| Medlem |
Tråd  |
|
Wasen
V.I.P Medlem

Sweden
152 Inlägg
|
Inlagt - 16 februari 2010 : 07:07:21
Min stackars loppa har börjat knaka vid högersväng så jag antar att drivknuten börjat göra sitt. Jag förmodar då att det borde vara den vänstra drivknuten som är dålig? Kan jag anta att det är den yttre eller kan det lika gärna vara den inre drivknuten? Har någon något tips på var man får tag på drivknutar till vettiga priser? VAG vill ha nästan 2500:- vilket jag tycker är riktigt dyrt, men föga förvånande med de usla luspudlarna.//Wasen
|
M116
V.I.P Medlem

Sweden
118
Svarat - 16 februari 2010 : 13:06:31
Lägg därtill att det är lika bra att byta hjullagret eftersom den måste ändå demonteras (om inte demoleras) för att ta kunna ta ur drivaxeln....... Hittade en lågmilad axel på skroten för 800:- när min började knaka. Givetvis började det knaka på andra sidan en månad senare men det är en annan historia.....  |
bunke
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 16 februari 2010 : 13:35:58
ad center vill ha 1910 kr...Du behöver inte byta hjullager !!!  |
linus
Mekaniker

Sweden
34
Svarat - 16 februari 2010 : 19:25:03
Hjullagret behöver inte demonteras eller bytas för att byta yttre eller inre drivknut.Linus  |
M116
V.I.P Medlem

Sweden
118
Svarat - 17 februari 2010 : 14:32:47
Menade inte att man ÄR tvungen att byta lager utan att det är lika bra att passa på att göra det när man ändå demonterar drivaxeln. Jag fick köra skärbrännaren igenom navet för att lossa min ena drivaxel. Försökte pressa med 15 ton men den gav inte med sig....  |
Wasen
V.I.P Medlem

Sweden
152
Svarat - 01 mars 2010 : 21:34:16
Nu har jag så varit ute i garaget och försökt byta drivknuten, men det gick som vanligt åt skogen. Skiten passar inte. Drivknuten som adcenter säljer (Cedex 997) är alldeles fel dimensioner för loppan. Jag köpte förvisso min på autoexperten, men Cedex 997 har ýtterdiameter 22 mm och innerdiameter 30 mm. Mäter jag drivaxeln får jag den till ca 22 mm den med. Enligt CEDEX produktkatalog (http://www.cedex.se/pdf/CDX-2007.pdf) är det 997 som skall vara till vår Lupo. Vad gör jag nu? Hur kan man få tag på en "riktig" drivknut och framförallt hur vet jag vilken CEDEX-modell jag skall ha?//Wasen  |
Wasen
V.I.P Medlem

Sweden
152
Svarat - 02 mars 2010 : 08:51:02
Jag har nu beställt en ny drivknut direkt från VAG, den skall anlända likt en frälsare under eftermiddagen. Passar inte den bättre antar jag att någon tysk (troligen vid namn Günther) har bytt ut drivaxeln mot ett kvastskaft på min importerade loppa. Jag passade på att beställa ny tryckklocka i samma veva så får vi se om dne gör någon nytta också./Wasen 
|
sojamannen
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 02 mars 2010 : 11:03:13
Hmmm, varför ska du byta ut "bomben" (tryckklockan)? Otät?Sojamannen  |
Wasen
V.I.P Medlem

Sweden
152
Svarat - 02 mars 2010 : 14:15:05
Bilen har börjat pumpa upp trycket väldigt ofta och även pumpa väldigt länge. Jag läste i en annan tråd att Zumpen bytt tryckklockan p.g.a. samma syptom och att det blev mycket bättre. Det sitter väl som jag förstått det ett membran med typ kvävgas bakom i klockan? Troligen är mitt membran kasst eller så har det bara läkt långsamt under åren. Jag hoppas i alla fall bytet gör skillnad.Jag har nu även hämtat nya drivknuten, och den ser korrekt ut. Så i kväll skall det mekas!!! //Wasen  |
sojamannen
Ingenjör

Sweden
86
Svarat - 02 mars 2010 : 14:44:57
Lycka till! Har du köpt självlåsande "plåtmuttern" till axeln? Rostar som 17, svår att återanvända. . . Sojamannen  |
irover
Guld Medlem

Sweden
626
Svarat - 02 mars 2010 : 15:21:00
man ska ha loctite på drivaxeln innan den stoppas in i lagret, inte fett som på de flesta bilar.  |
Wasen
V.I.P Medlem

Sweden
152
Svarat - 03 mars 2010 : 00:44:22
Nu är knuten och klockan bytta. Hittills känns allt bra. Jag blev av med knackandet vid svängar, vilket borde innebära att jag bytt rätt knut :-) Dessutom verkar den nya klockan mycket bättre än min gamla. Spontant känns det som om pumpen går mycket kortare och mer sällan nu, men det är bara mitt första intryck.//Wasen  |