VW Lupo 3L TDI Klubben
3L volkswagen TDI diesel klubben tiptronic 3L
Forumet Chatten Clubshop Bilder Filmer Länkar Bloggen
3L Registrera Aktiva Trådar Medlemmar Sök Webmail  
Namn:
Lösenord:
Spara lösenord
 Alla Forum
 Verkstaden
 Hydralpumpen?
 Skrivar Version
Sida:
       1  |  2  |  3  |  4      Föregående sida | Nästa sida | Uppdatera
lupo lupo
lupo
Medlem 3L Tråd Nästa tråd  
zumpen
Administratör

Sweden
839 Inlägg
Inlagt - 26 december 2009 :  22:20:37  Visa garage  Skicka email  Besök zumpen's hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till zumpen
Hej har uppmärksammat att min hydralpump börjat jobba allt mer, den jobbar upp trycket efter typ var tredje växling, kan ju inte vara normalt? har kollat hydraloljan och den var helt ok hade inte läckt en droppe! vad kan detta bero på? och hur ofta skall den jobba upp trycket egentligen?

ECO Power!

Tengil
Medlem

Sweden
2 Inlägg
3LSvarat - 27 december 2009 :  15:25:48  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till Tengil
Jag har märkt samma sak, eller iaf nästan.
Känns som det tar längre tid för pumpen att bygga upp tryck nu än förut. Det läcker ingenting externt men jag misstänker ett inre läckage då det med tiden uppstått ett svagt "tjut-ljud" från pumpenheten. Känns som det kommer från en av solenoiderna på pumpenheten.

Skulle kunna vara så att pumpen börjar bli sliten och har ett ökat inre läckage och därför itne pumpar så effektivt längre...

Någon som har någon erfarenhet eller andra ideer?

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
619 Inlägg
3LSvarat - 27 december 2009 :  20:19:44  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
byt tryckaccumulatorn, den är inte speciellt dyr heller.

Gå till början av sidan

zumpen
Administratör

Sweden
839 Inlägg
3LSvarat - 27 december 2009 :  20:45:24  Visa Garage  Skicka email  Besök zumpen's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till zumpen
Hade hoppas på att det var något liknande, vad kostar den?

Är tryckaccumulatorn den längst ner i bild som vissa kallar tryckklockan?

ECO Power!

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
619 Inlägg
3LSvarat - 28 december 2009 :  08:47:21  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
ja. men min bil pumpar säkert vid var tredje växling oxo. det verkar normalt i alla fall.

Gå till början av sidan

zumpen
Administratör

Sweden
839 Inlägg
3LSvarat - 28 december 2009 :  11:58:20  Visa Garage  Skicka email  Besök zumpen's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till zumpen
Hmmm är det nåt jag inbillat mig bara alltså..? saken är den att bilen växlar som den ska och inga konstigheter, men jag tycker mig inte hört dessa pumpningar innan med så korta intervaller.
Satte mig i bilen i tändläge nu och växlade 1an - friläge - back osv.. och ganska exakt efter var tredje växling så går pumpen, någon annan här som kan kolla i sin bil hur den uppför sig?

ECO Power!

Gå till början av sidan

Antti
Veteran

Sweden
662 Inlägg
3LSvarat - 28 december 2009 :  13:05:25  Visa Garage  Skicka email  Besök Antti's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till Antti
Ska kolla det Zumpen.. När jag åker hem från jobbet i em..

Canis Lupus

Gå till början av sidan

Antti
Veteran

Sweden
662 Inlägg
3LSvarat - 29 december 2009 :  09:20:34  Visa Garage  Skicka email  Besök Antti's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till Antti
Var fjärde växling på min bil!

Canis Lupus

Gå till början av sidan

zumpen
Administratör

Sweden
839 Inlägg
3LSvarat - 29 december 2009 :  12:06:43  Visa Garage  Skicka email  Besök zumpen's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till zumpen
Tack Antti!! hmm låter ju som det är normalt isf.. men den dagen jag upptäckte la märke till detta var det 15 minisgrader och den gick som kall efter varje växling.. är det någon som bytt tryckklockan på sin bil? och vad har denna för funktion? läste någonstans att någon hade haft inne sin bil på felsökning och dom bytte delar för 25.000 kr utan att dom hittade felet, problem med hydraltrycket hade bilen. problemet löstes efteråt av kunden själv då han böt tryckklockan!

Läs det här tillsammans med massa andra skräckexempel: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11823

ECO Power!

Gå till början av sidan

ronne
Medlem

Sweden
4 Inlägg
3LSvarat - 29 december 2009 :  23:09:50  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till ronne
Har varit ute i garaget och gjort min förta grundinställning(ville inte hålla kvar växeln när man gasade).Som gammal cittraåkare reagerade jag på att pumpen gick ofta och kommer byta klocka.På cittrorna byter man huvudklockan med jämna mellanrum när gasen i klockan har läckt ut och blivit stum.Pumpen får jobba oftare som kortar livslängen på den.

klockan är ett expansionkärl och funkar som hydraulisk buffert
//Ronne

Redigerades av - ronne on 29 december 2009 23:25:43

Gå till början av sidan

zumpen
Administratör

Sweden
839 Inlägg
3LSvarat - 30 december 2009 :  01:11:19  Visa Garage  Skicka email  Besök zumpen's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till zumpen
Ronne vad menar du med ofta? att min i 15 graders kyla gick efter varje växling måste väl betyda att den är dålig? run noll grader så går den var tredje växling ungefär.. tycker det verkar mer än normalt..

ECO Power!

Gå till början av sidan

zumpen
Administratör

Sweden
839 Inlägg
3LSvarat - 30 december 2009 :  11:57:58  Visa Garage  Skicka email  Besök zumpen's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till zumpen
Ringt och kollat priset på denna nu 1300:- vad säger ni andra stjärnmekar här inne typ Roberto och co..?? låter det som att den är värt att beställa den? verkar ju inte som någon annan här inne har bytt den innan?

ECO Power!

Gå till början av sidan

ronne
Medlem

Sweden
4 Inlägg
3LSvarat - 30 december 2009 :  16:45:19  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till ronne
1300:- !, jag trodde den låg mellan 3-500:-. Då har man inte råd att byta hur som helst. Att pumpen jobbar oftare när det blir kallare låter "normalt" .Klockan tappar lite av sin funktion i kylan. Gissar att det är gasen i klockan som "hårdnar". Och då finns det inte så mycket tryck "buffrat".

//Ronne

Gå till början av sidan

irover
Guld Medlem

Sweden
619 Inlägg
3LSvarat - 31 december 2009 :  00:26:28  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till irover
har oxo för mig den ska kosta runt 25 euro när jag kollade i frankrike i somras. Vad har dom fått för fnatt nu på vag sverige? Höjer dom automatiskt priserna när efterfrågan blir större?

Gå till början av sidan

klaas65
Medlem

Sweden
10 Inlägg
3LSvarat - 31 december 2009 :  09:03:30  Visa Garage  Skicka email  Svara med citat Skicka ett PM till klaas65
Hej
Igår på väg till fjällen i kyla så går pumpen hela tiden.
När jag startar så måste jag stå länge och låta den gå tills den tystnar. Startar o kör. Växlar till femman kör ca 5 minuter sedan har pumpen tappat tryckiet igen. får då stannna bilen o motorn o börja om igen. Så varje sväng i låg hastighet måste planeras... Kan det vara klockan här också? Bilen fungerar så länge jag kör utan att stanna utan rakt fram på 5an då går den toppen.
Klas från fjällen 55 mil bort o många korsningar kvar...

Gå till början av sidan

Roberto
Reservdelar

Sweden
341 Inlägg
3LSvarat - 31 december 2009 :  16:21:24  Visa Garage  Skicka email  Besök Roberto's Hemsida  Svara med citat Skicka ett PM till Roberto
255 köpte jag min för på grafiska vägen göteborg för några år sedan, och ja det verkar som om era är lite kassa.

Kan säga att även på gamla bmw satt det tryckklockor som gav sig.. inte bara citror..

Kan kolla på måndag vad den kostar i Tyskland.

Why try harder?

Gå till början av sidan

Tråden är 4 sidor lång:
       1  |  2  |  3  |  4      Föregående sida | Nästa sida | Uppdatera

lupo
lupo lupo

Gå till: