| Medlem |
Tråd  |
|
zumpen
Administratör

Sweden
839 Inlägg
|
Inlagt - 30 oktober 2009 : 22:52:00
Detta är en tråd för det mycket heta ämnet om att göra en grundinställning av lådan på Lupon.Vill att dom medlemmar som har utrustning, behärskar detta och är villiga att hjälpa andra i sin närhet med just detta anmäler sig i denna tråden. Skriv i vilken stad ni utför detta, e.v kostnad och liknande gör ni upp själva i PM utanför tråden. ECO Power!
|
irover
Guld Medlem

Sweden
619
Svarat - 31 oktober 2009 : 23:53:50
Stehag, mitt i Skåne, jag kan hjälpa till med grundinställning.  |
larsan
Konstruktör

Sweden
51
Svarat - 01 november 2009 : 11:54:11
Vet inte om jag är kvalificerad att skriv här men har skaffat utrustningen, gjort det på min egen Lupo med gott resultat utefter anvisningen här på forumet. Inga garantier lämnas och personen närvarar haha :)Räcker det för dig så bor jag i Sundsvall, Västernorrland. «Oh my gods, it''s a Lars Lupo.»  |
linus
Mekaniker

Sweden
34
Svarat - 05 november 2009 : 06:53:41
Jag finns i Göteborg-Alingsås och kan hjälpa till med grundinställning och felkodsläsning.Linus  |
zumpen
Administratör

Sweden
839
Svarat - 11 maj 2010 : 11:55:45
Ja då får jag väl med vara med då! Har utrustning och kan hjälpa folk i Linköping, Jönköping och Borås trakterna.ECO Power!  |
MattiasGbg
Aktiv medlem
Sweden
25
Svarat - 11 maj 2010 : 21:08:03
Jag får väl skriva upp mig oxå, kan ju guiden i huvudet numera efter att behövt göra det frekvent det senaste...Bor i Gbg  |
tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
103
Svarat - 17 augusti 2010 : 20:46:03
zumpen anropas Bor i Kolmården, utanför Norrköping och skulle vilja lära mig hur man gör, och två huvuden är bättre än ett? beredd betala förstås, men kollar gärna på samtidigt Historik: Lupon växlade brutalt, så lämnade in på VW Söderbergs i Norrköping. De utförde grundinställning och justering av kopplingsvajer (kanske inte, de sa att "det gör man alltid", men mindes inte att jag bett om det). Blev lite bättre, men van vid Opel Vectra CDTI 2006 med tiptronic automatlåda (f.d. tjänstbil) som växlade riktigt mjukt, blev inte riktigt lika mjukt, men kanske orealistiskt? lämnade sedan in hos annan mek för att fixa bromsarna (kärvade på vänster bak) och byta ratt (helt glapp, trasigt rattnav, förra ägaren meckat sönder?), han säger sig aldrig brutit strömmen, men växlar hårt igen sedan dess (kan vara orelaterat) och annat problem uppstod idag också (postar sep. tråd om detta om jag inte hittar något med sökfunktionen): stängde av Lupon, surr och pump ("tjonk tjonk")-ljud från motorhuven, lämnade bilen någon timma, kom tillbaka, stod fortfarande och frustade så brukar den inte göra startade, lade i backen, kom några meter, sen ingenstans, motorn gick men ingen drivning åt något håll, testade framåt och bakåt, tiptronic (plus och minus), inget hände, bara att den varvade när jag tryckte på gasen, ungefär som med neutral i. stängde av, fortsatta ljud från motorn (den har låtit lite förr efter jag stängt av, men det brukar snart upphöra) som inte ville sluta. bröt då strömmen till batteriet genom att ta bort minuspolen satte tillbaka minus på batteriet, bilen åter normal (men växlar lika hårt som förut) inte är det väl så att en grundinställning försvinner om man bryter strömmen till batteriet? (i fall mekanikern som fixade ratt och bromsar ljög om det)Redigerades av - tobbo166 on 17 augusti 2010 20:46:59  |
irover
Guld Medlem

Sweden
619
Svarat - 18 augusti 2010 : 00:10:11
för det första det går inte att jämföra med en tiptroniclåda, det bygger på en helt annan principip. För det andra verkar det som det är generalknas och du måste försöka få bilen kollad ordentligt. Alltså inte hos VW utan hos nån som kan.  |
tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
103
Svarat - 18 augusti 2010 : 12:38:03
Så den växlar hårdare än standardbilar med automatlåda? Nån som kan, vem kan det vara i Norrköping? Nu funkar den för all del, fast växlar lite hårt då. Fyllde på lite hydraulolja, en skvätt, var nästan fullt (lämnade 2 cm enligt annat inlägg). Kanske det som hände var en engångsföreteelse? Har sökt i forumen och den som råkade ut för samma sak, dvs kom ingenstans, fick det kontinuerligt, fick bryta strömmen innan varje start. Så är det inte för mig.Tror ni på en grundinställning (igen)? Är inte gjord av pengar, så vill ju gärna försöka själv, men måste man bita i sura äpplet så måste man... Som sagt vore kul att lära sig grundinställning osv.  |
irover
Guld Medlem

Sweden
619
Svarat - 18 augusti 2010 : 22:24:15
det är ingen automatlåda i den meningen. det är en manuell med en robot som drar i spaken istället för föraren. En riktig automatlåda har planetväxlar och hydrauliska kopplingar och momentomvandlare. Dom är tunga och har sämre verkningsgrad än en manuell. Fast dom växlar silkesmjukt och snabbt. Smart har samma system som Lupon fast dom har elektriska motorer som manövrerar istället för hydraulik.du kan ju alltid bygga dig ett eget vagcom interface, hehe: http://www.blafusel.de/bilder/obd2/ser_if-b/ser_if_sch.gif Redigerades av - irover on 18 augusti 2010 22:33:45  |
tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
103
Svarat - 19 augusti 2010 : 21:43:20
Så den växlar ganska hårt då?  |
irover
Guld Medlem

Sweden
619
Svarat - 20 augusti 2010 : 09:46:22
Ganska mjukt men långsamt.  |
tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
103
Svarat - 21 augusti 2010 : 10:44:19
långsamt stämmer i alla fall.  |
tobbo166
V.I.P Medlem

Sweden
103
Svarat - 23 augusti 2010 : 19:23:36
Den kanske är helt normal. Kört 50 mil sen den dummade sig, inga problem, förutom mysko gnisselljud och att den tvärnitar med oljud när man bromsar, detta efter att bytt båda bromsok + belägg bak (fackman gjorde det). Blir så trött. Funderar på att köra tills den rasar ihop pga jag förstår inte denna bilen, den är komplicerad, jämfört med en Volvo 240 som man kan meka med och förstår vad man håller på med. Bränslesnål - javisst, men om man ska byta växellåda var 15000:e mil, var ligger vinsten...  |
Lupo_max
3L Spotting kung

Sweden
47
Svarat - 05 september 2010 : 20:32:09
Någon i Stockholm eller i närheten som kan hjälpa till med grundinställningen? Vi är 2st ägare som behöver hjälp med det.  |
Moonshine Fox
Konstruktör

Sweden
61
Svarat - 06 september 2010 : 07:31:05
Nu kommer den springande frågan: Varför? Och När? Jag har ingen aning om vad symptomen är på dålig inställning av lådan. Så...hjälp en kille med tummen mitt i handen?---- Närmar mig målet på 0,3...  |