VW Lupo 3L TDI Klubben
3L volkswagen TDI diesel klubben tiptronic 3L
Forumet Chatten Clubshop Bilder Filmer Länkar Bloggen
3L Registrera Aktiva Trådar Medlemmar Sök Webmail  
Namn:
Lösenord:
Spara lösenord

Alla Forum
 Verkstaden
 Drivknut...
 Skrivar Version  
lupo lupo
lupo
Medlem 3L Tråd Nästa tråd  
Wasen
V.I.P Medlem

Sweden
152 Inlägg
Inlagt - 16 februari 2010 :  07:07:21  Visa garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Wasen
Min stackars loppa har börjat knaka vid högersväng så jag antar att drivknuten börjat göra sitt. Jag förmodar då att det borde vara den vänstra drivknuten som är dålig? Kan jag anta att det är den yttre eller kan det lika gärna vara den inre drivknuten?
Har någon något tips på var man får tag på drivknutar till vettiga priser? VAG vill ha nästan 2500:- vilket jag tycker är riktigt dyrt, men föga förvånande med de usla luspudlarna.

//Wasen

M116
V.I.P Medlem

Sweden
118 Inlägg
3LSvarat - 16 februari 2010 :  13:06:31  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till M116
Lägg därtill att det är lika bra att byta hjullagret eftersom den måste ändå demonteras (om inte demoleras) för att ta kunna ta ur drivaxeln.......
Hittade en lågmilad axel på skroten för 800:- när min började knaka.
Givetvis började det knaka på andra sidan en månad senare men det är en annan historia.....

Gå till början av sidan

bunke
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 16 februari 2010 :  13:35:58  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till bunke
ad center vill ha 1910 kr...Du behöver inte byta hjullager !!!

Gå till början av sidan

linus
Mekaniker

Sweden
34 Inlägg
3LSvarat - 16 februari 2010 :  19:25:03  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till linus
Hjullagret behöver inte demonteras eller bytas för att byta yttre eller inre drivknut.

Linus

Gå till början av sidan

M116
V.I.P Medlem

Sweden
118 Inlägg
3LSvarat - 17 februari 2010 :  14:32:47  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till M116
Menade inte att man ÄR tvungen att byta lager utan att det är lika bra att passa på att göra det när man ändå demonterar drivaxeln.

Jag fick köra skärbrännaren igenom navet för att lossa min ena drivaxel. Försökte pressa med 15 ton men den gav inte med sig....

Gå till början av sidan

Wasen
V.I.P Medlem

Sweden
152 Inlägg
3LSvarat - 01 mars 2010 :  21:34:16  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Wasen
Nu har jag så varit ute i garaget och försökt byta drivknuten, men det gick som vanligt åt skogen. Skiten passar inte. Drivknuten som adcenter säljer (Cedex 997) är alldeles fel dimensioner för loppan. Jag köpte förvisso min på autoexperten, men Cedex 997 har ýtterdiameter 22 mm och innerdiameter 30 mm. Mäter jag drivaxeln får jag den till ca 22 mm den med. Enligt CEDEX produktkatalog (http://www.cedex.se/pdf/CDX-2007.pdf) är det 997 som skall vara till vår Lupo. Vad gör jag nu? Hur kan man få tag på en "riktig" drivknut och framförallt hur vet jag vilken CEDEX-modell jag skall ha?

//Wasen

Gå till början av sidan

Wasen
V.I.P Medlem

Sweden
152 Inlägg
3LSvarat - 02 mars 2010 :  08:51:02  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Wasen
Jag har nu beställt en ny drivknut direkt från VAG, den skall anlända likt en frälsare under eftermiddagen. Passar inte den bättre antar jag att någon tysk (troligen vid namn Günther) har bytt ut drivaxeln mot ett kvastskaft på min importerade loppa.
Jag passade på att beställa ny tryckklocka i samma veva så får vi se om dne gör någon nytta också.

/Wasen

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 02 mars 2010 :  11:03:13  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Hmmm, varför ska du byta ut "bomben" (tryckklockan)? Otät?

Sojamannen

Gå till början av sidan

Wasen
V.I.P Medlem

Sweden
152 Inlägg
3LSvarat - 02 mars 2010 :  14:15:05  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Wasen
Bilen har börjat pumpa upp trycket väldigt ofta och även pumpa väldigt länge. Jag läste i en annan tråd att Zumpen bytt tryckklockan p.g.a. samma syptom och att det blev mycket bättre.
Det sitter väl som jag förstått det ett membran med typ kvävgas bakom i klockan? Troligen är mitt membran kasst eller så har det bara läkt långsamt under åren. Jag hoppas i alla fall bytet gör skillnad.

Jag har nu även hämtat nya drivknuten, och den ser korrekt ut. Så i kväll skall det mekas!!!

//Wasen

Gå till början av sidan

sojamannen
Ingenjör

Sweden
86 Inlägg
3LSvarat - 02 mars 2010 :  14:44:57  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till sojamannen
Lycka till!

Har du köpt självlåsande "plåtmuttern" till axeln? Rostar som 17, svår att återanvända. . .

Sojamannen

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
626 Inlägg
3LSvarat - 02 mars 2010 :  15:21:00  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
man ska ha loctite på drivaxeln innan den stoppas in i lagret, inte fett som på de flesta bilar.

Gå till början av sidan

Wasen
V.I.P Medlem

Sweden
152 Inlägg
3LSvarat - 03 mars 2010 :  00:44:22  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Wasen
Nu är knuten och klockan bytta. Hittills känns allt bra. Jag blev av med knackandet vid svängar, vilket borde innebära att jag bytt rätt knut :-) Dessutom verkar den nya klockan mycket bättre än min gamla. Spontant känns det som om pumpen går mycket kortare och mer sällan nu, men det är bara mitt första intryck.

//Wasen

Gå till början av sidan

lupo
lupo lupo

Gå till: