

Otäta ventiltätningar

Har ni några fler idéer? Eller ska jag stryka några troliga felorsaker? Jag har även ringt till VAG och berättat ovanstående, de säger att de får nog byta toppen, packningar, spridare och pump, med jobb landar det på c:a 25 000 - 30 000 kr!!!!!

Deras filosofi är att byta grejer tills skiten funkar . . . å kunden får betala!

Kan någon hjälpa mig?

Sojamannen

macsweden
Medlem

Sweden
10 Inlägg
3LSvarat - 17 februari 2010 :  22:26:53  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till macsweden
För länge sedan berättade en kompis till mig, som är mekaniker, hur han brukade jäklas med sina kompisar. Om man häller gammal spillolja i slutburken, börjar det ryka otroligt mycket när motorn börjar bli varm.... Hoppas inte någon har varit taskig mot dig, men kom ihåg hans berättelse när du nämner att det "tokryker"

macsweden

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 17 februari 2010 :  22:31:26  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
He he, vilket partytrick, alltså . . .

Om det vore så enkelt! Tyvärr har jag sett att rökutvecklingen sker innan avgassystemet, och en slurk olja i slutburken borde inte påverka tomgången. Så det faller nog bort . . .

Sojamannen

Gå till början av sidan

mrmix
Mekaniker

Sweden
41 Inlägg
3LSvarat - 17 februari 2010 :  22:40:15  Visa Garage  Skicka email  Besök mrmix's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till mrmix
provat å plugga ur de givare som har med värme å göra, typ tempgivare *kanske finns fler än så* och se om den beter sig normalt när den är varm?

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 17 februari 2010 :  22:56:51  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Jo, jag har ju det . . . testat att plugga ur dessa en i taget. Tempmätaren för kylvatten, bränsletemperatur och insugningsluft(som sitter ihop med MAP-sensorn). Då borde databoxen gå på defaultläge eller "Limp-home"-läge, men Lupon tokryker fortfarande . . .

Sojamannen

Gå till början av sidan

M116
V.I.P Medlem

Sweden
118 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  10:27:11  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till M116
Det enda jag kommer o tänka på är just spridarbild, spridartryck och eventuellt doseringspumpen.

Otäta ventiler gör ju även att du får taskig gång (torskar ju kompressionen på den cylindern) för jämnan. Inget värmerelaterat.

Otäta ventilstyrningar och ventilstyrningstätningar ska du få inte på en motor som endast gått 19` mil. Dessutom märker du en mer blåaktig rök och oljeförlust.

Topplockspackningen är lätt att kolla för att utesluta detta. Åk till en vanlig bilverkstad och be de kolla om du har avgaser i expansionskärlet. Men även här borde du få en mer "vitaktig" rök ur avgassystemet.

Nä, det lutar mer åt att nåt är knas på bränslesidan.

Redigerades av - M116 on 18 februari 2010 10:33:40

Gå till början av sidan

mrmix
Mekaniker

Sweden
41 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  11:32:28  Visa Garage  Skicka email  Besök mrmix's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till mrmix
min passat tdi betedde sig snarlikt förut, å då va de nån bränslereglerings pryl i pumpen som sagt upp sig, dock gav de en felkod direkt då,

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  11:41:44  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Tack för ytterligare funderingar!

Problemet är gråvit rök i kombination med taskig tomgång. Det märkliga är att den varken drar vatten eller olja! Nu har jag inte kört så mycket med Lupon, jag vill inte att katten sätts igen av allt sot.

Intressant det du skrev om avgasmätning i kylvätskan, ska kolla upp det. Dock luktar det inga avgaser i kärlet, och inga bubblor kommer heller. Med tanke på rökmängden borde det kanske märkas i kärlen ifall topplocket har gått. Vore skönt å slippa riva toppen . . .

Som du skriver, M116, hoppas jag verkligen att det är spridaren det är fel på. Snart blir det bara tokdyra alternativ kvar . . .

Dock undrar jag om någon vet hur man felsöker bränslesystemet i en 3L? Det sitter tre spridare med inbyggda pumpar, kostar typ 8000 styck. Man vill helst slippa byta alla! hur vet man vilken som är trasig? Spridarpumpen drivs via kamaxelnoch bränslematningen sker inuti topplocket, vilket innebär att jag inte kan se spridarbild/tryck utanför motorn. Och hur skiljer man på trasig doseringspump och trasiga spridarpumpar?

Kanske får man ta loss spridarna och skicka dem för kontroll/rep? Finns det firmor som kan dessa högtrycksspridare?

Sojamannen

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  13:13:09  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
mrmix, satt det en Pumpe-Duse enhet på din Passat, motsavarnde den som sitter på Lupon? I så fall, var du tvungen att byta ut hela pumpen eller gick det att reparera?

Sojamannen

Gå till början av sidan

mrmix
Mekaniker

Sweden
41 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  15:57:14  Visa Garage  Skicka email  Besök mrmix's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till mrmix
inte en susning vad de va för system, de satt på en 1,9tdi från 99 iaf. men de gick inte att reparera utan man fick byta hela pumpen.

ang delar till din, returbilen.se har en 3l stående i skåne, på bilderna sitter motorn kvar iaf, så om du har nån där nere som kan skruva bort delarna så e dom billiga å köpa av.

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
619 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  16:24:23  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
kan det vara oringarna vid PD enheterna som är otäta? Är det för mycket olja i motorn? Har turbons lager gått åt pipsvängen så den går på motorolja?

Redigerades av - irover on 18 februari 2010 16:26:31

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  17:03:24  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
mrmix, kanonidé med returbilen.se, men den lupon har gått 23 000mil, undrar bara hur länge spridarna håller. . . om de ens finns kvar? Företaget verkar omöjlig att maila eller ringa till! Inte kul å bila i 10 timmar om grejerna är bortplockade!

irover, oljenivån är stabil, oljan känns normal och inte utspädd. Men som jag skrev tidigare så har jag inte kört mycket med Lupon sen den började att ryka. Dock har jag kännt en konstig lukt när jag öppnat oljelocket. Frän lukt, blandning mellan olja, avgas å dieselånga. Starkare än förut.

Turbons axel&lager är ok, inga spår att det har läckt. Axelns smörjkanaler är helt fria från koks och avlagringar. jag provade att lossa lite på grenröret strax innan turbon, då sprutade det rök! Röken kommer alltså från motorn.

Intressant, det du skrev om packningarna. Jo, det sitter ju tre o-ringar per spridare. kanske kan det vara någon dem? Dock undrar man varför, eftersom det är inga rörliga delar mot ringarna. Dock sitter det en värmeskyddspackning längst ned, vilket borde hindra dieseln att rinna ned i cylindern. Men det är klart, den kan ju också vara trasig . . . då har vi diesel som rinner ned bredvid spridaren och in i cylindern som orsakar röken. Troligt!

Är det någon som monterat i och ur spridarna på en 3L? Måste man ha ett specialverktyg som håller ned pumpfjädern medans man skruvar bort axeln för vipparmarna, eller är det bara att lossa när samtliga vipparmar inte belastar pumpen? Förslag?

När man ser bilder på spridaren, så verkar den bara vara nedstucken i topplocket. Inga skruvar eller gängor. Rent teoretiskt borde man bara kunna dra loss dem när vipparmar med axel är borta?

Sojamannen

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
619 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  17:31:57  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
Hej, tror inte att dieseln kan rinna ner, trycket är såpass mycket högre i cylindrarna än vad dieseltrycket är före pd-enheterna. PD enheterna sitter nog fast med nån klämma det finns nån här på forumet som bytt spridare och o ringar. Kanske kan vara en spricka i topplocket eller topplockspackningen vid oljekanal. Du får nog riva av toppen skulle jag tro. Det går bränslekanaler i toppen därför har man oringar.

Förresten den där 3L i helsingborg finns det inte mycket kvar på, jag tog bromsarna i bak det var i stort sett det enda som fanns kvar. kvar finns baksäte, dörrsidor och lite annat. Borta är hela motorn och vlåda, alla styrboxar, dörrar, hjul, stötdämpare, skärmar, huv elhissar, centrallås, el-elementet sitter kvar i värmepaketets hus, men vattengrejen är borta och fläkt, hela panelen borta, ratt mm .gaspedalen sitter kvar, blinkers och torkarspakar finns men dom kostar inte mycket på autodelar och är dessutom inge vidare skick. Jag hittade startmotorn som låg i snön under bilen som jag tog med hem. framstolar saknas, handbromsspaken finns kvar. bägge dörrlisterna finns kvar. sidorutor bak finns och vindruta likaså, men dom e limmade. handbromsvajrar finns. avgassystemet borta. bakfjädrar borta. Tanken finns samt tankarmaturen men den är urskruvad och ligger löst i bilen. alla lampor borta.

Undras vem som fick motorn för 1500 spänn...

Redigerades av - irover on 18 februari 2010 17:39:35

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  19:10:33  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Hmm, du har nog rätt, irover. kanske finns det bara toppen kvar att riva när allt annat är kollat . . .

Kass spridare som sprutar in soppa i stället för att duscha in dieseldimma? Då borde mycket av dieseln inte kunna förbrännas och ge dieselrök. En del av den oförbrända dieseln pressas kanske igenom kolvringarna, vilket skulle förklara diesellukten i oljan.

Någon har helt klart gjort ett klipp, 1500 för ett komplett motor! Man får ju knappt sotningssats för de pengarna!

Sojamannen

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
619 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  20:02:29  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
Om du nu har kollat allt ok som du säger så kan det ju vara en spricka i toppen. Den utvidgar ju sig när den blir varm.

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 18 februari 2010 :  20:33:32  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
var till garaget å provstartade bilen, nu ryker den redan från start. Vad tror du om spridaren?

Sojamannen

Gå till början av sidan

Tråden är 3 sidor lång:
       1  |  2  |  3      Föregående sida | Nästa sida | Uppdatera

lupo
lupo lupo

Gå till: